• Yabbadabbadoo

Barnkalas för 7-åringar.

Ok,,,i sommar är det dags.Har inte haft barnkalas förut,har inte tyckt det varit nödvändigt.Har lite ångest över det.Att ha ansvar om alla dessa ungar.
    Har ni några bra tips,på lekar,mat osv?Hur ska man lägga upp det lixom?Ska man bjuda hela klassen eller bara pojkarna?
    Han är pojke alltså =).
    Tänkte att man kanske kan vara ute,det är ju sommar.
    Tacksam för tips
    Kram

• Svar på tråden Barnkalas för 7-åringar.
  • Klarosos 74

Fråga han själv om han bara vill ha pojkarna eller hela klassen.

• Mickis74

Jag tycker att barnet själv ska få välja vilka han/hon vill bjuda....det är ju inte föräldrarna som ska ha kalaset Däremot måste man som förälder kunna säga vart gränsen går för antal bjudna.

Tårta med nån superhjälte på kanske...

Godispåsar kan man köpa på typ Toys r us, med div. motiv...skattjakt för att få leta påse kanske kan vara nåt.

Jag tror att ungar i den åldern föredrar fika framför mat.

• Anbe

Mickis74:Vilken bra länk...visade den nyss för grabben som fyller 7 år i juli och han fastnade för piratkalaset!

• Ztampe

När vi hade kalas för Emil så fick vi låna fritids lokaler och så bjöd vi in hela klassen.

När han fyllde 7 hade vi en vanlig maskerad och då bjöd vi på korv med bröd.
    Han var med och bestämde lekarna själv.
    De blev bla pomperipossa och ballong-tramp samt några olika stafetter.
    Sedan fick de gå på skattjakt strax innan de var dags att gå hem.
    De skulle leta efter guldbollar som de sedan fick byta mot godispåse.

Förra året hade vi tema-fest.

Temat blev vilda western.
    De var uppskattat kan jag lova!!!

Då bjöd vi på hamburgare och dricka.

Barnen fick ett kuvert när de kom.
    I det låg de biljetter som de kunde lösa in i "baren" mot mer dricka.
    Barnen tyckte det var jättekul.

I kuvertet låg också en biljett som de fick gå till "banken" och byta mot godispåse.

Lekarna blev ungefär de samma förutom att denna gång hade de en danstävling med.

Ett tips på en stafett som barnen tyckte om:

Ta med 2 par stora stövlar , stor jacka samt mössa och vantar.

Först ska de ta på sig allt och springa en sträcka för att sen ta av allt.
    Sedan är de nästa man tur.

Har nog inte sett barnen skratta så mycke förrut.

Lycka till med festen och hoppas barnen får kul.

Kram.

• Anbe

Helt ok att ha kalas ute om vädret tillåter.Det har mina "sommarbarn"haft om vädret varit fint!
    Sista kalaset lillkillen hade var mellan 13.00-15.00.
    När barnen kom åt dom först hamburgare,bröd o pommes efter ca 1 timme var det dags för lite kakor o glass,maränswiss o saft
    och sedan letade dom efter den stora skattkistan med godis.Hade ritat en skattkarta och bränt pappret lite i kanten så den såg gammal ut.Det var uppskattat.

• Anbe

Ztampe:Stafetten med kläderna lät kul!Det ska testasSkrattande
    Jösses vad många bra tips man får här...längtar tills juli då lillkillen fyller

• Ztampe

Anbe:
    Kul att kunna skicka vidare lite kul lekar

• Elli47

Min son fick bjuda vilka han ville på sitt kalas, även hela klassen om han ville. Han bjöd in 2 tjejer och 6 killar. Vi hade tårta, bullar, kakor och frukt och sen hade vi varmkorv med bröd och tillbehör. Sen lekte de själv olika lekar överallt i huset, en del ville titta på film.

• Anbe

Puffar lite för denna tråden!
    Nån som har lite mer roliga lekar eller mat som amn kan ha på kalas?

• vonnan

JAG BRUKAR SÄGA TILL BARNEN ATT DE HÅLLER KVAR PRESENTEN TILLS ALLA HAR KOMMIT, OCH SEN FÅR ALLA SÄTTA SIG I EN STOR RING OCH "SNURRA FLASKAN". DET BARNET SOM FLASKAN PEKAR PÅ FÅR ÖVERLÄMNA SIN PRESENT, SOM ÖPPNAS OCH KAN TACKAS FÖR. OM FLASKAN PEKAR PÅ ETT BARN SOM REDAN LÄMNAT SIN PRESENT SÅ FÅR DET NÄRMSTA BARNET LÄMNA ISTÄLLET. BRA LEK SOM TAR LITE TID OCH ÄR GANSKA LUGN.

• wic gbg

Min 6-åriga kille hade kalas i helgen.
    Fick bjuda vilka han ville,det blev 12 st.
    Vi skrev på inbjudan att vi skulle vara ute även om det regnade.
    Sen blev det fotboll två lag med varsinn tränare- de spelade hela tiden förutom när vi åt.
    Perfekt!

• kajsa27

ett tips utifrån mina egna erfarenheter är att det räcker gott och väl med 4-5 barn. sedan brukar det vara lagom med 2 timmar, sen är man helt slut. Iår fyller min dotter sex, och hon kom själv på att hon vill ha kalaset i en park. Känns skönt att ha det utomhus (om vädret är fint vill säga)

Svar på tråden Barnkalas för 7-åringar.