• Trinity78

Skulle du våga köpa/sälja ett hus utan mäklare?

Jag blir väldigt skeptisk mot folk som lägger ut sina hus för försäljning på t.ex. Blocket. Jag skulle aldrig i livet köpa ett hus utan mäklare!

I think this line is mostly filler
  • Svar på tråden Skulle du våga köpa/sälja ett hus utan mäklare?
  • Nyfiken gul

jepp..

Huset vi bor i nu är köpt  helt privat utan mäklare...  Inga problem...

Är man bara noga med att låta huset bli besitktigat så är det lugnt...

• Bempa

Vi köpte utan mäklare. Men förvisso så kände vi dom som ägde det lite grann iaf. Det gick jättebra Men om man köper det så, så får man inte glömma att ta ut en yrkesman för besiktning

Ta inte allt som jag säger det, utan som jag menar
  • MartinaE

ja varför inte, vi köpte vårat radhus privat och fick det 200 000 kr billigare än priset som blev när mäklaren sålde grannhuset som dessutom var mindre rustat än vårat! Chiching!

• Fru Wennström

Självklart!
    Mäklare har ju ändå inget ansvar. Skulle det vara något fel på huset så hjälper det inte att mäklaren varit inblandad.

• Pikku Enkeli

Japp, utan tvekan. Mäklare tillför sällan något enligt min mening.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • allimacallimac

Absolut.... Bara man besiktigar huset innan man köper det så...
    Brukar juh bli ganska mycket billigare om ingen mäklare e me!!

Älskar mina pågar
  • cheetah

Det enda mäklaren hjälper till med är ju pappersarbetet och visningen av huset, så varför skulle det vara tryggare att köpa genom en sådan? Det blir dyrare, men enklare för säljaren, men för köparen är det ju ingen skillnad - du har fortfarande undersökningsplikt av huset...

• Mixxa

Utan mäklare ja, utan besiktning nej!

• Tjoflöjt

Jag skulle absolut ha mäklare, eller i vart fall mäklarhjälp med pappersarbetet.

När det gäller hus är det så många formaliakrav, och det vore ju snopet om det visar sej om fem år att man formellt aldrig ägt kåken man köpt...

Och beskiktningsman, absolut!!!

• Trisses2

Absolut så skulle jag göra det igen! Vi köpte vårt hus privat genom annons för ca 7 år sedan - inga som helst problem. Vi hade självklart besiktningsman som kollade huset och sedan så skötte säljarnas bank det juridiska.
    Nu ska vi själva sälja och letar aktivt efter nytt hus (denna gång 1-plansvilla!) och har varit på en sisådär 7-8 visningar. Kan inte påstå att jag tycker att en mäklare gör ett bättre jobb än en engagerad säljare/ägare.
    Skulle absolut rekommendera någon att köpa hus privat för det gör ingen skillnad om det är mäklare med i bilden eller inte.

Svar på tråden Skulle du våga köpa/sälja ett hus utan mäklare?