• jerka79

Svart huggorm eller snok????

Detta inlägg handlar inte om husdjur direkt men antar att det kanske finns någon här inne som har en aning??!!

Stötte på en orm på tomten idag, lång o svart, såg inga gula fläckar som snoken sägs ha.....hur ser man skillnad på en svart huggorm och en snok?? Har kikat runt på internet på olika bilder men kan fortfarande inte avgöra.....

Hoppas det finns nån ormexpert här inne

Tacksam för svar

• Svar på tråden Svart huggorm eller snok????
  • jempagirl

Tror det är snoken som har gula fläkar, tror det var en huggorm du såg.

• Moniqe1979

enda skillnaden på en riktig svart huggorm och snoken är just de gula prickarna vad jag vet. tycker dock aldrig att jag sett en snok som är riktigt riktigt svart helelr utan mer bleksvart mer mörk grå typ.

• m00nfl0wer

Skillnaden är att snoken har runda/ovala ögon. Vattensnoken har gula prickar. Huggormen har ögon som liknar våra. Har haft vattensnokar (När jag var liten) och var nära på att plocka upp en huggorm men såg direkt på ögonen. En snok kan också vara helsvart, precis som huggormen.

• jempagirl

hittade detta på en sida. Så såg du inga fäckar är det nog en huggorm.

En vanlig missuppfattning i Sverige är, att om en orm är svart, måste det vara en snok. Nu finns det visserligen helsvarta snokar också, men dessa är mycket ovanligare än de svarta huggormarna. Man gör därför klokt i att anse varje mörk orm, som inte har de ljusa snokfläckarna i nacken, för en huggorm.

• Dinkanesh

Snoken har gula oftast öronfläckar, men inte alltid.

Fick höra av samon igår senast att om jag ser en svart orm, snok, men som saknar de gula fläckarna, så låt den vara i fred. Då kan man inte vara säker på att det verkligen är en snok.

• jerka79

Den här var toksvart o alldeles glansig, blääää jag har en fruktansvärd ormfobi....

• jempagirl

Å jag ryser med dig, hittade en orm hos mina föräldrar förra sommaren, visserligen en svart snok, men ändå...

Min gubbe fick fånga den i en håv, sen drog han iväg med ormen jättelångt. Ormarna är det värsta med sommaren...

• m00nfl0wer

Alltså vadj ag menade med ögonen är att pupillen är rund/oval på en snok. Huggormen har som en strimma/streck. Svårt att se om man inte är ormvan. :p Men det är väl skillnaden. Dessutom är snoken mer långsmal och huggormen blir "kraftigare". Iofs var det ett tag sen jag forksade om just snokar. Så dom kanske har ändrats? :p

Alla snokar jag sett är slanka (Och kan bli längre än huggormen) medans huggormarna är bredare/tjockare. Samt att snoken skimrar i ljust och mörkt. Huddormen vad jag vet är helt mattsvart.

"Huggormar har vertikala pupiller (som på en katt till skillnad från snokens runda)" :) Hoppas det var till någon hjälp!

• m00nfl0wer

Ännu mer:

"Till skillnad från den andra av Sveriges vanliga ormar, huggormen, har snoken inget gift. Snoken blir upp till 140 centimeter lång, dock vanligen mindre. Norska snokar kan emellertid bli rätt långa. Ryggfjällen är långsmala, och fjällen på undersidan av stjärten är ordnade i två rader. Snokens huvud har stora fjäll, till skillnad från huggormen som har små. Pupillerna är runda, där huggormen har långsmala. Den långsmala, piskliknande kroppen smalnar av symmetriskt mot svansen. Snoken har ett långt överkäksben och en tydlig hakfåra. Den rör sig snabbt och gracilt och är skyggare än huggormen, som är kort och tjock och har ett bredare, mer trekantigt huvud."

• jerka79

Den har var lixom rätt slank måste jag säga......smal o avlång...haha som alla andra ormar såklart men mer en tanig orma om jag säger så

Tack för alla svar.....Har låst ytterdörren för att dom inte ska komma in *asg*

• m00nfl0wer
    jerka79 skrev 2007-05-07 14:03:45 följande:
    Den har var lixom rätt slank måste jag säga......smal o avlång...haha som alla andra ormar såklart men mer en tanig orma om jag säger såTack för alla svar.....Har låst ytterdörren för att dom inte ska komma in *asg*
    Då var det antagligen en snok, men bäst att vara på den säkra sidan om man inte är van vid ormar och vet hur alla olika ser ut. :)
Svar på tråden Svart huggorm eller snok????