• vill bli mamma meddetsamma

hur märker man om man har för lite fostervatten?

Hej!
    Jag är i v 35+5 och undrar hur man märker om man har för lite fostervatten? Mitt sfmått är ok, men jag tycker inte det verkar så tillförlitligt.

Igårnatt när jag låg på rygg var magen JÄTTEOJÄMN. Det buktade ut lite här och lite där, den var inte alls jämn som den brukar. Man kunde riktigt se vart bebisen låg och var det var mindre innehåll..

Kan man ha för lite fostervatten utan att ha läckt något?

• Svar på tråden hur märker man om man har för lite fostervatten?
  • TEDDEN

Är det inte bara så att bebisen tryckte upp sig så att du såg dess konturer tydligare än normalt?

Jag tycker att det är så mest hela tiden på mig men dricker som en elefant och alla mått stämmer, så jag tror nog att både du och jag är helt normala.

• VISDOM

Det där med bebisens konturer var helt normalt sa min läkare...det kan se lite mysko ut,men inget farligt..det är nog inte fostervattnet som är borta...Är du jätteorolig,så ska du se till att få ett UL,det är där dom kan mäta mängden vatten...

Lycka till

• AnneSophie

Det känns om man har för små mängder fostervatten (jag vet). Det bränns liksom när bebisen rör sig.
    Din bebis börjar bli stor och då kan den synas rätt tydligt, speciellt om man är smal som du är.

Bjäbb bjäbb bjäbb.

OK, får försöka att inte oroa mig helt enkelt, tack för era svar!

• Sussie75

Nej, ÄR du orolig så ring och prata med din bm eller förlossningen. Du ska inte gå hemma och oroa dig över grejer, det tar för mycket energi. Lycka till.

OK, som tur var har jag tid för tillväxtul imorgon halv elva. Tror det är därför jag är extra orolig... Är så rädd att de upptäcker att något inte är som det ska nu när vi nästan är i mål.. men det går SÄKERT jättebra! det måste det!

• Eva A

Såklart att det går bra - vilken tur du har som får göra tillväxt-UL! Skulle jättegärna vilja se lillen i magen, men här görs det endast om man misstänker att något är fel. Så jag får vackert vänta tills han behagar komma ut!

• Majsan70

När vår dotter föddes fanns där inte en droppe fostervatten. Läkaren hade missat på ultraljudet dagen innan tror vi. Men hursom, det kändes inte på något särskilt sätt alls.

Det är säkert ingen fara för er skull.

• Vicke

Jag hade för lite fostervatten när jag väntade min dotter. Jag märkte absolut ingeting själv det var min bm som sa att mitt sf mått minskat så jag fick gå på viktskattning. Där visade det siga tt jag hade sååå dåligt med fostervatten att han fick mäta fickor där det fanns vatten kvar. Jag blev igångsatt dagen efter. Den här gången ska jag få gå på extrakoller ska på tillväxt ul i vecka 35. mitt sf mått har hoppt lite upp å ner!

Skönt att du ska på tillväxtul i morgon. Det går säkert bra! Skulle det vara något så hjälper dom dig ju!
    Stort lycka till....

Snart har jag två (v.31)

usch nu blir jag rädd igen.. mitt sfmått hade bara ökat en cm på två veckor men min bm sa det var normalt på slutet.

• Vicke
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2007-05-07 16:12:47 följande:
    usch nu blir jag rädd igen.. mitt sfmått hade bara ökat en cm på två veckor men min bm sa det var normalt på slutet.
    Men det är säkert ingen fara. Du ska ju på tillväxtul i morgon å då får du ju veta hur det ligger till... Jag ökade dåligt på slutet. sen krömp jag! Det ordnar sig...

tänk om det är för sent imorgon då.. gud vad man kan oroa sig, allt är säkert bra, nu får jag lägga av. tur jag bor i en stad dät tillväxtul ingår i alla fall!

• Vicke

Nej inte då! Tänk inte så... Jag väntade en vecka innan jag fick gå på mitt tillväxt ul. Så länge du känner bebisen och så är det ingen fara!
    Men jag vet man oroar sig så mycket helatiden! Jag är orolig för massa saker nu min andra graviditet .. Så dumt igentligen!

• Vicke

vill bli mamma meddetsamma;

Hur går det för dig. Gick det bra på ultraljudet! Hoppas det...

Hej! Det gick JÄTTEBRA på ul! Det var normal mängd fostervatten och som ni sagt till mig här i tråden, så är bebisen så stor att praktiskt taget varje rörelse känns! Bebisen väger redan 3.1 kg och är beräknad till drygt 4 kg om jag går tiden ut... Och jag som trodde jag bar på en liten en!
    Ha!

Tack för allt stöd!

• Vicke

Å så bra det då!
    Då kan du slappna av den sista tiden som gravid!!

Svar på tråden hur märker man om man har för lite fostervatten?