• WiBa

Cellförändringar och gravid i v18

Jag gjorde ett gynekologiskt cellprov i v13 då jag hade glömt bort att göra det året innan då jag fick kallelse. Det visade cellförändringar och jag blev kallad till en ny provtagning där dom även tog bitar av livmodertappen. Nu har jag fått svar från den andra provtagningen och det visar cellförändringar och jag kommer bli kallad igen i v25 och sedan blir det operation efter förlossningen.

Är det någon mer som varit med om cellförändringar under graviditeten? Självklart har man en massa tankar å är rädd, men dom säger ju att det är helt ofarligt för barnet. Skulle vara skönt att få prata med dom som är/har varit i samma situation.

• Svar på tråden Cellförändringar och gravid i v18
  • HellaTD

Jag hade måttliga cellförändringar under graviditeten. Var inne och blev sövd i vecka 26 då de tog fler prov. Sedan beslöt de att de skulle tas bort efter förlossningen. Jag har för mig att ingreppet gjordes ca 2månader efter och jag gjorde en sk minikondencering (en kon-formad bit tas från livmodertappen) detta gjordes under narkos. Jag var inne på sjukhuset klockan 8 och fick åka hem redan klockan 12, så det var ett enkelt ingrepp. Jag hade lite mensvärk efter och blödde lite, men i övrigt kändes ingenting. Sedan fick jag gå på kontroll 1 gång/månad och sedan blev det glesare mellan kontrollerna och nu går jag var 3:dje år precis som andra. Det är 12 år sedan och jag har fått ett barn till efter ingreppet. Det var inte svårare att bli gravid efter ingreppet.

Lycka till.

• Little Bouncy

Hej!
    Har också cellförändringar och är också i v.18..
    Tog mitt första test i dec 2006 som visade på lätta cellförändringar.Blev gravid i januari och fick göra ett nytt test i mars som visade samma sak, tog också bort en bit av livmodertappen.Var då i vecka 10 och blödde som bara den blev livrädd att hon gjort något som kunde skada fostret men min barnmorska försäkra mig att så inte var fallet.I vecka 15 åkte jag in akut till sjukhuset för att jag började blöda var visserligen efter samlag men jag blödde väldigt mycket så jag åkte in för ett vul.Då visade det sig att det var cellförändringarna som blödde och det hade inget att göra med graviditeten.Det var ju snällt av gyn att inte upplysa mig om det.Han berättade också för mig att jag måste opereras efter förlossningen.Trodde de skulle fortsätta att testa mig resten av graviditeten men i veckan fick jag ett brev från gyn där hon förklarade att dekommit fram till att jag kan vänta med ytterligare tester till 2-3 månader efter förlossningen.
    kom ihåg att cellförändringarna kan börja blöda vid kontakt.
    Så bli inte allför rädd om du har myst med gubben och börjar blöda!

• Ananaspaj

Blev oxå sövd och "opererad" i v 18 ca, inga problem och jag hade inga problem efteråt...

• jorialel

Min barnmorska sa häromdagen till mig att inte gå om jag fick kallelse till cellprover då det är stor risk att det visar på cellförändringar när man är gravid fast det inte är någon fara. Tala om för de som gjorde proverna att du är gravid om de inte redan vet det.

• Scrapmom

Jag har cellförändringar men det görs inga undersökningar på mig nu under graviditeten utan det får vänta tills efterkontrollen. Bm och läkaren sa att prover tagna under graviditet kan vara missvisande.

• WiBa

Tack för era svar!!!

Att göra cellprov eller ej när man är gravid verkar vara väldigt olika bm till bm. Min sa att det var helt ofarligt och okej att göra det innan man e i v15. Men har nu efteråt fått höra att många andra bm sagt att dom tycker man ska vänta. Självklart vet dom som tagit proverna att jag är gravid och dom har även skickat iväg proverna till något extra ställe just för att jag är gravid. Men det visar sig att det är cellförändringar och inte graviditeten som gett utslag på proverna.

Jag har inte riktigt fått klart för mig varför man tar prover ytterligare en gång till under graviditeten. Tror att det kanske är för att se så det inte blir värre.

Att man lätt börjar blöda när man är gravid vet jag, men att man lätt kan börja blöda av cellförändringarna visste jag inte. Det är ju väldigt bra att veta. För om man börjar blöda blir man ju livrädd å tror något e fel med barnet.

Tack än en gång!!!

Svar på tråden Cellförändringar och gravid i v18