• Vårkänslor

tonfiskpaj???

Ja hittar inga bra recept på det!... Har aldrig gjort det förut, o häller aldrig ätit det.. Men ja blev sugen på det! Nån som har ett smarrigt recept på det??

• Svar på tråden tonfiskpaj???
  • caffelattis
    Tonfiskpaj
    1 Paj
    Pajdeg:
    1 Rund, djupfr smördegsplatta Fyllning:
    1 Burk tonfisk i vatten
    500 g Gul lök
    1 dl Chilisås
    1 ts Blandade örtkryddor
    1 ts Pepparmix Salt
    2 Ägg
    1 1/2 dl Kaffegrädde
    2 dl Riven ost Pensling
    1 Uppvispat ägg

Låt tonfisken rinna av i en sil. Skala och skiva löken och fräs den mjuk och gyllengul i sparsamt med matfett och en skvätt vatten. Blanda avsvalnad lök med tonfisk, chilisås och kryddor. Bred ut röran i en låg pajform. Vispa ihop ägg, grädde och ost. Häll smeten över fyllningen i formen. Pensla formens kant med uppvispat ägg och lägg på degen. Tryck till och fäst kanterna noga. Stick några hål i degen och pensla med ägg. Av överbliven deg kan blommor och blad göras som dekoration. Pensla öven dessa. Grädda pajen i 175° i cirka 30 min.

denna hittade jag på google nä jag sökte på tonfiskpaj.. kanske kan vara något??
  • TvåM

Jag har ett smarrigt o gott.

Vanlig pajdeg som förgräddas (orkar inte kolla mängden, kolla nån receptbok )

2 burkar tonfisk
    2-3 msk majonäs
    1 ägg
    2 dl mjölk
    1-2 dl purjolök
    1 dl riven ost
    Salt, peppar & grillkrydda

Lägg allt i pajskalet, grädda 200 grader ca 25 min.
    Ca 4 portioner.

Inte alltid jag följer exakta måtten utan brukar höfta lite som jag tycker eller efter vad som finns hemma.

Enkelt & gott

• AnnaK

TONFISKPAJ

Ingredienser:
    1 sats pajdeg

Fyllning
    2 burkar tonfisk
    1 dl hackad dill+gräslök
    1 liten gul lök
    3 dl riven ost
    3 ägg
    2 dl creme fraiche
    ½ tsk salt

Gör så här:
    1. Gör pajdegen och låt den vila

2. Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den i bottnen. Förgrädda skalet i ca 10 minuter

3. Låt tonfisken rinna av och fördela den i mindre bitar. Skala och finhacka löken. Hacka eller klipp dill och gräslök

4. Lägg tonfisken i botten på det förgräddade pajskalet. Strö över lök, dill och gräslök. Fördela osten över.

5. Vispa samman ägg, creme fraiche och salt. Häll det över pajen. Grädda mitt i ugnen ca 30-35 minuter eller tills äggstanningen har stannat och fått fin färg. Garnera eventuellt med lökringar och oliver. Sallad smakar gott till.

• AnnaK

Tonfiskpaj
    100g smör
    150g vetemjöl
    1 ägg
    3 msk vatten Fyllning:
    2 dl riven ost
    3 ägg
    1 dl grädde
    1 burk tonfisk
    dill

Arbeta ihop smör och mjöl med fingrarna. Tillsätt ägget och vattnet. Platta ut degen i en smord form och grädda bottnet i ca 10 minuter i 200°.
    Under tiden rörs osten, äggen och grädden ihop. Bred ut tonfisken, smula över lite dill och täck det med äggblandningen. Sedan ska det gräddas tills det har stelnat och fått fin färg.

• AnnaK

Tonfiskpaj ( 4 pers )
    Recept ifrån: www.ninasmat.se

Pajskal:

3 dl vetemjöl
    125 g margarin
    3 msk kallt vatten

Fyllning:

1 burk tonfisk i vatten
    1 dl majonnäs
    1 dl gräddfil
    2 dl ärtor
    1 finhackat äpple
    ½ dl hot mango
    Chutney
    3 hårdkokta ägg salt och grovmalen svartpeppar

Garnering:

Tomat, dill, sallad

Gör så här:

Hacka vetemjöl och margarin till en grynig massa.
    Tillsätt vatten och arbeta samman till en deg.
    Lägg degen att vila en stund.
    Tryck ut den i en låg pajform.
    Ställ formen kallt ytterligare en stund och grädda sedan i 200 grader i ca 15 minuter.
    Låt svalna!
    Låt tonfisken blanda den med majonnäs, gräddfil, ärtor, äpple och mango Chutney.
    Hacka äggen och rör ner hacket i tonfiskröran, krydda med salt o peppar efter smak och lägg röran i pajskalet.
    Garnera med tomatklyftor, dill och sallad.

Svar på tråden tonfiskpaj???