• iconic

Hur bädda i vagnen? Sy påslakan?

Hade tänkt ha ett lakan, fårskinn och filt nu till sommaren + ev. kudde. Funderar på om jag ska ta och sy påslakan att dra över filten... Någon som har tips och ideer? Och vilka mått är lagom? har inte fått hem vagnen än, det är en emmaljunga duo egde. Hur bäddar ni i vagnen? Vad behövs och vad är onödigt? Trodde det fanns färdiga påslakan till vagnar, men har inte hittat det någonstans...

• Svar på tråden Hur bädda i vagnen? Sy påslakan?
  • Prinsessan Zelda

Ha bara inte för mycket i vagnen. Det blir varmt!!!

Fårskinn på sommaren tyckar jag låter lite väl varmt. Jag hade bara fleecefiltar som jag snabbt tvättade om de blev skitiga, inga påslakan eller nåt sånt.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Chrissi

Lakan är svalt och skönt på sommaren. Min mamma broderade en jätte söt nalle på på lakanet och så hade jag en bomullsfilt om jag tyckte det behövdes. Tänk på att de nyfödda inte svettas och har svårare att reglera värmen än vi vuxna.

• iconic

Ok... Fast jag har hört att fårskinn funkar även när det är ganska varmt... men det lär ju märkas om Liten blir svettig, då får man ju ta bort det. Hade du kudde i vagnen?

• Bellan85

Vi tog bort vårta fårskinn för våran son svettades så det nästan droppade av han. Så jag säger att fårskinn på sommaren blir för varmt, men ni gör som ni vill.

Till lakan tog jag ett av våra och klippte ut efter vagn madrassens måt.

• hammarby

Billigast är väl att sy egna. Jag sydde iofs bara underlakanen själv, köpte ett gigantiskt på ikea och klippte till och sydde. Superenkelt!
    Sonen spydde rätt mkt som nyfödd också, så man behövde byta ofta både i vagnen och vaggan.

Vi använde bara filtar till honom i början..gallerfilt eller bomullsfilt. Sen hade vi en i fleece också, om det var kallare någon gång. Man kan j ha en eller flera filtar beroende på.

Jag skulle bara ha en handduk underst i vagnen..och ett lakan runt. Det blir lagom för bebben att ligga på..synd om du får en spybebis som kräks ner fällen. Den blir inte som innan om man måste tvätta den, trots det rätta ullschampot och att jag kammade fällen efteråt.

Sen kanske du vill ha en kudde i vagnen också..en lite tunnare.

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 15 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Prinsessan Zelda

jag hade inte det, men det tror jag inte spelar nån större roll. Tror mest det är vi mammor som vill ha det för att det ser så mysigt och sött ut

När de blir lite större kan det vara bra med en kudde så de kommer upp lite utan att sitta så att säga.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • hammarby

Jag håller med de övriga...det sägs ju att en lammfäll ska kunna värma om det är kallt ute eller svalka om det är varmt.

MEN jag är helt övertygad om att det blir för varmt att ha fäll i vagnen på sommaren.
    Du kan göra minst lika mysigt med en stor mjuk handduk och ett lakan runt..som jag skrev.

Men du får ju gärna testa fällen om du vill..såklart..

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och gravid igen i vecka 15 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Kiha

Klart den finns påslakan till barnvagn och köpt flera stycken + att kudde måste man ha både i vagn och barnsäng eftersom bebisen ska ligga på rygg och om man inte har kudde kan barnets huvud bli tillplattad bak och behöva opereras. Godkända kuddar finns på tex babyproffsen eller liknade kostar runt 100kr

• iconic

Hm...har inte tänkt på att lammskinnet skulle kunna blir förstört av bebiskräks.. Kan ju ha en handduk under huvudet iof, men struntar helt i skinnet i sommar om det blir för varmt förstås. Om man bäddar med underlakan, godkänd kudde och bomullsfilt/fleecefilt, tror ni det blir bra då?

• Kiha
    iconic skrev 2007-05-06 22:00:25 följande:
    Hm...har inte tänkt på att lammskinnet skulle kunna blir förstört av bebiskräks.. Kan ju ha en handduk under huvudet iof, men struntar helt i skinnet i sommar om det blir för varmt förstås. Om man bäddar med underlakan, godkänd kudde och bomullsfilt/fleecefilt, tror ni det blir bra då?
    tror det bli jättebra, ska bädda så själv. Lammaskinn blir nog alldeles för varmt och dom säger att det ska bli en varm sommar oxå :)
Svar på tråden Hur bädda i vagnen? Sy påslakan?