• Laila

hur känns magkatarr?

Hej! Tror jag har åkt på magkatarr men är inte helt säker.
    Har en olustig känsla i övre delen ev magen, det har gjort ont som fan o jag mådde lite illa men kräktes aldrig. Efter två dar gav det onda sig men när jag ätit sött ( typ tårta o kakor ) så får jag ont, det lindras lite av pepcid. Min kloka gamla mor sa att det var katarr men jag vill fråga fler..
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden hur känns magkatarr?
  • detejagdet

Kan vara gallbesvär också... Jag har magkatarr och när jag får mina skov så mår jag illa konstant plus att man hela tiden har ett sug i magen plus att det gör j****gt ont... En ganska mysko känsla...

• Alorna

Låter precis som magkatarr, jag har samma symptom bla.
    Jag lider dock tyvärr utav kronisk magkatarr.
    Det receptfria som hjälper bäst är Losec så prova det.
    Hoppas det blir bättre snart :)

• LillaLinan

Laila: jag tycker det låter mer som gallbesvär. Man kan få det om man äter fet mat som tårtor..jag får känningar av det direkt då!

~*~mamma till Engla 061227~*~
  • jojjo78

Jag har magkararr och man känner sig hungrig nästan hela tiden sugen efter saker. Sen kan man må illa ibland.

• Laila

gallbesvär låter inte kul.. Och ja, igår var det kalas så det blev en del sött och fett.
    Fast jag tror mer på katarren kände igen det där med suget, eller lite hungerkänsla konstant..
    Om det nu skulle vara gallan vad gör man då? Räcker det med att gå till doktorn eller blir det operation? Ändra matvanor?
    Kram och tack för svaren

• Eisa

magkatarr gör att man känner sig hungrig hela hela tiden, fast man precis ätit. Det svider liksom i magen.

• SystraMi

Magkatarr kan ge olika symptom.

Man kan ha problem med magsäckens rörelser vilket ger en känsla av uppblåshet, rapningar, illamående, smärtor och tidig mättnadskänsla när man äter.
    Man kan ha problem med magmunnen vilket ger halsbränna, sura uppstötningar och sveda i bröstet.
    Man kan ha magsårsliknande besvär som ger hungersug och smärtor, ofta på natten.

Man kan också ha en salig blandning.

Undik fett, stark mat, stekt mat, kaffe, alkohol, nikotin, läkemedel som t.ex. ipren och ibuprofen.
    Ät lite och regelbundet och försök sova ordentligt på nätterna.

Svar på tråden hur känns magkatarr?