• Bebis 2008

Tårta man kan frysa

Hej!

Är det någon som har bra tips på en tårta som kan göras helt klar (helst även så mycket dekorationer som möjligt) och sen frysas in. Den ska alltså helst inte ätas frusen utan kunna tinas. Tänkte ha överraskningsfest för maken men det innebär att jag inte kan göra så mycket samma dag utan allt måste vara förberett.

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Tårta man kan frysa
  • innana

Nötbotten, chokladkräm med konjak/baileyssmak i två lager och smält choklad ovanpå. Blir lite seg i frysen men det är bara gott

• Bebis 2008

Innana: Oooo, det låter smarrigt! Vet du var jag kan hitta recept?

• raspberryrevolution

Barrys Cheesecke från Annas kokbok?. 8-10 pers

10 digestive kex
    100 g smält smör
    2 pkt (a? 200g) Philadelphiaost ( ej lätt variant)
    3 ägg
    1 ½ dl socker
    4 dl Creme Fraich (ej lätt variant)
    1 msk vaniljsocker
    1 dl siktat florsocker

Smula sönder kexen och blanda med smält smör, lägg ut smulorna i en sockerkaksform (24 cm) med löstagbar botten. Platta till lite med handen så att blandningen bildar en tunn botten. Grädda 5-10 i 200g. Låt svalna.
    Mosa Philadelphiaosten omsorgsfullt med en gaffel, blanda i socker och äggen. Vispa till en röra, fördela den över kexbottnen och grädda i ugnen i 180 grader i ca 35 min el till kakan ?lyfter? lite längs kanterna och mitt i, låt svalna en stund. Blanda crème fraich och vaniljsocker och florsocker, bred den på kakan och gärdda i 180 grader i 6-7 min så att ytan stelnar något. Låt kakan kallna?

Serveras gärna med 6-7 urgröpta passionsfrukter eller med färska el tinade hallon!!!

Kan frysas, men måste tinas långsamt, och sen får man ev täcka glasyren med passionsfrukten el hallonen, för glasyren kan spricka lite... men den är himmelsgod

• innana

Ska leta efter recept när jag kommer hem! Sök annars på "nötbotten" och "likörkräm" så kan du nog hitta liknande (sitter på jobbet så jag kan inte göra det nu )

• raspberryrevolution
    innana skrev 2007-05-07 12:31:28 följande:
    Ska leta efter recept när jag kommer hem! Sök annars på "nötbotten" och "likörkräm" så kan du nog hitta liknande (sitter på jobbet så jag kan inte göra det nu)
    haha... men du kan göra inlägg på FL fast du är på jobbet?

förlåt mena inget illa...tyckte bara det var lite kul (har lite torr humor :-P)
  • Bebis 2008
    innana skrev 2007-05-07 12:31:28 följande:
    Ska leta efter recept när jag kommer hem! Sök annars på "nötbotten" och "likörkräm" så kan du nog hitta liknande (sitter på jobbet så jag kan inte göra det nu)
    Tack, det vore jättesnällt! Jag ska leta lite själv också...
  • Bebis 2008

Fler goda förslag? Gärna enkla (men naturligtvis goda ) recept...

• elviraesther

Västeråstårta. Får skriva receptet senare.

Svar på tråden Tårta man kan frysa