• Kittymamman

Har ni barn som har feberkramper?

Nu har A (två år) fått feberkamp igen och blivit medvetslös. Detta är andra gången det händer. Han är på akuten nu med pappa. Jag känner mej helt slut och har en stor klump i magen. Det känns som jag nu inte kommer att våga åka utomlands eller någonting med honom tänk om det skulle hända igen när man är lång ute i ingenstans. Jag vet inte ens om jag vågar vara ensam med honom om han är det minsta sjuk längre. Denna gång kräktes han samtidigt som han krampa och min sambo fick bryta upp käkarna på honom för att han inte skulle kvävas. Är det fler som har erfarenheter av detta? Det känns skitjobbigt.

• Svar på tråden Har ni barn som har feberkramper?
  • Garcia is my homeboy

men usch, får de feber kramper av någon speciell orsak? nu blir jag lite rädd och uppmärksam på våran son

bara för att jag är kort,betyder det inte att jag ser upp till dig
  • Kittymamman

Det beror tydligen på att febern stiger jättesnabbt och oftast i början på någon infektion typ förkylning, öroninflammation. Men det ska vara ofarligt men det är så fruktansvärt hemskt och det känns som man förlorar dem varje gång.

• teddybjörnen

Har en dotter som krampat vid 3 tillfällen. Två av gångerna fick vi åka in till sjukhuset och hon fick stanna över flera nätter för observation vid ett utav tillfällena. Det är egentligen inget att vara rädd för, det är vanligt och inte farligt. Men det ser fruktansvärt ruskigt ut. Vi har fått kramplösande medicin som vi kan ge om hon får det igen och då skall man egentligen inte ens behöva åka in till sjukhuset efterråt. De rekommenderar dock att man ringer in när man har gett medicinen. Vi har använt medicinen en gång, men då blev vi ändå inlagda tillslut för hon hade lite andra symptom än bara feberkramperna. Be att få göra CTG (tror jag det heter) för att fastställa att det inte är epelepsi, det har vi gjort och be att få utskrivet stesolid för att själva kunna häva krampanfallet om han får det igen. Sedan är det bara att hoppas att han växer fort för ju äldre han blir desto mindre risk är det att han krampar igen.

• Garcia is my homeboy

oj vad hemskt, tycker så synd om er så får se det..tur att det inte är farligt

bara för att jag är kort,betyder det inte att jag ser upp till dig
  • Kix01

Min lille plutt på 6 mån fick sån kramp sist han hade feber. jätteläskigt. Vi fick stesolid att ha hemma och ge honom om det händer igen men det var tydligen ovanligt att det hände mer än en gång och jätteovanligt att det hände ytterliggare en. Känns skönt ha hemma i alla fall. Vi ska göra sömn-eeg på honom på tisdag, man gör tydligen det som rutin ca 4 v efteråt. De sa att det inte är farligt om krampen inte sitter i mer än 30 min. Hoppas du slipper vara med om fler ts. Hoppas det går bra för dem ikväll. Kram på dig!

• teddybjörnen

EEG så var det, inte CTG (det är nog hjärtat eller???) är inte så hemma i sjukhustermer. Men jag kan säga Kix att det inte är rutin i alla landsting. Vi fick göra vårt enbart för att vår dotter förutom att hon krampade hade dålig balans och gick som om hon vore full. Det var jätteläskigt att se, tyvärr hittade de inte vad som var fel trots massor av prov och att vi låg inne i nästan en vecka. Kusligt, men det har inte hänt igen.

• Kittymamman

Teddybjörnen : hur gamal var din dotter vid kramptillfällena?

• Kittymamman

Kix01 oj kan en sådan liten plutt få det också. Det är ju om inte ännu värre! Hoppas det inte händer igen.

