• SandvikenMamma

Byta socialsekreterare under pågående utredning?

Vi är inne i en utredning angående kontaktfamiljen som jag har till mitt barn. Utredningen görs för att se om jag fortfarande är i behov av kontaktfamilj eller inte.

Nu känns det som om socialsekreteraren bara spelar ett spel där hon vill visa vilken makt hon har. Jag tycker hon sköter sitt jobb otroligt oproffisionellt och det skrämmer mig, för tyvärr har hon ju makt som kan få hemska följder för oss.

Jag vet att jag kan byta socialsekreterare, men hur ser det ut om jag byter mitt under en pågående utredning? Får man ens göra det?

• Svar på tråden Byta socialsekreterare under pågående utredning?
  • madelation
    Oj,,,men prata med hennes chef o säg hur du tycker o känner,,,så får det ju inte riktigt gå till,,,klart du måste få byta omg!!!!!

Lycka till
  • Anonym

Tror faktiskt att det kan vara bra om du klargör för er nuvarande socialsekreterare varför du vill byta o även för den nya när du kommer till henne. Då bör det ju inte få några större konsekvenser. Däremot kan det ju vara så att även när du byter så kan resultatet av utredningen vara emot dig/ vad du vill. Hur skulle du då hantera det? Kan vara bra att fundera igenom innan du tar ett beslut!

• SandvikenMamma

Anonym:
    Naturligtvis förstår jag att jag kan få avslag iaf, men då kanske jag får det av "rätt" anledning.

Men det kanske ändå är bäst att jag väntar tills utredningen är över, och om jag inte får vad jag behöver, så kanske länsrätten är mer humanistisk?

Svårt val

• Anonym

varför har du kontakt familj till ditt/dina barn?
    om jag får vara nyfiken

vad vill du fortsätta ha kontakt familj / eller inte ha det ?

• SandvikenMamma

Jag har kontaktfamilj för att jag har ett missbruk bakom mig, och jag behöver få gå på mina AA/NA-möten.

Jag vill fortsätta ha kontakfamilj och jag vill också ha utökat med en natt till/månad. Då tog det stopp, och en utredning startades istället.
    Jag behöver helt enkelt mer tid, för att inte falla ihop och ta till drogerna igen.

• Anonym

Okej tycker också att din handledare beter sig oproffisonelt och startar en utredning istället? så svårt kan det ju inte vara att bara utöka en natt/per månad...

tycker bara det bevisar på hur mån du är om dina barn, och att du själv VILl må bar och hålla dig borta från missbruket..

lycka till TS!!!

• Anonym (soc sekr)

Hej, jag arbetar som soc sekr, bl a med bistånd till kontaktfamiljer och vill bara förtydliga lite kring hur det fungerar samt ge mina tankar kring det du skrivit. För det första, en utredning måste startas när man gör en ansökan, t ex om förlängt bistånd till k-familj eller utökat bistånd (som i ditt fall, TS), det är inget socialsekreteraren väljer utan det görs oavsett, för att se hur barnets behov ser ut och anpassa insatsen till detta.

Dock är det min åsikt, efter det lilla jag läst om dig och din situation, att det verkar finnas ett utökat behov av kontaktfamilj för ditt barn. Det är en relativt billig (om man nu ska prata pengar, vilket jag eg inte tycker om att göra!) insats och som jag förstår det finns det redan en familj som ditt barn känner - alltså inte något krångligt och som skulle innebära något jobbigt för ditt barn - tvärtom! Därför förstår jag inte din socialsekreterares inställning, och det känns inte riktigt professionellt med det bemötande du verkar ha fått. Väldigt tråkigt eftersom de flesta av oss tycker det är bra att föräldrar själva söker hjälp och har insikt om sina bekymmer och vilka behov man själv och ens barn har - det är inte så vanligt med egna ansökningar, de flesta ärenden som kommer till socialtjänsten är anmälningar om barn som far illa (i alla fall där jag jobbar).

Slutligen, angående att byta socialsekreterare. Det kan man göra i speciella fall, men det är inte så att man har "rätt" att byta (hur som helst alltså, skulle kunna bli väldigt konstigt, svårt och jobbigt för alla inblandade eftersom de flesta människor vi träffar inte vill ha med oss att göra och helst vill byta hela tiden). Det görs alltid en bedömning i frågan av socialsekreterarens chef och mitt råd till dig är att kontakta chefen för den avdelning din handläggare jobbar på och berätta hur du känner. Om du vill och orkar är det ju bra om du pratar med socialsekreteraren först, men jag ser det inte som något måste. Om jag var chef (och det har jag också erfarenhet av) skulle jag tillmötesgå dig här eftersom det verkar ha "låst sig" redan från början. Jag skulle också föreslå ett möte tillsammans med dig och socialsekreteraren, för att försöka prata om det som hänt. Allt för att ha den största respekt för dig och ditt barn och samtidigt skapa förutsättningar för att nästa socialsekreterare kan fortsätta utredningen utan att det blir konstigt. Du kommer ju att få en kollega till din nuvarande, om du nu får byta, och det blir nog bäst då om det som varit är "genompratat" - låter det snurrigt? Timmen är sen och jag är lite trött, fråga gärna mer så svarar jag imorgon när jag är lite mer utvilad

Önskar dig lycka till!

