• cokie

måla en byrå vit och få den att se gammal ut??

Hej! Jag såg på tv när dom målade en byrå vit och sen tror jag dom drog med stålull eller något liknande så att den såg sliten ut.. men hade dom grå färg under??

Jag kommer inte ihåg hur dom gjorde? Är det någon som vet hur man gör??

Fick en liten Mio den 28/2!!
  • Svar på tråden måla en byrå vit och få den att se gammal ut??
  • svag

Du kan nog göra på olika sätt. Är ingen målare men jag har sett nått liknande program.

Du kan ju göra så att du målar den med betsfärg, det är ingen täckande färg, och sen tar du att slipar bort färgen på lite passande ställen. Med bara vanligt sandpapper.

Men om du har täckande färg så målar du hela slarvigt med ett tjockt lager färg och sen så tar du typ stålull och drar bort färgen lite överallt när färgen torkat. Färg under beror väl på vad byrån har för färg under, är den bara trä så kan du ju göra som du vill. Du kan ju måla en färg under som passar rummet där byrån ska stå, då smälter den nog in bättre :)

• Livsglöd

Gå in på heminredningsprogrammen på tv:s hemsidor och titta. Där brukar det finnas tips och ideér.

• cokie

Jag vill inte ha betsat..

Jag vill ju ha vit men jag tänkte om det spelar någon roll vilken färg det är under eftersom den färgen kommer ju fram lite när man drar med ullen..?

Jag brukar kolla på roomservice på nätet men hittar inget sådant.. När jag såg på tv så var det på kanal 3 på simon och simon eller vad det heter..

Dom kanske vet på färgaffären, ska dit och fråga senare i veckan..

• irrblosset

Det var Simon och Thomas.

Just i deras fall tog dom stålull när färgen nästan torkat helt och på så vis fick dom bort lite mer färg. Det var inte planerat, men blev ju bra ändå

Ska själv göra något liknande så fort vi kommit iordning i vårt nya (jättegamla) hus.

• principisessan

Såg i nåt program att de slog med en rätt stor kedja lite här o var också för att få en sliten look.. blev rätt fint när det var klart

• irrblosset

Mmm.. Johnny och Mattias i Roomservice gjorde så

Mer för att få en bucklig yta som ser välanvänd ut. Dom slog på en köksbänk. Däremot fick dom inte den där färgskillnaden när dom slog. Men man kan nog kombinera båda teknikerna

• Minne79

Hej! Jag har för mej att det ska finnas en slags kräm som man stryker på möbeln för att ge den ett gammalt utseende. Minns dock inte vad det heter eller hur resultatet blir (inte mycket till tips kanske ). Panduro ska sälja den iallafall. Lycka till

• cokie

Irrblosset: kommer du ihåg ifall dom hade målat med en färg under den vita? Min byrå som jag ska måla är brun, det kanske bara är att måla vit och sen dra med stålull..

Men jag ska måla ett lager eller två lager innan man borstar?

• Zabina

Med stålull; menar ni då typ svinto, eller något annat? Sen undrar jag också(både för min och TS skull) om färgen ska ha torkat helt eller nästan innan man drar med stålull, ni skriver olika "svag" & "irrblosset"? Tack på förhand!

• Jen s

Du kan måla den vit sen slipa med sand paper på några ställen.

• petsod

Kan rekommendera V-slip. Om/när jag ska måla något som ska se gammalt ut så använder jag denna färg, koncentrerad eller utspädd med vatten. Sedan kan man använda sandpapper dessutom.

• irrblosset

Jag tror inte dom målat nån färg under. Men om skåpet är rosa kanske det kan vara en idé att ta nån annan färg
    När Simon och Thomas gjorde det med stålull hade färgen inte torkat helt, på grund av tidsbrist.
    Någon av dom nämnde att färgen ska ha torkat när man kör igång, men att det där tydligen gick lika bra.

Svar på tråden måla en byrå vit och få den att se gammal ut??