Hej TS, jag kunde ju inte hjälpa till med brevet så jag hjälper lite här istället
.
Din socialsekr har (eller ska ha gjort iaf) startat utredning förra gången du ansökte också, men troligtvis inte informerat dig om det. Vissa utredningar blir större, andra mindre. En utredning kan, även om det är ovanligt, bestå av ett enda samtal - om man ansöker om en insats, inte ytterligare information behöver hämtas in än vid ett samtal mellan socialsekr och förälder och insatsen beviljas så behöver ju inte utredningen bli mer omfattande (och ska inte bli det heller, det står i lagen att utredningar inte ska göras mer omfattande än nödvändigt). Ibland går det lite snabbt i vårt jobb och om man inte behöver inhämta mer info och föräldern får det han/hon ansöker om, så kanske det rent tekniska (dvs att utredning öppnas, beslut fattas, insats beviljas osv - allt på samma dag vid en sådan "miniutredning") inte förklaras. Oj, kanske lite rörigt igen
. En större utredning däremot, som du går igenom just nu, informerar man alltid om och resonerar kring hur den ska gå tillväga.
Angående antal handläggare; det är så olika i olika kommuner. Vissa är alltid en, andra är alltid två. Det vanligaste är nog att vi jobbar ensamma i "enklare" ärenden, t ex ansökningar, och två i mer komplicerade (både för klienternas skull, för rättssäkerhet och för vår egen då två personer kan uppfatta saker olika och också "se" mer). Jag skulle tro att det är mkt ovanligt att vara två socialsekr vid en kontaktfamiljsutredning, de flesta socialtjänster har inte så mycket resurser.
Försök resonera med din handläggare, eftersom du nu bestämt dig för att "behålla" henne, om behovet av utökad tid. Som någon skrev innan, fokusera på ditt barns behov, inte dina egna (även om jag vet att de hänger ihop - om du mår dåligt så mår ditt barn dåligt och det sista ditt barn behöver är ju en mamma som återfaller i missbruk!). Vill också säga att det är mycket ovanligt med avslag när någon ansöker om övrigt bistånd till barn(min erfarenhet dock, detta kan ju skilja i olika kommuner), något mindre ovanligt när vuxna ansöker om t ex missbruksbehandling.
Jag hoppas du och ditt barn får den hjälp ni behöver. Lycka till!