• Två Kottar

Allergisk reaktion av Havregröt.

Testade precis Neastles Mild Havregröt på våra tvillingar. Killen fick ganska snart efter röda utslag runt munnen, typ nässelutslag. Det är första gången de äter gröt, har tidigare provet lite grönsakspureér bara.

Vad tror ni? Är det någon fara?

• Svar på tråden Allergisk reaktion av Havregröt.
  • oOrosamarängerOo

Mjölkallergi Kanske? Min sons komjölksprotein allergi visade sig när han fick den gröten för första gången.

• Två Kottar

Ok. det kan det kanske vara. Skulle det inte märkas innan av ammandet? Jag har ammat fullt i ett halvår nu, han har iof varit rödare och haft mer utslag än hans syrra hela tiden.

• Skorpion1971

vill inte skrämma dig ,men kolla magen å så armhålorna så att han inte har nässelutslag eller blåsor där..
    Andas han bra? Min dotter fick komjölksproteinallergi efter att ha fått gröt första gången, det var Sempers risgröt, så kolla upp hur han mår... Den andra då, klarade han/hon sig?

• oOrosamarängerOo

Ammade min son och reagerade inte på det fast jag åt mjölkprodukter, fick även nan vid två tillfällen utan reaktion, sedan vid första grötsmakisen, fick han fullt med nässelutslag, tog blodprov som visade att han hade mjölkallergi, växte dock bort vid 1½ ålder.

• Två Kottar

Ja, hans syrra har aldrig haft några prickar eller utslag sedan hon föddes knappt, bara han, stackar´n.

Tack för tipsen, nå´n mer?

• Två Kottar

Vad kan i värsta fall hända om det skulle visa sig att han har proteinallergi? Han fick bara ca 4 tsk.

• Två Kottar

Tack, fasen vad man är mesig allstå, oroar sig för minsta lilla

• Skorpion1971

men kräktes han eller vart det bara utslag?

• Två Kottar

Han fick bara utslag runt munnen fast ganska mycket. Sedan ammade jag honom och efter det stupade han i säng. Kollar regelbundet andningen som du varnade för.

• Tesso81

Ser du att utslagen lagt sig så är det ingen fara, och att han andas normalt såklart.
    Min lilla tjej fick oxå nässelutslag av havregröten, bvc sa att vi skulle prova majsgröt som sägs vara mildare men då blev det ännu värre. Svullnade upp i nästan hela ansiktet och även på händerna eftersom hon gnott med dom på munnen, blev en tur till akuten den kvällen men när vi väl fick träffa en läkare så hade allt lagt sig. Tog det lugnt med mjölkprodukter ett par månader men när vi sedan testade igen så dök utslagen upp igen Gjorde ett pricktest vid 8 månaders ålder, visade på kraftig mjölallergi.

Men var försiktig om du vill prova, du kan bara smeta lite gröt på handen för att se om det visar likadant igen.

• Tjaselisa

TS - precis så blev det för oss också...det visade sig var mjölkproteinallergi. Vi fick rådet att vänta två-tre veckor och sedan prova igen, det gjorde vi och fick samma resultat, utslag. Skickades sedan vidare för pricktest som visade positivt. Jag ammade och åt mycket mjölkprodukter och tyckte inte att h*n var påverkad av det, men nu när jag inte äter mjölkprodukter längre så ser jag/vi skillnad. Men stressa inte upp dig, det kan ju vara så att det är lite för tidigt, eller något annat. Och skulle det vara så, så är det inte heller hela världen.

• Två Kottar

Tack för era svar, jag får testa lite försiktigt om ett tag igen och se vad som händer. Idag syns det ingenting på honom.

Svar på tråden Allergisk reaktion av Havregröt.