• Lindous

nä tack gode gud för att man sluppit det... har hört att det inte e farligt men det måste ju se hemskt ut...förstår att du känner dig helt slut

• MaNiMi

Usch förstår det är jobbigt, å ännu värre sitta hemma och vänta på besked.
    min älste hade feberkramper i den åldern, sen växte de sakteliga bort, men inget man glömmer i första taget.
    Först är barnet alldeles stelt..sen som gelé..usch..
    Vi fick stesolid klysma (eller vad det nu hette, nå flytande att ge i baken..och det hjälpte rätt bra ihop med lite starkare dos febernedsättande. (detta ska dock inte ges utan läkares ordination)
    Blev inga fler akutfärder iaf!

• lillasving

hej hopp! Här kommer en med lite erfarenhet inom vården...har läst i inläggen å ber om ursäkt om jag upprepar.
    EEG mäter hjärnans aktivitet
    EKG mäter hjärtats aktivitet
    Feberkramp är något bra, som kroppen användersig av när feber stiger kraftigt, det man kan göra själv är att själv hjälpa till me davkylning exempelvis genom att kyla ner fotleder och handleder med en våt trasa.
    En kramp som varar en kort stund nästan upp till 1 minut är inte farligt i sig...Men jag vet det ser så otäkt ut, min dotter har oxå haft feber kramp dock bara en gång.
    Men osm någon tidigare skrev, be om att få göra ett EEG så man kan fasställa att det inte är epelepsi.

Feberkramper brukar vara vanligast hos små barn och brukar kunna avta ju äldre barnen blir. Men som sagt finns det ju kramplösande medeciner.

Lycka till! Hoppas att det blir bra med sonen eran! Vilket jag tror!

• teddybjörnen

Nova var runt 14 månader när hon fick sitt första krampanfall, runt ett och ett halvt vid andra och straxt innan två när hon fick sitt tredje. Sedan har det varit lugnt, hon är snart 2,5 år. Hoppas hoppas det håller i sig. Tror att de 2-3 första åren är som "värst" när det gäller kramper och att det sedan avtar med åldern, men det kan förekomma upp i fem-sexårsåldern om jag inte missminner mig.

• Dun dunet

Min son fick sin första feberkramp när han var 1 år och 4 månader, krampen satt i 15 min. Andra gången ca 2 veckor efter och krampen satt i ca 7 min. Detta var i mars/april. Nästa gång det hände var i januari följande år, vi trodde att det hade växt bort. Tredje gången var för 3 veckor sedan och då krampade han 3 gånger samma dag. Vi har fått stesolid suppar och klysma att ge vid feber, det känns tryggt att ha hemma. Hans kramper brukar komma hux flux på natten utan att vi märkt att han fått feber. (vi har tempat honom på kvällen utan feber och på natten har han fått feber, otäckt) Läkarna har sagt åt oss att perioden januari-april är värst eftersom det är mest virus då.Usch det är så otäckt med kramper.......

• Dun dunet

måste säga att han är 2 år och 6 mån nu!

• happy2

Mina 2 älsta barn har haft feberkramper då febern stiger fort, de är medveslösa o är som fiolstränger,, men de har släppt efter de att man har lagt på en riktigt kall blöt ahnduk på magen eller i ansiktet på dem, men de har glesat ut o min älsta har inte haft dem på länge nu så de kan ju har försvunnit får man hoppas

• vofflan

Min stora tjej hade det när hon var liten nu är hon stor, men nu oroar jag mig för lillasyster.

• Bonus

Min son hade det från att han var ca 10 mån - 5 år. Det enda som vi fick till råd var att ge alvedon när han hade feber och ge det så många gånger man får per dygn. Fick även stesolid som vi kunde använda om vi ville, men de sa även att stesolidin inte hinner börja verka innan krampen var över.

• vofflan

Min dotter fick aldrig ha mer än 38.5 i feber, när hon fått alvedon så ställde vi väckarklockan var trejde timma för att ta febern, när hon var under 3 så hade vi vaknätter o var vakna i skift alla nätter med feber,

Feberkramp är inte farligt säjer de, men det ser väldigt otrevligt ut

Svar på tråden Har ni barn som har feberkramper?