• Anonym

infektion efter abort

Hur vet man om man fått en infektion efter en abort? När märker man det?

Jag är orolig, jag har haft lite lite ont i magen till och från (gjorde abort för 6 veckor sen) den senaste veckan men vet inte om det är något fel eller bara saker och ting som kommer igång igen...

Någon som vet?

• Svar på tråden infektion efter abort
  • Anonym

Det är nog din "tjejmage" som spökar och försöker hitta tillbaka till sitt ursprungs läge. Om det varit infektion skulle du haft jätte ont och feber + ev haft illaluktande flytningar.

• Anonym

Det är det jag misstänker men jag blev lite orolig i alla fall... tack så mycket....

• Anonym

måste bara säga att man inte alls behöver ha feber för att ha fått livmoderinfektion....jag gick ovetande i ett par veckor utan att veta, hade bara ont men tänkte att det kanske skulle vara så, i slutet(innnan jag sökte vård) fick jag dock blodblandade flytningar, vísade sig sedan att jag hade infektion o fick ligga stilla i 10 dagar för att bli av med den, Så mitt råd, känns det inte som det brukar och/eller du känner oro så sök hellre vård än att filosofera ifall det kan vara ngt eller ej. bara onödigt.....

• Anonym

Tack Anonym men förhoppningsvis är det ingen fara... de senaste dagarna har jag absolut inte känt någonting.... tråkigt det som hände dig bara...

• MaijaO

Efter min andra skrapning så fick jag livmoderinflamation. Kraftig menssmärta, riklig blödning och feber. Men jag tycker att det verkar sent efter 6 veckor. Skulle gissa på att det är mensen som kommer. Men har eller får du feber så tycker jag du ska söka direkt.
    Lycka till!

• Anonym

jag har haft livmoder-&ggledarinflammation och gick runt med det i flera månader innan jag kom mig för att söka vård, så feber är INTE en självklarhet, inte på mig helt uppenbart iallafall. håll ögonen öppna efter konstig värk, ömhet och illaluktande bruna flytningar för det var det enda jag märkte det på.

• Anonym (samma)

jag hänger på här om det är ok! gjorde en abort för tre veckor sedan. den första veckan blödde jag knappt, mest bruna flytningar, använde bindor blandat med trosskydd. andra veckan använde jag mig endast av trosskydd då det bara var flytningar, om än något rikligare än vanliga flytningar. nu, tredje veckan, har jag fått ha binda dag och natt. blödningarna är rikliga med färskt blod blandat med klumpar. jag började med mina p-piller samma dag som jag gjorde aborten och åt därför mitt sista piller igår, i vanliga fall skulle jag då få min "mens" på söndag, men nu har jag gått med dessa rikliga blödningar (lika rikliga som mens) i en vecka (alltså innan jag tog mitt sista p-piller). blodet luktar inte illa (i varje fall inte värre än vanlig mens ), jag har inte feber, men mens-ont i magen. är det någon som haft det liknande? borde jag söka hjälp eftersom blödningen ökat ist för att minska? kan det vara mensen som kom för tidigt på nåt konstigt sätt? och det viktigaste av allt: OM det är en infektion, HUR STOR ÄR RISKEN/ HUR LÅNG TID TAR DET, INNAN LIVMODERN SKADAS? är jätteorolig att jag inte ska kunna få fler barn...
    förlåt ts om jag "snor" tråden, men tänkte att det e ju samma problem...

• Anonym (samma)

glömde skriva att jag gjorde kirurgisk abort (v 10)

• Anonym

Anonym: Absolut ingen fara, jag tänkte bara berätta hur det var för mig.... jag hade det nästan precis likadant som du beskriver, jag blödde jättemycket i en vecka, sedan ingenting, sedan började jag blöda igen vecka tre men det kopplade jag ihop med mina minipiller eftersom jag blödde av dem när jag började med dem första gången.... sedan kom inte mensen när den skulle fast jag hade ont i magen, och nu efter precis sex veckor har den kommit igång, igår började jag blöda jättemycket... som en vanlig mens fast jag knappt blöder alls med minipiller.... jag är också ssjukt orolig över att något är fel och jag inte ska kunna få barn sen....

• Anonym

Jag gjorde min abort i dec och ´fick reda på infektionen i februari. Det som är viktigt är att den behandlas så den inte går ut i äggledarna/äggstockarna, då kan det påverka dina framtida fertilitet. Men så länge du bara har livmoderinfektion ska det itne påverka. Be o få göra en undersökning så ni slipper gå o oroa er, är säkert inget fel men kan vara skönt at slippa tänka på det. Kram!

• Anonym (samma)

OBS OBS OBS!!! idag gjorde jag en undersökning och, ja, det fanns rester kvar! trots att jag var på efterkontroll för två veckor sedan där de inte såg nånting ovanligt... började störtblöda mitt på dan å bestämde mig för att åka å kolla, trots att jag inte hade feber eller jätteont (menssmärta typ). är så glad att jag upptäckte det i tid och lyssnade på min kropp när jag tyckte något kändes fel! samtidigt e jag så bitter på efterkontroll-läkaren som bara hafsade sig igenom undersökningen... nu har jag fått piller som ska driva ut resterna (förhoppningsvis, annars måste jag skrapa igen) och stark antibiotika... kolla dig ts!!! KRAM!

• Anonym (Frågvis)

jag har en fråga.
    Har ni som gjort medecinsk abort fått göra en gynkoll på efterbesöket?
    När jag var där tog de bara ett gravtest, konstaterade att det var negativt och skickade hem mej. Jag har haft blödningar i flertal veckor nu. Trodde det var mensen som kom, samtidigt som mina minipiller kanske var orsakentill att det blödde hela tiden. Har utöver detta haft sex med min sambo till och från trots att jag blöder.

• Anonym (samma)

jag fick göra en gynundersökning, men jag har hört flera som inte fått det, vilket verkar väldigt konstigt. Dels är ju vitsen med en efterkoll att se att inget finns kvar, dels är det ju mycket vanligt att ett gravtest visar positivt upp till tom 9 veckor efter aborten så det säger ju i princip ingenting. men OM det visade negativt kanske det inte kan finnas nåt kvar? om du är orolig eller blöder mycket tycker jag att du ska be om en ny undersökning. (om du blöder pga avborten är det kanske inte jättebra att ha sex pga infektionsrisken heller). lycka till Frågvis!

Svar på tråden infektion efter abort