• Analoga

Min 3-åring har börjat staka sig så

Min 3-åriga dotter pratar bra och mycket, men sedan cirka en vecka tillbaka har hon börjat staka sig så på vissa ord, det är nästan som att hon inte får fram dem riktigt, nästan som stamning. Är detta något som normalt brukar inträffa vid den åldern?

• Svar på tråden Min 3-åring har börjat staka sig så
  • Severus

Alla mina 5 barn har "stammat" vid ca 2,5-3 års ålder.
    Har en som är 2,5 nu och han stakar sig.
    Hos de andra har det försvunnit, ingen stammar idag.
    Räknar med att även minstingens stakningar kommer växa bort.

• Veladis

Det är normalt... De är väl ofta så att när de väl blivit diuktiga på att prata kommer det ibland så mycket prat att det inte får plats samtidigt, och då stakar de sig...

• JJL

Jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning. Många barn börjar staka o stamma i den åldern, runt 2-3 års åldern. Det är många ord som vill ut o mycket tankar som rör sig i huvudet. Ingenting att oroa sig för:) Lycka till

• 6628

Bör man oroa sig om barnet är 4?

• Bellobert

Min dotter har alltid stakat sig precis innan hon börjat prata med fler ord, hon pratade lite otydligt när hon var mindre men sen helt plötsligt så började hon att "stamma" och efter ett tag slutade hon med det och då pratade hon mycket bättre, så det är bara normalt tror jag, nu är hon 5 1/2 och pratar hur bra som helst!

• Mirris

Alexander har perioder när han stammar som tusan!!!! Han är 3. Ibland stannar han på ett ord o bara stakar o stakar sig. Men så går det över efter några dagar.. och några veckor senare kommer det tillbaka igen!

• Mickis74

Vår dotter hade en sån period också och sonen har börjat likadant för ett tag sen. Tror det är nåt dom flesta gör periodvis.

• Analoga

Skönt att höra att fler har liknande erfarenhet.