• SandvikenMamma

soc sekr:
    Hej igen Kul att du fortfarande läser mina trådar och vill hjälpa mig

Du skrev att hon måste starta en ny utredning eftersom jag vill att tösen ska vara mer i kontaktfamiljen. Men förra gången som jag "ansökte" om mera tid i kontaktfamiljen, så beviljade hon det efter vårat uppföljningsmöte (det var på mötet som jag hade ansökt). Varför startade hon ingen utredning då?

Angående pengarna... Ja, visst är det en liten struntsumma det handlar om. Därför får jag för mig att det handlar om makt istället. Eftersom det inte ens handlar om pengar.

Okej, då hade jag missförstått mina vänner/bekanta när det gäller byte av socialsekreterare. Jag trodde att jag fick byta om jag ville det och att det skulle gå rätt smidigt i så fall. Men, efter att ha läst ditt inlägg förstår jag att det inte skulle fungerar, då skulle väl alla som inte får som de vill byta

Jag har iaf bestämt mig, efter att ha läst ditt inlägg, för att ha kvar nuvarande soc-sekr. Jag kan ju överklaga i värsta fall!

Jag har en fråga till som jag funderar på: När det görs utredningar, ska det inte vara två soc-sekr. eller räcker det med bara en?

• Anonym (soc sekr)

Hej TS, jag kunde ju inte hjälpa till med brevet så jag hjälper lite här istället .

Din socialsekr har (eller ska ha gjort iaf) startat utredning förra gången du ansökte också, men troligtvis inte informerat dig om det. Vissa utredningar blir större, andra mindre. En utredning kan, även om det är ovanligt, bestå av ett enda samtal - om man ansöker om en insats, inte ytterligare information behöver hämtas in än vid ett samtal mellan socialsekr och förälder och insatsen beviljas så behöver ju inte utredningen bli mer omfattande (och ska inte bli det heller, det står i lagen att utredningar inte ska göras mer omfattande än nödvändigt). Ibland går det lite snabbt i vårt jobb och om man inte behöver inhämta mer info och föräldern får det han/hon ansöker om, så kanske det rent tekniska (dvs att utredning öppnas, beslut fattas, insats beviljas  osv - allt på samma dag vid en sådan "miniutredning") inte förklaras. Oj, kanske lite rörigt igen . En större utredning däremot, som du går igenom just nu, informerar man alltid om och resonerar kring hur den ska gå tillväga.

Angående antal handläggare; det är så olika i olika kommuner. Vissa är alltid en, andra är alltid två. Det vanligaste är nog att vi jobbar ensamma i "enklare" ärenden, t ex ansökningar, och två i mer komplicerade (både för klienternas skull, för rättssäkerhet och för vår egen då två personer kan uppfatta saker olika och också "se" mer). Jag skulle tro att det är mkt ovanligt att vara två socialsekr vid en kontaktfamiljsutredning, de flesta socialtjänster har inte så mycket resurser.

Försök resonera med din handläggare, eftersom du nu bestämt dig för att "behålla" henne, om behovet av utökad tid. Som någon skrev innan, fokusera på ditt barns behov, inte dina egna (även om jag vet att de hänger ihop - om du mår dåligt så mår ditt barn dåligt och det sista ditt barn behöver är ju en mamma som återfaller i missbruk!). Vill också säga att det är mycket ovanligt med avslag när någon ansöker om övrigt bistånd till barn(min erfarenhet dock, detta kan ju skilja i olika kommuner), något mindre ovanligt när vuxna ansöker om t ex missbruksbehandling.

Jag hoppas du och ditt barn får den hjälp ni behöver. Lycka till!

• Anonym (Hmmm)

Hoppas det blir bra för dig TS och att socialen i DIN kommun inte krånglar alltför mycket. Jag tycker du borde ha rätt till en annan utredare om du känner som du gör för den du har nu.

• SandvikenMamma

Tack tack för dina svar!
    Hm... Jag har ju skrivit att Fanny har ett behov av en manlig förebild och att hon hela tiden söker sig till "pappan" i kontaktfamiljen, att hon känner sig trygg med honom.

Jag har också skrivit att hennes egen pappa inte finns med i bilden alls, och att jag tycker det därför är ännu viktigare att hon får träffa kontaktfamiljen ofta och regelbundet.

