• Bispan

    Horribelt!! Kostnad kamremsbyte Diesel Golf

    Tjenna, ringde precis Bilmetro och kollade vad det kostar att koppla ur airbagen på min golf. Det kostar 800 spänn att sätta dit ett motstånd så bilen tror att kudden sitter där.

    Nåja, för nyfikenhets skull kollade jag hur mkt det kostar att byta kamrem på den. Det är ju en diesel.. de skulle ha FYRATUSEN SPÄNN!!! 4000!!!! Fan, det är ju en timmes jobb och delarna borde kosta MAX 2000!! om man byter alla rullar och inte bara spännrullen... Jag bytte häromåret och då kostade materialet 1500 spänn.. alla rullar.

    De sätter upp 2 timmars jobb för det?! Och så sa han att det är en diesel.. det är svårare.. jag sa nej det är det inte.. kaminställning, pumpinställning och så.. sa han.. nej, man låser dem sa jag.. ja, med ett specialverktyg sa han.. nej sa jag.. det räcker med en helt vanlig hylsa.. tar en timme att göra ungefär... från 45 minuter till 1,15 skulle jag bedöma.

    Hmm.. det var ju sånt här som han Aschberg kollade runt på.. det är horribelt att de tar ung 2000 spänn i timmen för vad de gör!

  • Svar på tråden Horribelt!! Kostnad kamremsbyte Diesel Golf
  • J3NNY

    Därför ser man till att man är händig och byter själv!

  • Bispan

    Jodå, det gör vi själva eller maken gör det nuförtiden. Tycker bara synd om alla de som INTE har den möjligheten. + att jag tycker det är fel att bilverkstäder har rätt att ta sådan timpenning.

  • Moparwoman

    Fördelen med att göra det på en verkstad är att du får en viss garanti. Sätter man kamremmen fel kan det bli kostsamt.
    Även om man är händig.. kan faktiskt vissa saker gå fel.

  • f1carbon

    Om du tycker att det är för dyrt så kan du ju göra det själv.

    Dom går efter en tidlista när du får pris på ett jobb.
    Pris på delarna + pris på arbetstiden.

    Och det ska täcka lön till mekanikern,kundmotagare ,reservdelspersonal och lokalhyra
    ,el,vatten,avlopp,sophämtning/sortering,kostnader för utbildningar,verktyg och maskiner,felsökning instrument(kan kosta 100000kr),+massa andra saker.

    Dom driver inte verkstan för att göra kunderna glada
    utan för att tjäna pengar.

    Fast det är rätt bra när folk försöker själv ,
    slutar ofta med motorhaveri som kan kosta 10 gånger mer än bytet av kamremmen.

  • Bispan

    Skulle vara intressant att höra hur långt garantin sträcker sig på ett byte av en kamrem på aukt verkstad. Kamremmen ska hålla i 9000 mil.... tror ni man kan åka t ex 3000 mil och få motorn renoverad på bekostnad av verkstaden om kamremmen smäller av?

    Det tror inte jag.

    f1carbon: Japp, de går efter en tidslista. Och enligt den tar det 2 timmar att byta kamrem och det gör det INTE. Alltså tar man en timme betalt från mig OCH någon annan kund, samtidigt.

    Rätt ska vara rätt, alltså skulle timpriset vara det dubbla!! Det är en sak att det kostar stålar att göra jobb.. en helt annan att jag betalar för dubbelt så lång tid som det tar att göra jobbet.

  • Morren

    4.000 för ett kamremsbyte. Det är ju gratis


    Gli Azzurri 2006 - CAMPIONI DEL MONDO! (Italien Världsmästare i Fotboll 2006)
Svar på tråden Horribelt!! Kostnad kamremsbyte Diesel Golf