• Rödhaken

Kombinerad tvättmaskin/torktumlare

Är det någon som har en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Jag vill gärna få recentioner av olika märken och modeller. Vi kommer att köpa en inom kort och vill gärna få den bästa möjliga maskinen.
    Så snälla dela med er av bra och dåliga erfarenheter.

• Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin/torktumlare
  • Mia83

Har inge men bidrar med en tanke ändå.
    Är du medveten om att de är otroligt tidskrävande jämför med att ha två st fristående maskiner?

• Popflickan

Vi hade en Husqvarna mästertvätt i vår förra lgh som var en tre år gammal tror jag. Toppenbra, köpte den begagnad, det borde väl finnas nyare modeller av den ute nu. Vill ha en ny nu när vi har flyttat då det är så smidigt med en maskin istället för två!

• Pokergirl

Vi har en, osäker på märket. Dom är väldigt oekonomiska då dom torkar med vatten istället för med luft, så jag skulle rekommendera dig att köpa en tvättmaskin och en tumlare.

• Popflickan

Torkar med vatten?? Hur då?

• MammaHela

Tycker att de är otroligt dumma.

Höll på att bli tokig när jag hade en sån för det tog sån tid innan man blev klar, allt tog dubbelt så lång tid mot annars.

Så jag rekommenderar en tvättmaskin och en torktummlare.

• Rödhaken

Vi bor i en lägenhet med ett alldeles för litet badrum. Om vi väljer två maskiner kan vi inte längre ha skötbordet i badrummet. Våra val är därför:
    1) Ingen maskin alls, tvätta i tvättstuga.
    2) Bara tvättmaskin, torka tvätten i något av rummen i lägenheten (finns inte plats i badrummet).
    3) Köpa en kombinerad tvättmaskin/torktumlare

Vi kommer nog bara att använda maskinen för att tvätta upp bebissaker. Våra kläder mm tänker vi fortsätta att tvätta i tvättstugan.

• Popflickan

Det är klart att det är opraktiskt om man tvättar stora mängder tvätt flera gånger i veckan, men är man bara två vuxna och en bebis eller två så fungerar det utmärkt.
    Vi torkade inte ens särskilt ofta i vår kombinerade maskin eftersom det drar så otroligt mycket energi.

Det finns utnärka torkställningar som det går att hänga massa tvätt på, helt gratis!

• Venusmannen

Vi har haft en (två) kombinerade av märket ARISTON (Elgiganten). Den första blev utbytt (efter rejält med gnäll och protester) för ett garantifel, då reservdelar inte ankommit efter att maskinen varit trasig i två månader (inga reservdelar i Sverige). Den "andra" gick sönder ett drygt år senare, och var aldrig aktuell att reparera på grund av kostnaden.

I er situation är det ju en lösning, men var beredd på att de är väldigt dyra att reparera efter garantitiden. Fel uppstår lätt, då de innehåller mycket el/elektronik.

• RaraTjejen

min mamma hade en sådan i förra lägenheten dom bodde i och det jag tycke var jobbigt var att den torkade inte lika mycket som den tvättade...så man var alltså tvungen att ta ut hälften för att kunna torka.

• Rödhaken

Venusmannen
    Tack. Nu vet jag att det inte blir en Ariston. Precis den typen av information behöver jag.

• Venusmannen

Ariston tillverkas av en stor italiensk tillverkare, som också tillverkar maskiner åt ett antal andra märken..

• Dundermamman

Vi hade en kombinerad tvätt/tork från Electro-Helios i 12 år. Den åkte ut -05 men fungerade fortfarande i tvättdelen. Tumlarfunktionen slutade jag använda efter ca.6-7 år då det fick tumlas i 2-3 timmar Förvånad för att bli torrt!! Elräkningarna kostade enorma summor pga den långa torktiden! Troligtvis tog tumlingen så lång tid för att tvätten bara kunde centrifugeras i max 1000 varv!

Nu har vi en stapel med separata tvätt och tork, det går betydligt fortare och blir mycket billigare! Vår nya maskin centrifugerar i 1600 varv och att tumla en maskin med tex 4-5 par jeans tar max 30-45 minuter.

Alltså kolla efter så att du får ordentlig centrifugeringseffekt på maskinen, så torkar du tvätten fortare!

Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin/torktumlare