• marsian

Cocker spaniel-allergi?

Här kommer en "corny" fråga från en gammal "berner sennen-mamma": Hur är cocker spaniel rent allergimässigt?? Vår sennentik dog för ett antal år sen och det börjar suga i hundtarmen igen, letar eg. efter en sennentik, men har hittat dom allra sötaste cocker-valparna. Har dock en medelallergisk gubbe hemma...

Ja, den här frågan låter kokko hör jag, men har någon ändå lust att komma med något i detta ämne såhär på söndagsaftonen skulle jag bli glad

Ha en bra vecka!

• Svar på tråden Cocker spaniel-allergi?
  • Vilja00

helt beroende på gubben hemma skulle jag tro :)
    hade nog åkt till ett par cocker uppf utan medicin o kollat gubbens reaktioner. Om han klarar sig där är chansen större att han gör det med en hund i hemmet. Om inte, varför inte kika på någon av raserna som inte är lika allergena (pudel, lagotto, cotton etc)

• Shagwell

Jag är liiite allergisk, eller ja vad ska man kalla det. Är allergisk mot katter, mot pollen osv. Känner dock inte av cockern men vet andra som gör det.
    Softis är ju annars en ras som inte fäller nå´t och som vissa överkänsliga tål.
    Blir det en cocker får du helt enkelt städa lite oftare (för din sambos skull om inte annat) och kanske inte låta honom/henne sova i sängen, ja sambon alltså *ha ha ha*

Har själv en cocker, de är bedårande charmiga även som 7 åring! Men en del jobb blir det ju med pälsen, klipper man inte själv får man åka iväg vart 8 vecka eller 12 beroende på vilken färg de har (svarta och bruna har mer päls, iaf växer den snabbare)

• marsian

Tack för era svar!
    Ja, det är nog som du säger vilja00 att det beror på gubben, för berner tål han ju... Och du shagwell, sängen är invaderad av barn så där är nog mer plats för en hund än än gubbe, inga problem alltså Har uppenbarligen lite att läsa på om cockern för att åka och klippa varannan månad hade jag inte koll på.

Vi hörs

Svar på tråden Cocker spaniel-allergi?