bak utan ägg och mjölk??
nån som har tips på nåt gott att baka som inte kräver mjölk och ägg??
nån som har tips på nåt gott att baka som inte kräver mjölk och ägg??
Brysselkex:)
Ofta kan man anväda bakpulver istället för ägg å det finns massor av mjölkfria alternativ till mjölk
Titta efter här
www.allergimat.com
dyppe: vad sjutton är det? och hur görs de?
mammafia: tack!
Vet ju inte om det var pga allergi eller att du inte har hemma som du vill ha ett sånt recept. Jag brukar baka den här, jättegod men bheöver lite längre gräddning än vad som står i receptet!
www.allergimat.com/recept.asp
Finns en massa andra bra ägg- och mjölkfria recept där också!
brysselkex är små runda kakor:) görs på mjöl, socker vaniljsocker och smör..."smeten" kan man ha i kyl tills man känner för att baka av dem i ugnen:)
Nu gick länken visst sönder...sök på äggfri kladdkaka, det var det receptet jag menade...
www.recept.org/Brysselkex.html
(jag har inte potatismjöl i mina)
TIGERKAKA
4.5 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g mjölkfritt margarin
2.5 dl soja/havre/rismjölk
Till chokladdelen:
1 msk kakao
2 msk socker
ca 0.5 dl soja/havre/rismjölk
Ugnstemp 200 grader C
Smörj och bröa en hålform. Blanda kakao och socker till chokladdelen och rör ut med en mjölkskvätt. Smält margarinet. Blanda alla torra ingredienser till kakan. Tillsätt mjölken och det smälta margarinet. Rör om ordentligt. Häll över ca en tredjedel av smeten i en annan bunke. Blanda med chokladröran. Varva vanlig smet och chokladsmet i formen. Drag försiktigt en gaffel genom smeten i formen. Grädda i ca 35 minuter.
#################################################################
ÄPPELPAJ
Skär 3-4 äpplen i ganska stora bitar. Hacka ihop 1.5 dl vetemjöl, 1.5 dl socker, 1 tsk kardemumma, 1 msk kanel, ev 0.5 tsk mald muskotnöt och 150 gram mjölkfritt margarin. Det ska vara smuligt. Lägg över äpplena och grädda i 225 grader tills äpplena är mjuka.
BÄRPAJ
Lägg valfria bär i en pajform. Ska vara ca 1.5-2 cm tjockt lager. Blanda 1.5 dl socker med 1 msk potatismjöl och strö över bären. Hacka ihop en smuldeg av 150 gram mjölkfritt margarin och 2 dl vetemjöl och 0.5 dl socker. Lägg över bären. Grädda i 200 grader tills bären bubblar och degen fått färg.
SNODDAS
Receptet är för en stor långpanna, om din långpanna är liten, minska mängden ingredienser med 25%.
6 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
1.5 msk kakao
150 g smält mjölkfritt margarin
3 dl soja/havre/rismjölk
Glasyr:
75 g mjölkfritt margarin
1-2 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3.5 dl florsocker
Kokosflingor
Ugnstemp 175 grader C
Klä en långpanna med bakplåtspapper. Smörj och bröa. Blanda alla torra ingredienser till kakan och rör sedan i mjölken och margarinet. Bred ut i pannan och grädda ca 20-25 minuter. Testa kakan med en sticka, när den inte kladdar är den klar. Låt den svalna. Smält under tiden matfettet till glasyren och blanda med de övriga ingredienserna. Bred över den svalnade kakan och strö om så önskas över kokosflingor. Skär i fyrkantiga bitar.
ah, tack!
ingen som är direkt allergisk utan det är i brist på ingredienser jag undrar. gillar att baka men ibland har man inte ägg eller mjölk så det räcker. kakao har vi sällan och inte potatismjöl heller. det som dock nästan alltid finns är bakpulver, mjöl, margarin, havregryn, vaniljsocker, pärlsocker och sånt. man kan oftast göra något enkelt..
tror jag tar å gör en sockerkaka helt enkelt och ser hur en sådan smakar utan ägg och mjölk..