• Anonym (MORR)

Pappan lät våra ganska små barn se Bröderna Lejonhjärta

Gaaahhhh! Jag blir GALEN på att exet och jag inte har ungefär samma inställning till saker och ting! Alltid är det något som barnen berättar efter sin vistelse hos pappa varannan helg, som jag reagerar på.

Ikväll när barnen kommit hem (till mig) igen hade dottern svårt för att somna för hon var rädd för tjuvar och spöken. Vi pratade om det och efter en stund gick jag ut ur rummet. Hon ropade igen efter en stund och då var hon rädd för något hon sett på Bröderna Lejonhjärta! BRÖDERNA LEJONHJÄRTA??? Hon är bara drygt 3,5 år (och storebror är 5 år) och hade fått se den filmen! (Igår kväll hos pappa) Jag höll på att smälla av! Till slut somnade hon och jag kollade i tv-tablån om filmen hade visats igår. Jodå, det sista avsnittet (det värsta?) "Den sista striden" gick igår kl. 19 (då vi normalt stänger av tv:n här hemma och "gör kväll").
    Jag blir GALEN över att han aldrig reflekterar över saker när det gäller barnen! Inte sjutton är Bröderna Lejonhjärta lämpligt för så små barn!

Filmen har som åldersgräns 11 år och det innebär att barn som fyllt 7 år också får se den i sällskap med en vuxen. OM man då har bedömt att ens barn klarar av att se den... Och här var inte barnen 7 år...

På medierådets hemsida står att läsa:
    "Statens biografbyrå sätter åldersgränser i syfte att skydda barn från film som kan vålla dem psykisk skada."
    "Biografbyråns beslut om åldersgränser är inte rekommendationer, utan bedömningar av i vilken ålder barn inte tar skada av filmerna."

Jag vet inte HUR jag ska få honom att TÄNKA sig för i sådana här situationer och jag finns ju inte med och kan lägga mig i längre precis när det händer...

• Svar på tråden Pappan lät våra ganska små barn se Bröderna Lejonhjärta
  • sakoline

Oj. Det måste ni nog prata om, gemensamma gränssättningar. Annars kanske han låter era barn kolla på 15årsgränsfilmer innan 15 osv.

• Fille Fjonkan

Våra Kids har också sett den när den gick på SVT helt nyligen. Kidsen är 2 och 4 år. De har dock inga problem med läskiga tankar när de ska somna. Hade de haft det hade vi kanske inte låtit dem se det.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tinuskan

Hade ingen aning att det var så hög åldersgräns på den...
    Men har själv aldrig sett den då den verkar hemsk

• Bekali

Min son 5 år kikade också på den ...

dina regler du har hemma hos dej gäller hos dej och pappan till dina barn har ju sina regler och barn brukar kunna anpassa detta, jag tror inte du har något att vinna med att dra upp "pettitesser" att tjaffsa om... ibland är det liksom bara bita ihop o gilla läget att ni tycker olika om saker o ting....

Ibland förekommer det tyvärr ganska ofta att fd- mannen alternativt kvinnan gör saker för att reta upp varandra tillåter saker som dem vet att den andre ogillar .... och ger du din reaktion på det så har han ju vunnit sitt lilla spel... han fick den reaktionen han väntat på....

Allt för ofta så används barnen som slagträn mellan föräldrarna, bättre försöka hitta en väg så att ni kan prata med varandra hålla god min, vara kompisar det vinner ni alla på, barnen får på så sätt ingen möjlighet då dem är äldre att spela ut er mot varandra ni måste lära er o prata med varandra .... familjerådgivning kanske ?!

• Tricky

Förstår att du är upprörd1 Möjligtvis kan en 5 åring se den utan att bli rädd, men inte yngre än så! Att låta en 2 åring se den är helt fel anser jag!

• sakoline

Förstår en 2åring det som händer på TV-n då?

• Tricky

Sakoline: Just därför ska ju inte ett sådant litet barn se filmen, dom förstår inte! Barn ska, enligt min åsikt, se sådant dom förstår och kan relatera till! Det dom inte förstår kan vara riktigt skrämmande!

• Anonym (MORR)

Ja, jag är helt inne på den linjen att FÖRSÖKA ha det så lika som möjligt när det gäller viktiga saker. En gemensam linje helt enkelt för att underlätta för alla och särskilt för barnen. Sedan gör ju vi föräldrar som vi tycker passar bäst var för sig så olika blir det förstås men i VIKTIGA frågor underlättar det ju betydligt om man har samma grund. VISSA regler bör vara snarlika, tycker jag.

Bekali, jag förstår vad du menar med att man försöker vara Motvalls kärring för att reta upp den andre, men så är det inte här. I vårt fall är det mer att pappan liksom inte TÄNKER sig för. Han bara ÄR, på något vis... Inte så genomtänkta beslut alla gånger, kan man säga.

Jag ringde honom faktiskt ikväll för att kolla upp detta. Jag tog upp det på ett mycket försiktigt vis, var verkligen defensiv för att verkligen kunna prata om det. Jo, de hade nog sett filmen, trodde han. Men var den inte på morgonen? (Nej, det var den inte...) Jaa, den kanske var lite läskig (han HADE suttit med).
    Det var väldigt tydligt att han inte hade lagt någon större vikt vid filmen och följdaktligen inte reflekterat över om den var lämplig. Inte för att vara "dum" eller så utan bara för att han är sån, "onärvarande" kanske...

Svar på tråden Pappan lät våra ganska små barn se Bröderna Lejonhjärta