• jojo

Taleggio-är det OK att äta?

Här kommer ännu en ostfråga...(som förhoppningsvis inte slutar i het diskussion) Är det ngn som vet om Taleggio ost är OK att äta? Enligt sista numret av Buffé så görs den av pastöriserad komjölk. Ngn som frågat sin BM? Jag skulle bli överlycklig om det var så för då ska jag börja frossa eftersom det är min favoritost!

• Svar på tråden Taleggio-är det OK att äta?
  • TANKGIRL

Det är en dessertost precis som brie.... men jag joBBade som kallskänka på en italiensk restaurang å jag käkade den osten in mån 7... sedan har jag varit hemma så det har inte blivit mer.... du gör som DU vill...kram

• Theresé och Mini

Sunt förnuft och pastöriserad kossa mjölk så ska det inte vara några problem alls.

• mika75

Bara det inte är mögel på, det är inte bra. Däremot kan man äta den om den har varit upphettad i över 100 grader (gäller både opastöriserad och mögel). Gör en varm macka eller en gratäng av nåt slag när suget blir för stort. Själv älskar jag getost och äter den gratinerad.

• jojo

Tack för era svar. Jag tror minsann att jag ska gå och köpa mig en bit och sitta och njuta ikväll! Plockar jag bort kanten runt om som ibland är lite möglig så tror jag att det är helt OK! Fredagskvällen är räddad!

Svar på tråden Taleggio-är det OK att äta?