• Maglan

Frågor angående valpning?? Behöver svar..

Hej!
    Har lite frågor ang valpning...

Brukar tiken bajsa mycket innan? Det verkar ha satt igång för min tik och hon har bajsat tre ggr sen 6 i morse..

Hur lång tid efter att mjölken kommit tar det innan värkarna satt i gång..upptäckte vid fem i morse att mjölken kommt..

Hon flåsar nån gång i timmen..är det förvärkar?

Ända sen i morse har hon dragit sig undan och under sängen..kommer hon fram när det är dax och vill ha hjälp? Vill inte att hon ska föda där under..

• Svar på tråden Frågor angående valpning?? Behöver svar..
  • emma b

Hejsan! Nog låter det som katten skull få ungar snart. Djur brukar dra sig undan när de får ungar, de vill vara ifred och ligga på en skyddad plats, men om du vill ha uppsikt så antar jag att du kan ta fram henne. Håll koll så att allt går bra, men stör inte för mycket. Lycka till med kattungarna!

• FridaE

Tecken på att dte är på gång brukar vara de flåsningarna du beskriver. Fats de gånger jag varit med på valpning (2 ggr) har det satt igång ganska snart efter att de börjar flåsa. Dvs att det är värkar direkt, inte så mycket förvärkar. De brukar inte ha någon matlust ungefär ett dygn innan. Mjölken vet jag inte .. har inte tänkt på det.

Är det stor eller liten hund?

• FridaE

Vet inte om du håller reda på tempen men den brukar gå ner ungefär en grad ett dygn innan det är dags.

• FridaE

Vilket dygn av dräktigheten är hon i och är det hennes första??

• Maglan
    FridaE skrev 2007-05-07 10:06:07 följande:
    Tecken på att dte är på gång brukar vara de flåsningarna du beskriver. Fats de gånger jag varit med på valpning (2 ggr) har det satt igång ganska snart efter att de börjar flåsa. Dvs att det är värkar direkt, inte så mycket förvärkar. De brukar inte ha någon matlust ungefär ett dygn innan. Mjölken vet jag inte .. har inte tänkt på det.Är det stor eller liten hund?
    det är en liten shih tzu :)

Hon är på 58 dygnet... men det kan ju ta lång tid..men vi hade väntat oss att det skulle komma tidigare då hon är så himmla stor plus att det är första gången :)
  • FridaE

Första gången brukar de gå sina 63 dygn ganska exakt. Det är ovanligt att hundar föder tidigare speciellt om dte är första gången. Min erfarenhet är vid lite större hundar iofs. Brukar inte små få lite problem och oftast få kejsarsnitt?

jag tror inte att det är riktgit dags än men man vet ju aldrig. Kontakta vet. om du är orolig!

Börja ta tempen oxå så kanske du får en förvarning där oxå.

• Maglan

FridaE skrev 2007-05-07 10:15:10 följande:
    Första gången brukar de gå sina 63 dygn ganska exakt. Det är ovanligt att hundar föder tidigare speciellt om dte är första gången. Min erfarenhet är vid lite större hundar iofs. Brukar inte små få lite problem och oftast få kejsarsnitt?jag tror inte att det är riktgit dags än men man vet ju aldrig. Kontakta vet. om du är orolig!Börja ta tempen oxå så kanske du får en förvarning där oxå.
    Jag har läst att det brukar komma tidigare jag..
    Vet faktiskt inte om det är vanligt med kejsarsnitt på små hundar..
    Vi har pratat med vet så det är bara att åka in om det blir problem..men man är ju orolig ändå..

Spec när hennes mor fick 8 första gången och 7 andra.. så risken att det är många finns ju..
    Snittet för den här rasen ligger på 3,9..
  • FridaE

Ja, det var många för en sån liten ras! Ja, för stora raser brukar gå fullt ut och eftersom hundar går så pass kort tid hinner ju mycket hända i utvecklingen på fem dagar, så valparna skulle ju vara för tidigt födda om de kom nu.

Min systers rhodesian ridgeback fick 16 valpar och hon gick exakt 63 dagar, så bara för det är många behöver det ju inte bli tidigare men som sagt kanske det är annorlunda med små hundar.

Du får hålla uppsikt (det gör du nog redan). När förlossningen sätter igång på riktigt brukar de börja flåsa och får synliga sammandragningar. Hela magen drar ihop sej. De kan även kräkas.

• FridaE

Hon kommer nog inte fram av sej självt heller, hundar vill ju gärna gömma sej och ta hand om det själv. Försök att visa henne till en varm och skönt bädd att ligga på.

• Maglan

Jo, tidigare än en vecka får dom inte födas..så det är ingen stor fara om dom föds nu :)

• FridaE

Okej men då är det ju bara att hålla koll! Hoppas allt går bra! Det är ju såå spännande när ens lilla älskling ska få valpar! Min första valpning var min egna tik och det är helt fantastiskt att vara med om!

Lycka till!!

• Maglan
    FridaE skrev 2007-05-07 10:57:44 följande:
    Okej men då är det ju bara att hålla koll! Hoppas allt går bra! Det är ju såå spännande när ens lilla älskling ska få valpar! Min första valpning var min egna tik och det är helt fantastiskt att vara med om!Lycka till!!
    Ja, hur spännande som helst..hade valpar vid jul 05 på andra tiken..men man glömmer ju så fort :)
  • Mejtrix

Det är jätteolika beroende på vilken ras du har.
    Det beror också på hur många valpar hon har i magen. Men på ett ungefär ska det ta 3-4 timmar när krystvärkarna kommit. Det hon gör nu är öppningskedet. Bäddar, gräver och låter...släpp henne inte ur sikte när ni går ut. De har en förmåga att vilja valpa där man själv inte vill, under bodar, i buskar osv.
    Öppningsskedet kan ta hela dagen omdu har otur.
    Se bara till att inget grönt kommer ut ur baken...då är det brådis till vet. Vill du får du gärna ringa mig så hjälper jag dig igenom. Maila så får du mitt telnr.

Lycka till

• Maglan

Hej allihopa :) igår kväll kvart över nio kom sista valpen :) 5 st blev det...tre tikar och två hannar :)
    Dom är helt bedårande :)

• antisocialbitch

Grattis till valparna =)

• Maglan
    antisocialbitch skrev 2007-05-08 09:41:53 följande:
    Grattis till valparna =)
    Tack

Och tack till alla andra för all hjälp
  • FridaE

Grattis! Skönt att allt gick bra (för det gjorde det väl?)!

• Maglan
    FridaE skrev 2007-05-08 11:24:16 följande:
    Grattis! Skönt att allt gick bra (för det gjorde det väl?)!
    Jajjemen :) Det gick bra :) tack tack :)
Svar på tråden Frågor angående valpning?? Behöver svar..