• Analoga

Min 3-åring har börjat staka sig så

Min 3-åriga dotter pratar bra och mycket, men sedan cirka en vecka tillbaka har hon börjat staka sig så på vissa ord, det är nästan som att hon inte får fram dem riktigt, nästan som stamning. Är detta något som normalt brukar inträffa vid den åldern?

• Svar på tråden Min 3-åring har börjat staka sig så
  • Severus

Alla mina 5 barn har "stammat" vid ca 2,5-3 års ålder.
    Har en som är 2,5 nu och han stakar sig.
    Hos de andra har det försvunnit, ingen stammar idag.
    Räknar med att även minstingens stakningar kommer växa bort.

• Veladis

Det är normalt... De är väl ofta så att när de väl blivit diuktiga på att prata kommer det ibland så mycket prat att det inte får plats samtidigt, och då stakar de sig...

• JJL

Jobbar som förskollärare på en småbarnsavdelning. Många barn börjar staka o stamma i den åldern, runt 2-3 års åldern. Det är många ord som vill ut o mycket tankar som rör sig i huvudet. Ingenting att oroa sig för:) Lycka till

• 6628

Bör man oroa sig om barnet är 4?

• Bellobert

Min dotter har alltid stakat sig precis innan hon börjat prata med fler ord, hon pratade lite otydligt när hon var mindre men sen helt plötsligt så började hon att "stamma" och efter ett tag slutade hon med det och då pratade hon mycket bättre, så det är bara normalt tror jag, nu är hon 5 1/2 och pratar hur bra som helst!

• Mirris

Alexander har perioder när han stammar som tusan!!!! Han är 3. Ibland stannar han på ett ord o bara stakar o stakar sig. Men så går det över efter några dagar.. och några veckor senare kommer det tillbaka igen!

• Mickis74

Vår dotter hade en sån period också och sonen har börjat likadant för ett tag sen. Tror det är nåt dom flesta gör periodvis.

• Analoga

Skönt att höra att fler har liknande erfarenhet.

Jag vet inte hur detta kommer sig; hon kan haka fast på ett ord jättelänge, tex om hon ska säga "jag vill ha vatten" så kan det bli "ja ja ja ja vill ha va va va va va va va..." ibland kommer så ordet vatten tex men ibland säger hon "nä, jag kan inte", och så flinar hon liksom lite finurligt så jag vet inte om hon gör det medvetet eller ej.

Kan säga att hon egentligen kan prata bra, för det har hon gjort länge. Det är så jobbigt att höra på det där!! Ska man ignorera det eller ska man säga till henne att inte göra på det viset?

• Mirris

Alexander hakar sig mest på "inte".. det kan han upprepa 100 gånger innan han ger upp.

Jag försöker att låta bli o hjälpa till (ett råd från FL:s rutinerade mammor), men ibland bara måste jag. Tycker så synd om honom.

Han brukar sucka ibland o så säger han "Nä mamma, jag kan inte prata alls idag"

• 6628

Jo, man ska ignorera det. Min son, 4 år hade för undefär ett halvår sen en JÄTTE svår period med stamning, men den perioden varade bara i en vecka. O då var det hemskt! Men vi ignorerade det. O förra veckan, så började han igen. Blev orolig men den här gången var det bara en dag! Så det där är så olika.
    De lär sig så himla mycket, nya ord, längre meningar osv, o munmotoriken hinner inte med i samma takt. Nu sista gången så sa min son: mamma, jag håller på o tappa rösten för jag kan inte prata. Kul sagt

• Analoga
    6628 skrev 2007-05-09 11:03:06 följande:
    Jo, man ska ignorera det. Min son, 4 år hade för undefär ett halvår sen en JÄTTE svår period med stamning, men den perioden varade bara i en vecka. O då var det hemskt! Men vi ignorerade det. O förra veckan, så började han igen. Blev orolig men den här gången var det bara en dag! Så det där är så olika. De lär sig så himla mycket, nya ord, längre meningar osv, o munmotoriken hinner inte med i samma takt. Nu sista gången så sa min son: mamma, jag håller på o tappa rösten för jag kan inte prata. Kul sagt
    Men så konstigt att det blir så här! Jag menar, hon har ju pratat obehindrat förut...men men...huvudsaken att man vet att det tillhör utvecklingen
  • LillaSnigel

Vet inte ifall nån har skrivit detta innan, har inte läst hela tråden.

Men när jag var på utvecklings samtal på dagis så sa dom att min son (3 år,fyller 4 om 5 dagar) stammar/stakar sig på vissa bokstäver. Sen när det är en "stressad" situation eller när han har bråttom. Jag tyckte att det inte verkade så farligt, men hon föreslog att en vi skulle träffa en talpedagog 1-2 gånger för att se vad h*n säger.´

BVC sa idag på 4 års kontrollen att det finns nåt som heter 3 års stammning och är tydligen jätte vanligt, och försvinner sen .. Så tydligen inget konstigt med det

• IochA

Min dotter är lite över tre år o hon stakar sig iblland. Oftast i början av en mening typ; " Emma gjorde så här, Emma gjorde så här, Emma gjorde så här ....O sen efter ha sagt så några ggr så kommer slutet på meningen också

• Eelle

ja min 3 åring gör så med jämna mellanrum när hon hetsar upp sig och försöker prata för fort. det hjälper att försöka lugna henne och prata normalt. hon verkar vara för ivrig, min tös iaf. det är bara vissa ord som de blir så med, som att hon stammar.tror kanske de ka nha att göra med åldern... hon har oxå pratat bra och rent länge.

• Flizan30

Min son stammade ganska mycket helt plötsligt när han var i 2,5-3 års åldern. Jag var lite orolig, men försökte att inte bry mig om detta. Myckket riktigt så har det nu försvunnit vid 3,5 års ålder av sig självt.

• Tulibul

Tror att många barn som växer kan börja att staka sig.
    De växer och de lär sig massor av nya ord som de vill använda. De ser och upptäcker massor av nya situationer som de vill dela med sig av. De kanske har bråttom och vill förmedla sina nya kunskaper snabbt, talet hänger inte med att ge allt som huvudet vill visa att det har inom sig. Barnet kanske sedan kan bli frustrerad att talet inte hänger med och känner sig stressad att rätta till sina "talfel". Skulle dessutom samtidigt några andra barn eller vuxna vilja ha ordet efter ett tag,
    så kan det ju vara ganska så svårt att inte staka sig.

När något av mina barn stakat sig försöker jag se till att ingen annan pratar i mun på dem. Utan att barnet som stakar känner att vi har god tid att lyssna och att det kommer att hinna berätta allt innan någon annan tar över. Stakningen har i mina fall gått över av sig själv och här hemma har det gått fortare om jag givit barnet tid, utrymme och avdramatiserat problemet.

Lycka till!

• Yvonne81

Ja det är vanligt! Min son har haft tre sådana perioder och just nu hör jag att det är smått på G på vissa ord igen.

BVC förklarade att det bara berodde på att han började prata så tidigt och så mycket att huvudet inte riktigt hänger med... Han kan massa ord men hjärnan hinner liksom inte med lika fort och därav stakar sig orden och det kan ibland låta som de har riktigt svårt att få ur sig ordet.

De varar kortare perioder (2-4 veckor för min son) och har sedan försvunnit helt i många månader före han fått ny period. Han är 3 år och 3 månader och hade sin första "stammningsperiod" när han var ca 1 1/2 år gammal men han började som sagt att prata väldigt tidigt!

Svar på tråden Min 3-åring har börjat staka sig så