• firiona

Era bästa tips för att få bort vävtapet (jutetapet)

Nu ska vi snart börja renovera i huset vi har köpt. Där sitter vävtapet i stor del av huset, har hört att det ska vara näst intill omöjligt att få bort, att man får lixom dra tråd för tråd. Någon som har bra tips på hur man smidigast får bort det?!

• Svar på tråden Era bästa tips för att få bort vävtapet (jutetapet)
  • raspberryrevolution

spackla över det eller sätt gipsskiva över alltihopa!

• mallansprallan

Det finns en särskild tapet man kan sätta över sånt. Det är jättesmidigt, man slipper allt vad spackla heter! Det finns olika namn på tapeten bland annat: problemlösaren och easy cover. Vi använde den i sovrummet på en hemsk strukturtapet. Det gick på några timmar.

• firiona

har hört att sätter man gipsskivor över, så blir det dumt i skarvarna. Men jag har kanske tänker fel, spakla är ju ett sätt, men vi ska tapetsera över och det allra bästa resultatet blir väl om man tar väck skiten, så man blir av med det en gång för alla :)

• firiona

Det lät som en bra idé... easy cover, det ska jag kolla upp. Kan man tapetsera över det sen, eller är det bara målning som gäller?

• mallansprallan
    firiona skrev 2007-05-07 15:19:51 följande:
    Det lät som en bra idé... easy cover, det ska jag kolla upp. Kan man tapetsera över det sen, eller är det bara målning som gäller?
    Det kan man göra vilket som... har bilder i mitt galleri på sovrummet som vi gjorde. Vi tapetserade en vägg och målade resten. Så fina väggar har vi nog inte haft någonsin innan
  • firiona

åhh det ser ju jätte bra ut :) Vet du var det kostade ungefär?

• kissemjao

Easycover-tapet är ju jättebra, för då slipper man spackla skarvarna. Det kostar ganska mycket... Men är värt det för att det är enkelt och skitar inte ner så som gips och slipning gör.
    Typ 300-400 kr/rulle.

• mallansprallan

Ja jag tror vi betalade runt 300kr för en rulle. Men tapeten är 1m bred så man täcker ett rum ganska snabbt. Kommer använda det nu igen i köket. Vi har nämligen tagit bort den inbyggda kyl och frysen. Bakom där satt det ful strukturtapet.

• Mamma Anna

hur bra täcker easy-cover tapeten?
    I huset vi ska köpa sitter det nämligen väv med nån slags sågspån iblandat (låter flummigt jag vet). Kan man täcka även det med tapet?
    Finns det inget sätt att riva ner tapeterna på när de väl sitter där?

• mallansprallan

Ja jag tror den ska täcka det mesta, fråga i affären för säkerhets skull.

Vi hade som sagt var en strukturtapet och den täckte den jättefint.

• mrseriksson

hej hej

Vi satte gips över..för att målaren sa att det va det bästa dessutom tycker jag easy cover va så dyrt...Jag tycker det känndes bäst...

• mallansprallan

Fast så dyrt är det ju inte. Vårt sovrum är ganska stort och det kostade nog inte mer än 1000kr för hela. Då måste det väl vara både dyrare och krångligare med gips?

• kissemjao

Coveruptapeten täcker ex vävtapet och strukturtapet. Dock rekommeneras man att slipa lite om det är för skarpa överlappade skarvar med klara tvära linjer.
    Jag är mer nöjd med vårt "easycover" rum som tog en halv dag att fixa. Jämfört med det rum som vi satte gips spacklade och slipade (som tog 10 dagar)...

• Anghammarad

Det är billigare att bredspackla hela rummet än att sätta upp easycover. Däremot är det snabbare och enklare med easycover

Svar på tråden Era bästa tips för att få bort vävtapet (jutetapet)