• Anonym (undrar...)

det här med ÄL och äggblåsor

finns det någon kunnig här inne som kan förklara för mig.. har just startat bebisverkstan (därför jag är anonym pga mina vänner här) och när jag gjorde vul en gång sa gyn att det fanns äggblåsor. vad är det? ska de mogna till ägg?

sen har jag en annan dum fråga; man lossar väl bara ett ägg? jag har hört om några som skulle göra provrörsbefruktning. där hade de befruktat 11 ägg.... trodde bara det kom ett åt gången...

någon som kan svara? har liksom ingen annan att fråga...

• Svar på tråden det här med ÄL och äggblåsor
  • Anonym (undrar...)

ingen

• Anonym (lycka till)

Det är inte ägg som lossnar när man har äl utan det är just äggblåsot som växer sig stora och lossnar, det är de som ska befruktas.
    Det är sant att det oftast är en blåsa som lossnar, men när man ska genomgå provrörsbefruktning så får man medicin som gör att fler blåsor mognar och de plockar man ut för att ha så stor chans som möjligt.
    Hoppas att du blev klokare...lycka till i verkstan

• Anonym (undrar...)
    Anonym (lycka till) skrev 2007-05-07 16:28:13 följande:
    Det är inte ägg som lossnar när man har äl utan det är just äggblåsot som växer sig stora och lossnar, det är de som ska befruktas. Det är sant att det oftast är en blåsa som lossnar, men när man ska genomgå provrörsbefruktning så får man medicin som gör att fler blåsor mognar och de plockar man ut för att ha så stor chans som möjligt. Hoppas att du blev klokare...lycka till i verkstan
    tack för ditt svar

hur stora blir äggblåsorna när de är redo för befruktning då?

är det därför chansen till tvillingar är större med pergo behandling? för att man får just sån medicin där fler blåsor mognar?

många funderingar här.... Generad
  • Anonym (lycka till)

japp det stämmer vad gäller pergon...
    jag tror att de ska vara runt 18 mm när det släpper för att vara mogna för befruktning, men jag är inte säker...

• Dahlia

En äggblåsa bör vara mellan 20-30 mm när den ägglossar...  Men på vissa kan den vara lite mindre. Men släpper den typ vid 16 mm så kan det vara förtidigt och ägget som finns är omoget.
    En äggblåsa växer ca 1-3 mm om dagen från det att den passerar 10 mm.

Vid normal cykel så ägglossar man 1 ägg.

Vid provrörsbefrukting ( som jag just nu genomgår) så gör man först så att man "nollar/ stänger av" kroppens egen hormonproduktion i äggstockarna. När man är helt "nollad" så börjar man ta sprutor i magen varje dag, man pumar allltså i en massa hormoner som gör att en massa äggblåsor mognar. Dock ej förmånga!
    När äggblsåorna är tillräckligt stora så gör man äggplock. Efter äggplocket så får äggen ligga med sina kompisar och då är det bara att hoppas att så många som möjligt blir befrukade.
    Efter ca 2 dgr så får man tbx ett befrukat ägg i livmodern. De andra om de är i bra skick kan man frysa ner och använda vid annat tillfälle. Tex om om det inte funkar på första försöket så tar man en fryst... Om den klarar upptiningen.

Chansen att bli gravid vid vanlig "hemmaverkstad" är ca 5-6 % och chansen att bli gravid vid provrörsbefruktning är ca 30 % när man får tbx ett färskt befrukat ägg.

Vad gäller pergo så är målet att man bara får en äggblåsa eftersom socialstyrelsen gör allt för att undvika tvillinggraviditetr.

• Anonym (fd ivfare)

I en äggstock finns det otroligt många äggämnen. När hormonerna förändras i början av cykeln så retar de igång ett, eller möjligen något fler, äggämne. Det blir en så kallad äggblåsa som innehåller vätska och ett litet ägg. Ca 13 dagar efter första mensdagen brukar äggblåsan ha nått en storlek på ca 18-20 mm och det sammanfaller med att kroppen producerar ett äggmognadshormon. Efter ungefär 24 timmar brister äggblåsan med det mogna ägget och därefter kan ägget påbörja resan ned för äggledarna. Äggblåsorna faller därefter ihop och tillbakabildas.

När man gör IVF så sker denna process på medicinsk väg. Det är en komplicerad och dyr process. Kvinnan får injicera hormonet som ska stimulera äggämnena att växa till sig. Man ger en betydligt större dos än vad kroppen i sig självt producerar för att reta upp en lagom mängd äggblåsor till mogen storlek. Vanligen får man 10-25 äggblåsor och det brukar resultera i något färre ägg. Även här ger man ett äggmognadshormon, men i sprutform och sedan punkterar man varje äggblåsa och suger ut äggen i en behållare i väntan på in vitro befruktningen. 11 ägg låter alldeles normalt i det sammanhanget.

Pergotime stimulerar också äggstockarna, men den är inte lika kraftfull som det hormon man injicerar. Det är dock inte ovanligt att man får både 2 och 3 mogna äggblåsor med hjälp av Pergotime. Därför är rekommendationen att man ska kontrollera antalet äggblåsor med VUL så att man inte riskerar flerbörd i onödan.

• Anonym (undrar...)

tack så hemskt mycket för svaren!!! vad duktiga ni är tjejer!

Svar på tråden det här med ÄL och äggblåsor