• Signatur

Skyldigheter med annans post?

De som bodde här innan oss tyckte att det kostade för mycket att eftersända sin post, så de gjorde bara det i 3 månader. Nu får vi ff a sonens post till oss hela tiden. Vi har påpekat det för posten och satt upp en tydlig namnlapp på vår brevlåda, men det har inte hjälpt.

Så, vad har vi för skyldigheter angående föregående ägares post? Vi har ingen aning om var de bor nu (mer än att det inte är i närheten) och vi har ingen "gul låda" i närheten.

Kan man kasta skiten efter att ha "eftersänt" den åt dem, sagt åt posten och fixat namnlapp? Sist var det bl a en DVD-skiva, så det känns lite taskigt att bara dumpa posten, men jag vet inte vad annat vi ska göra.

Finns det några regler kring detta?

• Svar på tråden Skyldigheter med annans post?
  • Mylla

Jag tycker faktiskt att dom får skylla sig själva. tror knappast att ni har några skyldigheter.

• Lokatt

hur har ni sagt till posten? om ni sagt det till brevbäraren så har det nog inte gått fram, det är oftast flera olika som kör samma distrikt, ibland till och med olika som sorterar som kör.
    Ring till postkontoret och prata med teamledaren eller chefen. Så ska det fixa sig

• Namin

Skriv EJ POST TILL (namnet på de som bodde där innan) på brevlådan. Dåligt av posten att de delar ut breven till er, de tycker antagligen det är smidigare att dela ut dem än att eftersända dem... Lat brevbärare... Jag har jobbat på Posten på somrarna så jag vet hur det kan vara... Men om du ringer till ditt postkontor på morgonen eller eftermiddagen när din brevbärare är där och be att få prata med honom eller henne personligen, det kanske kan hjälpa...

Men eftersom ni redan har varit i kontakt med Posten så tycker jag ni har gjort det man kan förvänta av er. Tycker absolut inte att ni har någon skyldighet att ta hand om posten åt de som bodde där innan er...

• Meline

Du får rent juridiskt sett inte lov att kasta dem, har jag för mig.

Kryssa över adressen och skriv 'adressaten avflyttad' på kuvertet, och lägg det på lådan så går det tillbaka till avsändaren eller stannar på posten om avsändaren inte hittas. Du ska ju inte behöva eftersända all deras post.

• SeTa

Det enda jag vet är att man inte har rätt att öppna någon annans post, även om den dimper ner i ens brevlåda.

• Hjortrongull

TS

Har det bekymret.
    De som bodde här tidigare flyttade för över 16 månader sedan...
    Till att börja med eftersände jag till nya adressen som jag sökte upp på nätet, sedan blev jag trött på det och eftersände till de som sände ut posten.
    Nu slänger jag det.
    Orkar inte sysselsätta mig med deras post hur länge som helst.

• Lokatt

lycklig82a: posten ska inte eftersända den posten för eftersändningen har ju gått ut. posten ska skicka tillbaka den till avsändaren med en lapp på med addressaten avflyttad..

• Wilowa

Ett effektivt sätt är ju att ringa till de företag som breven kommer från, fast det är ju tidskrävande!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • timberhochmandie

Du kan ju alltid skriva "åter avsändaren" på och lägga på närmsta låda nästa gång du har vägen förbi. Själv väljer vi att köra över med posten till den gamla ägaren. Hon ville inte heller skaffa eftersändning, men vi vet ju att hon har försökt att ringa runt till alla som kan tänkas skicka saker och dimper det ner nåt här så är det ju för att hon har missan nåt bara...

Svar på tråden Skyldigheter med annans post?