• Carles

Blixtar för ögonen

Har sedan i påskas någongång kunna se blixtar/flimmer för ögonen när jag tittar mot något ljust. Märker inte utav det när jag är inne eller i normalt sken men när man tittar mot snö, ljust sken eller liknande. Har inte ont i huvudet eller något utan det är det. Någon som varit med om liknande? ps. Är gravid i v. 28

• Svar på tråden Blixtar för ögonen
  • Skruttan1981

Jag har hört att det kan vara tecken på Havandeskapsförgiftning..borde nog ringa och tala med din barnmorska....har du kanske gjort någon urinodling?

• Carles

Nej, jag har ju inte lämnat något urinprov sedan jag skrev in mig. Tänkte att det kanske inte var något sådan eftersom det bara var vid starkt ljus jag märker av det. Borde det inte vara hela tiden annars?! Jag får ta och ringa iallafall.

• Skruttan1981

Jag vet inte.. men det kan ju vara en början......bra att kolla upp iallafall.
    Hoppas det går bra.

• Carles

Det är ju "bara" i nedra delen utav ögat som jag ser det. Försvinner efter ett tag.

• diddi Ida

när blodtrycket är högt kan man ha så ! Själv fick jag så i slutet av graviditeten när blodtrycket steg ! Braa att kolla upp det !

Stolt Mamma Till Alva 26.4 2006
  • elvatolv

Jag fick ögonmigrän när jag var gravid förra gången. Då blixtrade det framför ögonen och sen försvann det. Fick inte ont i huvudet. Kanske kan vara det? Ring och rådgör med ögonakuten annars. Eller med din bm.

• kios

Jag tycker att du ska ta kontakt med ögonklinik och barnmorska omedelbart. Det kan säkert ha med din graviditet att göra men det kan även röra sig om en början till näthinneavlossning som är allvarligt och behöver snabb åtgärd.

• Carles

Nu har jag varit till barnmorskan och kollat blodtryck + äggvita i urinen. Allt var jättebra och precis som det ska vara. Nu får jag ta kontakt med en optiker. Hon sa att tydligen kan man inte komma in på ögon direkt!!

• elvatolv

Carles

Det är nog svårt att få tid på ögonkliniken men du kan ringa och rådfråga dem om vad det kan vara. Det gjorde jag när jag fick blixtar och de trodde det var ögonmigrän.

• Minie76

Hade precis som dig och kunnde sänna mig svimmfördig oxå!Enligt BM var det ingen fara,hontyckte bara att jag skulle se till att äta ordentligt och det hjälpte!

Svar på tråden Blixtar för ögonen