• Remington

Ont i höger äggstock...Vecka 4-5

Ny här!
    Hej allihopp..
    Har enligt sista mens BF 6 Jan och har sedan + haft jätte ont i äggstockarna främst på den ena, det liksom "hugger" till och gör jätteont.

Fick akut VUL i Fredags den 4:e men enligt gyn.läkaren var det för tidigt att se en graviditet..De tog blodprov och sen fick jag gå hem. Har tid om en vecka igen..längsta veckan i mitt liv förmodligen...Någon som har haft liknande smärta vid grav.
    Är jätte nervös att någonting är fel.
    Kramar från mig.

• Svar på tråden Ont i höger äggstock...Vecka 4-5
  • Devania

HEJ! Jag e också ny här, och har också BF 6 januari enligt min sista mens :) Vore kul om vi kan "följas åt" :)
    Jag har också haft ont i äggstockarna, mest i den vänstra, verkar iaf som om det är helt normalt om man kollar runt lite här. Jag har varit rädd (elr är fortfarande) att jag skulle ha ett utomkvedshavandeskap, men jag har lugnat mej lite nu och det hugger/sticker inte längre på samma sätt i äggstocken.. Berätta sen hur det går! dfv5c6den jag tror att det är helt normalt. KRAM!

• Anett

Hej, en till som är ny här:) Har BF den 7 januari, roligt att rätt många har nästan samtidigt. har faktiskt bara känt av lite stickningar men mest som mensvärk men det börjar av ta nu=) hoppas det går bra för er hade varit jätte skoj som du skrev Devania om man skulle kunna följas åt:) kram på er.

• Lozzen

Hallå!Har oxå haft ont i en äggstock,så ont att jag idag har suttit på akuten,gjorde ett vul och allt såg fint ut!Bebben låg där han skulle.Du skrev att det var för tidigt att se sa din dr?jag såg då vad hon mena skulle vara min bebis..Det är vanligt att ha ont i en sida i graviditeten.Jag hade en "lutad"livmoder därfö kanske smärtan satt mer på en sida!Hoppas ni känner er lugnare nu,annars ring å få en tid på en gång!Man är ju känslosam redan tycker jag;)Ska oxå få i början på jan om allt vill sej!Lycka till tjejer

• Teskedsmamman

Innan moderkakan tar över i ungefär vecka 12 så sköts näringstillförseln av en gulkroppssäck i livmodern, och i äggstocken, i den blåsa där ägget satt har det bildats en liten cysta som håller igång graviditeten men hormoner av nåt slag, om jag inte minns fel.

Denna vätskefyllda blåsa kan göra ont i början.

Det kan även vara ligamenten som spökan, många gånger misstar man smärtan för att det ska komma från nåt djupare liggande organ, när det själva verket är ett ligament som hugger till. Det är alldeles ofarligt...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.29) BF - 070723
  • FrökenBokmal

Jag hade också en vätskefylld blåsa på ena äggstocken i början på denna grav. Som teskedsmamman skriver ska det tillföra progesteron till beben och säcken. Jag hade inte ont men blåsor på äggstockarna kan göra ont (t.ex. vid ägglossning har vissa kvinnor ont).

• Teskedsmamman

Tack FrökenBokmal!! Såååå hette det ju!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.29) BF - 070723
  • Remington

Tack ni är underbara!!
    Vet ni hur glad jag blev av alla svar.
    Nu kan jag sova inatt och det känns mycket bättre.
    Självklart ska vi följas åt.
    Håll tummarna för mig på Fredag att Bebis sitter där den ska.
    Kramar till er alla.

• Lukas syskon

Hej Remington!
    Hoppas allt gått bra! Väntar nr 2 10/jan -08. Jag upplevde precis vad du gör nu med barn 1. Jag hade dessutom haft ett missfall några år tidigare som de trodde var utomkvedehavandeskap (var dock inte det). Ångesten över att gå och tro att man kan dö vilken dag som helst är inget vidare...Jag irriterar mig ibland över bristen på tid som många på MVC/gyn tar att förklara. Dragvärk i ligamenten hade jag mer än jag önskar när jag väntade Lukas. Var dock givetvis inget fel...Ring MVC om du oroar dig och be få förklaring. Det gjorde jag när jag var i runt 10-12 v och höll på att bryta ihop, för att få veta att jag var för långt gången för att det skulle kunna vara UH. Önskar snipiga MVC sköterskan kunde ha sagt det vid inskrivningen i v 10...
    /Lukas mamma

• Konvaljen

hej!

jag är i vecka 9 och har gått igenom det du gör nu. Då jag var i vad jag trodde var vecka 6 fick jag ont i höger äggstock. Vi fick åka in akut till kvinnokliniken och ta blodprov och VUL. Då syntes inget förutom en förtjockad slemhinna. Jag fick ta nytt blodprov tre dagar senare - som var för lågt tyckte de. Då fick jag komma tillbaka tre dagar senare, ta blodprov på morgonen och VUL på eftermiddagen. Och den här gången syntes att det satt rätt, men vi blev tillbakaflyttade en vecka eftersom embryot var så litet. Jag har fortfarande ont i höger äggstock av och till, läkaren sa att det kan bli så men ingen vet varför.

Be att få ett VUL så att du är säker på att du inte har någon cysta. Om det är utomkveds så märks det har jag fått höra, då gör det liksom sjukt ont.

Är nog säkert ingen fara - du har nog en helt normal graviditet!

• Lozzen

Lycka Till,Remington!Helt 100 på att det inte är någon fara,men det är så skönt att få höra det an en BM,tro mej-jag vet!kramar i massor..

• Remington

STOR KRAM och tack till er alla!!
    Känns bara bättre och bättre tack vare er.
    På Fredag ska jag göra ett nytt VUL...
    Idag har jag inte haft ont alls så det är bara att se positivt på det här.

Svar på tråden Ont i höger äggstock...Vecka 4-5