goda recept på "kallt" kött sökes
Vi hade tänkt ha något kallt kött till vår bröllopsbuffe, tex marinerad fläskfile... e det någon som har goda recept att avvara;)
Vi hade tänkt ha något kallt kött till vår bröllopsbuffe, tex marinerad fläskfile... e det någon som har goda recept att avvara;)
har ätit det på bröllop ett par gånger men tycker inte att det är gott... Nästan omöjligt att få kallt kött gott. Troligen bättre att i så fall köpa typ kallskuret i delikatessen, typ rostbiff, skinka och kalkon...
Det finns rökt fläskfilé o få tag på som jag tycker är jättegott o passar jättebra till just buffér. Det o lite chicken drum-sticks, rökt kalkonbröst, rostbiff o skinka är några förslag. O så bönsallad till.. mmums
Jag har ett supergott recept på kall fläskfilé. Återkommer när barnen har somnat.
varmrökt lax är ju med gott..
Jag har ett kanonrecept på örtagårdsstek (kall) - blir likt rostbiff. Ska se om jag kan gräva fram receptet.
Kallt Vitlökskött.
1Kg fläskfile Helstek filen utan kryddor. Låt kallna i folie och skär sedan i tunna skivor.
Lägg i marinaden minst 2 timmar.
Marinad:
5 msk matolja
5msk soja
5 pressade vitlöksklyftor
2,5 tsk Svart peppar
2,5 tsk Grillkrydda
Hackad gräslök efter smak.
Jättegott om man gillar vitlök. Enklet att göra då man kan gör filen klar tidigare och sätta i frysen. Sen är det bara att ta upp och tina och lägga i marinaden när man ska äta den
Kallrökt lax med wasabidressing. Har inget recept, men jag kan nog fixa... åt det när det var kalas för ett tag sen, var en som fyllde jämnt, och serverade det.. mycket, mycket gott =)
Hittade ej receptet, men det är likt tjälknöl.
Tjälknöl
1-1 1/2 kg Älg eller Nötkött tas direkt från frysen och lägges på galler i ugn 75grader under 12 tim.
Därefterplaseras köttet i saltlake
4 dl vatten 1 dl salt 1 msk socker ev kryddor
Låt ligga 4-5 tim.
Lagen till örtagårdsteken hade just örter i sig - ta färska eller torkade efter behag.
örtagårdsstek (kall rostbiff i örtlag)
15 Portioner
2 kg Rostbiff; färsk, i bit
Rtlag
1 1/2 l Vatten
3/4 dl Salt
1 1/2 tb Fempeppar: krossad, eller -blanda hel svart- och vit- -peppar som sedan krossas
3 tb Franska örtkryddor
3 dl Purjolök; finstrimlad
1 1/2 dl Persilja Basilika; och/eller Timjan
Lägg köttet i en ugnssäker form eller på galler över en ugnspanna med folie på botten. Sätt i en stektermometer där steken är som tjockast. Stek köttet i nedre delen av ugnen vid 125° tills termometern visar
på 60°. Koka under tiden upp vattnet med salt och kryddor. Låt lagen kallna och blanda i det gröna (till 15 portioner står det "bladen av en kruka basilika eller timjan", hur mycket det är vet jag inte, min anm.). Lägg den varma steken att kallna i lagen. Täck över och ställ kallt över natten. Torka sedan av köttet och skär upp det i tunna, fina skivor. Lämpliga tillbehör är alla sorters grönsaker, helstekta små lökar, lök- eller purjolökspaj, potatis i alla former (gratäng, gratinerad potatispuré, ugnsbakad, kokt och stekt potatis), potatissallader, pepparrotsmajonnäs, remouladsås (till kallt kött) och maderiasås, olivsås, svampsås (till både varmt och kallt kött).
Grekiska kycklingrullar med mycket smak.
Ingredienser
10 bufféport
900 g kycklinglårfilé
3/4 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
150 g Apetina grekisk feta
6 stora skivor lufttorkad skinka
smör
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Vik upp kycklinglårfiléerna, salta och peppra. Dela osten i bitar och lägg en bit på varje filé. Vik ihop. Dela skinkan på längden och vira runt kycklingen. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Lägg den i en ugnssäker form. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna. Dela kycklingen i halvor och servera på fat med grönsallad.