• Hallonsmurf

Vår katthona dog till följd av kastreringen...

Det här känns inte kul.

För 2 veckor sedan lämnade vi in vår fullt friska underbara katthona för kastrering. Vi hämtade henne efter operationen och allt verkade ok. Efter någon dag var hon nästan som vanligt. 4-5 dagar senare upptäcker vi att Jansson är onormalt trött och att hon inte längre äter och dricker. Operationssåret varar och luktar dåligt. Vi åker fram och tillbaka till veterinären under några dagar pga av infektion i såret. Jansson fick antibiotika men blev inte bättre. Till slut var hon så dålig så hon bara låg, hon kissade där hon låg och hade inte ätit eller druckit på dagar. Urinprov och blodprov visade på infektion, högt blodsocker, njursvikt och dålig lever. Veterinären misstänkte ett virus. I fredags hade vi inte längre något val - vi lät henne somna in. Idag ringer veterinären, som nu gjort en obduktion, och berättar att det uppstått ett bråck invändigt och tarmväv eller vad han nu kallade det kommit ut. Detta i kombination med en infekterat sår tog död på henne. Bakterier sögs upp som av ett läskpapper av denna tarmväv och spred sig till alla organ.
    Det känns helt fruktansvärt. Varför skulle just hon drabbas? Varför skulle vi utsätta henne för denna kastrering? Varför öppnade de inte upp henne i tid för att kolla att allt verkligen såg okej ut, antibiotikan gjorde ju varken till eller från.

Bara så ni vet när ni tar beslut om kastrering - det är inte alltid det går bra...

Usch vad ledsen jag är

• Svar på tråden Vår katthona dog till följd av kastreringen...
  • Z4R4H

Usch vad hemskt! jag vet hur det är att förlora djur men inte hur det är när man förlorar ett djur i nånting som är 'bra' att göra så att säga.

• Majsan70

Uscha va tråkigt!

Tyvärr är det aldrig riskfritt att göra ett operativt ingrepp. Jag har ju Birmor dessutom som är avgjort mycket svårare att söva vilket alltid innebär en stor oro.

• Samasa

Usch vad hemskt!! Alla tankar till er!!
    Kramar om

• I Love You Three

Åh så hemst Skickar en värmade tanke till er och er kisse
    Kommer inte kastrera någon av mina katter med detta i bagaget..

• Hallonsmurf

Himlavalv, tyvärr är det ju inte riskfritt att ge dem p-piller heller så det är ju ett svårt beslut. Fast jag har svårt att tro att vi kommer kastrera våra kommande katter.

• Kattstugan

Å vad tråkigt med lilla katten. Beklagar verkligen.

• wellpapp

beklagar!

jag har själv funderat på sterilisering men eftersom
    jag tycker våran katttjej är rätt lugn när hon löper
    så ser jag ingen anledning att utsätta henne för den
    stressen och smärtan,

och nu vill man ju verkligen inte riskera nåt!

• stin a

Kramar om....så fruktansvärt att mista sin lilla älskling på detta vis....

• Majsan70
    wellpapp skrev 2007-05-07 20:28:21 följande:
    beklagar! jag har själv funderat på sterilisering men eftersomjag tycker våran katttjej är rätt lugn när hon löperså ser jag ingen anledning att utsätta henne för denstressen och smärtan,och nu vill man ju verkligen inte riskera nåt!
    Du vet att katten även kan bli sjuk av sina löpperioder va? Minst lika plågsamt och dödligt som att de blir sjuka av p-piller.
    Dessutom får de smärtstillande efter OP. Ganska ovanligt med såna här tragedier som TS råkat ut för.
    *info bara*
Svar på tråden Vår katthona dog till följd av kastreringen...