Jag skrev också att varannan helg skulle vara bra från fannys perspektiv eftersom det inte blir så krångligt med en natt ibland, och två nätter ibland (regelbundet)...

Sen har jag skrivit hur viktigt det är för mig att få gå på mina möten för att ortsätta vara drogfri, men också att jag behöver tid att ta igen mig på eftersom jag inte riktigt orkar med själv.

Tror du det räcker, eller ska jag skriva mer om Fannys behov av kontaktfamiljen?
    Dom har ju också skrivit brev, min psykolog har också skrivit ett.

• Anonym (soc sekr)

Tycker det låter alldeles utmärkt! Jag hade i alla fall inte behövt mer än så!

• Anonym

Klienten har alltid rätt att byta va? Har jag fått för mig.

• SandvikenMamma

Okej, tack för er hjälp! Nu ska jag åka iväg ner till henne med ansökan, så kanske hon slutar skrika om det iaf när jag ringer till henne

• Anonym (soc sekr)

Ts, vad menar du? Det finns inget som säger att man måste göra en skriftlig ansökan! Har din socialsekr krävt det eller är det du som känt att vi vill beskriva vad det är du och din dotter behöver?

• SandvikenMamma

Hon sa att det skulle absolut vara en skriftlig ansökan. Det gick _inte_ att avgöra om vi skulle kunna utöka tiden annars.

Fast alla som har någonting att säga i den här frågan var med på mötet: min psykolog som jag gått hos i två år, kontaktfamiljen (både han och hon) och jag och Fanny. Vi sa precis de argument vi hade, men det enda hon sa var: "ja, men skriv ner det och skicka in det till mig..."

Hon sa att allting skulle göras skriftligt, fast vi sa allting som vi ville ha sagt under mötet.

• Anonym (soc sekr)

TS - det stämmer INTE! Usch vad upprörd jag blir! Det är hennes uppgift att dokumentera - inte din eller andra i din närhet. Tycker du ska prata med hennes chef om detta!

Hur skulle det se ut om alla själv skulle formulera precis vad de vill o behöver, ska den som formulerar sig bäst få mest hjälp? Nej, det är både oetiskt och oprofessionellt. Irriterar mig makalöst att jag har sådana "kolleger" .

• Anonym (Undrar)

Anonym (soc sekr)
    Om jag frågar dig en fråga skulle du vilja hjälpa mig då?
    Om en tjej som har blivit sexuellt utnyttjad av en nära anhörig och har hittat ett ställe att bo på som socialen har godkänt under en period. Och det är anmält till alla ställen dit det skall anmälas. Säg att hon har bott i den familjen i 3 månader.
    Sen flyttas hon till ett jourhem för att sen slussan vidare till ytterligare ett annat hem (nytt fosterhem) och det visar sig att hon trivs inte där (fel plats, fel personkemi mm) så hon flyttas igen till en ny plats. Alltså har hon blivit "flyttad" 4 gånger under en kort period. Visst är det alldeles fel mot den personen.
    Frågan är nu: Har tjejen ifråga någon rätt att "bestämma" själv eller det får socialen göra över huvudet på henne precis hur dom vill...? Och hur gammal ska hon isåfall vara för att bestämma själv? Står det någonstans i socialtjänstlagen eller någon annanstans?

• Anonym (soc sekr)

Anonym (undrar). Lagen säger att man ska vara 15 år för att få bestämma själv (läs i lagen om vård av unga, LVU). Sen ska alltid hänsyn tas till alla barn och ungdomars vilja!

Dock är det ju inte alltid så enkelt som att alla över 15 bara får bestämma hur som helst, och är en ungdom omhändertagen jml LVU så är det socialtjänsten som bestämmer (även om man också då ska lyssna på den unge).

Är hon omhändertagen jml LVU kan själva placeringen överklagas, alltså själva stället hon är på. Om hon är över 15 så kan hon själv överklaga, om hon inte har fyllt 15 kan enbart vårdnadshavare överklaga. Man kan alltså överklaga både ATT någon är omhändertagen jml LVU och VAR barnet/den unge är placerad.

• SandvikenMamma

soc sekr:
    Tack, då är jag inte helt ute och cyklar...
    Precis, det handlar ju om hur väl jag lyckats formulera mig, och lägga fran Fannys behov skriftligt. Nu har jag ju den "turen" att jag kan uttrycka mig ganska bra i det svenska språket (hur hade det gått om jag var dyslektiker t.ex.?, men jag vet ju fortfarande inte VAD hon vill veta. Det hade varit enklare att hon hade frågat det hon ville veta direkt, då hade hon fått de svar hon behövde!

Idag ska jag träffa min psykolog och få se vad hon har skrivit, så ska vi skicka in det idag. Kontaktfamiljen skickade in sitt igår, så nu har hon att läsa iaf.

Svar på tråden Byta socialsekreterare under pågående utredning?