• Elsans

Hur ont gör det att laga ett hål i en tand utan bedövning?

Jag var hos tandhygienisten idag och hon hittade ett hål i en av mina tänder som måste lagas (DYNGA!). Sist jag hade hål i en tand var för 15år sedan, då lagade jag 2st på samma gång utan bedövning för jag var och är liiite rädd för sprutor. Är fortfraande rädd för sprutor men är ännu mer rädd för tandläkarens borr. Hur ont gör det egentligen att laga hål utan bedövning. Jag kommer inte ihåg vad jag  tyckte sist men jag misstänker att min tandläkarskräck kommer sen den uplevelsen...

• Svar på tråden Hur ont gör det att laga ett hål i en tand utan bedövning?
  • Kantarellen

Det beror helt på hur stort hålet är. Du får helt enkelt prata med tandläkaren och fråga.

• Duckan74

Jag har testat en gång. Ett litet hål sa dem men det ilade för jädra mycket så efter det tar jag alltid bedövning när det ska borras.

• Elsans

Joo, det kan jag ju göra också fast nu undrar jag ju vad de här som har gjort det tycker...

• Amicus verus est rara avis

Det är nog individuellt, själv måste jag ta minst två sprutor annars får jag fruktansvärt ont.. så att borra utan bedövning alls vill jag inte ens tänka på. Är också lite spruträdd men hellre sprutor än ont.

• flingflong
    Duckan74 skrev 2007-05-07 11:43:26 följande:
    Jag har testat en gång. Ett litet hål sa dem men det ilade för jädra mycket så efter det tar jag alltid bedövning när det ska borras.
    Gjorde precis som du, gör aldrig om det igen. Nu får de gladeligen ge mig bedövning.
    Livet är för kort för att bråka
  • miniGrynet

Min uppfattning är att dom ofta säger "det gör inte så ont", och så gör det visst det!
    Men jag vet inte... Jag har aldrig vågat utan bedövning, får tom salva innan sprutan!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Kantarellen

jag har gjort det och det gjorde ont ont ont och tog lååång tid för tandläkaren kunde bara borra lite i taget.

• carin 82

jag är fruktanvärt rädd för tandläkaren. o lika rädd för själva bedövningen. det är ju den som gör ondast. sist jag var hos tandis hade jag ett litet hål. prövade utan bedövning. gick kanon. men så har jag oxå en skitbra tandläkare. men pröva utan. går det inte så är det ju bara att ta en spruta

• Jenny26

Det beror på hur djupt dom borrar och hur känslig man är för smärta.
    Jag har lagat en tand utan bedövning och det gick bra men när det sen var dax att laga den igen så fick dom borra djupare och det kändes.

• Armani

Jag tycker inte alls det gör särskilt ont att laga utan bedövning, tycker sprutan gör ondare. Tar aldrig sprutan numera.

• MalinAnnaJosefine

Jag har rätt nyligen fixat till mina tänder! Hade då 6 små hål på olika ställen. Jag tog inte bedövning, för jag klarar inte sprutor! Och visst kan det vara obehagligt och isa lite. Men JAG tror at det gör ondare att ta sprutor än borra!

• Elsans

Ok, det skulle kunna funka utan alltså. TAck för alla svar! en fråga till: tar bedövningen bort ilandet?

• Humörmamman

Jag rekomenderar spruta. De sätter den så fint att det nästan inte känns. Berätta innan hur du känner, så kanske tandläkaren kan lugna dig?

• Eisa
    Åsa M A skrev 2007-05-07 12:02:28 följande:
    Ok, det skulle kunna funka utan alltså. TAck för alla svar! en fråga till: tar bedövningen bort ilandet?
    Bedövningen tar bort ilandet, ja! Man känner aboslut ingenting med bedövningen. Det som känns är när de sprutar in bedövningsmedlet för det blir kallt. Själv sprutan känns mycket mindre än en spruta i t.ex armen. Jag tycker inte den är farlig alls, och då är jag en fegis!

Jag har lagat utan bedövning en gång och det gick bra, kändes inget, men det var ett litet hål. Ett stort hål skulle jag inte våga laga utan bedövning. Tandläkaren brukar rekommendera bedövning när de vet att de ska ner djupt och gräva
Svar på tråden Hur ont gör det att laga ett hål i en tand utan bedövning?