• Hoppetossan 79

Är det ett vanligt tecken att man behöver gå ofta på toa innan förlossningen sätter igång?

Tänker då främst på att man får gå och göra 2an ofta
    Kissar har man ju gjort ofta hela graviditeten.
    Men den sista veckan har jag fått gå och göra tvåan flera gånger per dag (upp till 5-6 ggr). Nästan lite jobbigt

Många säger att det är ett tecken på att det är på g... Så jag undrar helt enkelt om det är vanligt att man får gå och göra 2:an ofta innan det sätter igång...

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Är det ett vanligt tecken att man behöver gå ofta på toa innan förlossningen sätter igång?
  • Woppsiedaisy

Det är ofta ett tecken eftersom bebisen trycker på. Kroppen är rätt finurlig på det sättet ;)

• aman

Jag har haft det så i omgångar sedan v 34 kanske. Ofta i samband med förvärkar eller mycket SD. Också trott att det är ett tecken men nu är jag i vecka 37+4 och ingen bebis ännu.

• Kristin24

Att du behöver gå och bajsa ofta är ju för att tarmarna trycks ihop, är trångt i magen. Jag går flera gånger /dag men det kommer pytte lite. Är i v.34

Go och glad Kexchoklad
  • Britha

Så här stod det på: niomanader.se

"Tarmförändringar
    Under de sista dagarna före förlossningen stimuleras tarmen av hormon som frigörs från livmoderslemhinnan och du kanske behöver bajsa oftare än vanligt. Det är också vanligt att man är ganska lös i magen precis innan förlossningen.
    Kroppen har en naturlig tendens att tömma tarmen före och under förlossningen. Tarmtömningen kommer normalt före förlossningen men under en vaginal förlossning kan trycket på ändtarmen stimulera tarmtömning under själva förlossningen."

bf: 23 maj 2007
  • Hoppetossan 79

Jag är i vecka 36-37 ungefär och har haft det typ sen slutet på förra veckan med ett litet uppehåll i helgen men nu har det satt igång igen. Har också mycket sammandragningar och lite ont på höger sida  i magen (långt ner som mensvärk)... Magen har sjunkit så mycket att jag nästan har fått "hängbuk" och bäbisen var fixerad/ruckbar för en vecka sedan.

Alla tror att denna bäbisen ska komma tidigare bara för att vi har haft så mycket att göra (flytt och renovering)... Själv har jag eg räknat kallt med att gå över som jag gjorde sist. Dock skulle jag tycka att det vore väldigt kul med en majbäbis

• Hoppetossan 79
    Britha skrev 2007-05-07 18:48:08 följande:
    Så här stod det på: niomanader.se"TarmförändringarUnder de sista dagarna före förlossningen stimuleras tarmen av hormon som frigörs från livmoderslemhinnan och du kanske behöver bajsa oftare än vanligt. Det är också vanligt att man är ganska lös i magen precis innan förlossningen.Kroppen har en naturlig tendens att tömma tarmen före och under förlossningen. Tarmtömningen kommer normalt före förlossningen men under en vaginal förlossning kan trycket på ändtarmen stimulera tarmtömning under själva förlossningen."
    Ja då vet man ju att det faktiskt är ett vetenskapligt tecken också
    Kristin24 skrev 2007-05-07 18:46:26 följande:
    Att du behöver gå och bajsa ofta är ju för att tarmarna trycks ihop, är trångt i magen. Jag går flera gånger /dag men det kommer pytte lite. Är i v.34
    Är väl medveten om att det även kan vara andra anledningar till att man behöver gå på toa ofta... Å andra sidan sett så hade jag inte så med dottern trots att jag gick över 9 dagar och blev igångsatt då. Därav vet jag ju inte om jag skulle tömt tarmen oftare innan förlossningen om det satt igång av sig själv...
  • Lucky Me

oh yes! För mig var det så!

• Mylla

Jag fick då så, fast det började samma kväll. Hela tiden, satt på toa flera timmar. Generad

• Hoppetossan 79

har faktiskt haft lite mer mensvärk här ikväll som kommer och går. Men verkligen ingen intensiv sådan... Får väl se om det kanske blir bäbis snart

• Mamisita

Vaknade och var rätt så dålig i magen (ursäkta den trevliga infon) kring 3 tiden på natten, två timmar senare kl 5 satte värkarna igång (de var regelbundna och gjorde ont) startskottet för förlossningen....

• Hoppetossan 79

börjar faktiskt bli lite nervös...
    Så fort jag reser mig och går omkring blir jag nödig men när jag sätter mig på toan kan jag inte längre (kanske inte så konstigt med tanke på att jag redan varit 3-4 ggr idag). Dessutom har jag mensvärk både fram och bak nu. Fortfarande inte så farligt ont men tillräckligt för att man tänker på det. Mår lite illa också och är konstant kissnödig. Hjälper inte att gå och kissa.... lika kissnödig efter jag kissat som innan....

• Jojo77

Så var det för mig md. Några timmar innan det satte igång var det rejält löst (förlåt).

• Hoppetossan 79

Är visserligen inte lös... Snarare har det varit väldigt bra konsistens de sista dagarna. Innan det har jag nog varit lite hård...
    Tänk att man sitter och diskuterar konsistensen på ens avföring på internet

• Hoppetossan 79

En fråga är det för tidigt att puscha på det lite om det nu är så att det är på g. Eller ska man snarare försöka få stopp på det i så fall?
    Vill ju inte att bäbisen ska må dåligt när den kommer även om man längtar jättemycket. Är i vecka 35+ 3 enligt ultaljud och 36+4 enligt mensen.
    Mensen stämmer bättre då jag när jag testade redan mått illa en vecka + att det stämmer bättre med tillväxtulrtaludet.

Svar på tråden Är det ett vanligt tecken att man behöver gå ofta på toa innan förlossningen sätter igång?