Pappan lät våra ganska små barn se Bröderna Lejonhjärta
Gaaahhhh! Jag blir GALEN på att exet och jag inte har ungefär samma inställning till saker och ting! Alltid är det något som barnen berättar efter sin vistelse hos pappa varannan helg, som jag reagerar på.
Ikväll när barnen kommit hem (till mig) igen hade dottern svårt för att somna för hon var rädd för tjuvar och spöken. Vi pratade om det och efter en stund gick jag ut ur rummet. Hon ropade igen efter en stund och då var hon rädd för något hon sett på Bröderna Lejonhjärta! BRÖDERNA LEJONHJÄRTA??? Hon är bara drygt 3,5 år (och storebror är 5 år) och hade fått se den filmen! (Igår kväll hos pappa) Jag höll på att smälla av! Till slut somnade hon och jag kollade i tv-tablån om filmen hade visats igår. Jodå, det sista avsnittet (det värsta?) "Den sista striden" gick igår kl. 19 (då vi normalt stänger av tv:n här hemma och "gör kväll").
Jag blir GALEN över att han aldrig reflekterar över saker när det gäller barnen! Inte sjutton är Bröderna Lejonhjärta lämpligt för så små barn!
Filmen har som åldersgräns 11 år och det innebär att barn som fyllt 7 år också får se den i sällskap med en vuxen. OM man då har bedömt att ens barn klarar av att se den... Och här var inte barnen 7 år...
På medierådets hemsida står att läsa:
"Statens biografbyrå sätter åldersgränser i syfte att skydda barn från film som kan vålla dem psykisk skada."
"Biografbyråns beslut om åldersgränser är inte rekommendationer, utan bedömningar av i vilken ålder barn inte tar skada av filmerna."
Jag vet inte HUR jag ska få honom att TÄNKA sig för i sådana här situationer och jag finns ju inte med och kan lägga mig i längre precis när det händer...