• Carro W

Hur lappar jag byxorna utan att sy?

Jag har panik här hemma nu och är en total idiot vad gäller handarbete.

Sonen har fått hål på nästan alla sina byxor, på knäna givetvis.

I vanliga fall är det svärmor som lagar till mig men nu ska vi inte träffas på ett tag och jag har inte tid att köra iväg och köpa nya byxor.

Har textillim och ett par gamla jeans jag kan klippa lappar av.
    Men om man inte syr, finns inte risken att lappen rivs upp?
    Räcker det med att sätta en lapp på insidan som en nödlösning?

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Svar på tråden Hur lappar jag byxorna utan att sy?
  • jempagirl

jag har limmat mina egna jeans med textillim på insidan, det höll bra i tvätt å allt, får kanske bättra på om det släpper efter ett tag.

• Arvnor

Det finns lappar som man kan stryka på i välsorterade tygaffärer. Det finns enfärgade och med mönster. Om sonen är så liten att han accepterar det, förstås.

• Carro W

Arvnor
    Han accepterar nog inte det är jag ledsen. Uppenbarligen så är det hårt tryck på dagis vad gäller kläder... Blir så trött... han har ett par jeans som är lappade med vanligt jeanstyg och det funkar.

Det här med kläder på dagis... För några veckor sen så fick sonen en allergisk reaktion och fick fullt av utslag på kroppen. När han efter några dagar skulle till dagis så tänkte jag att han kunde ha mjukisbyxor, lite skönare eftersom han fortf var lite känslig i huden.

byxorna jag tog fram var ganska nya, raka mjukisbyxor som ser ut som vanliga. Jag lade fram kläderna till sonen och sa "ta på dig kläderna när du är färdig" och så gick jag därifrån. När han inte kom efter en stund gick jag tillbaks till toaletten.

Då står han och gråter. Vad är det, frågade jag. "Jag vill inte ha mjukisbyxor på dagis. De andra skrattar åt mig då". Jag blev lite chockad och sa ok men då tar vi ett par (smutsiga) jeans istället.

Frågade sen på dagis varför det är så. Uppenbarligen så är det jeans som gäller nu. Personalen försöker lyssna och se till att ingen blir retad men det är inte så lätt när de leker...

Han är fem år!! Det ska väl för fan kvitta vad man har på sig!?!?!

• versan
    Carro W skrev 2007-05-08 10:02:41 följande:
    ArvnorHan accepterar nog inte det är jag ledsen. Uppenbarligen så är det hårt tryck på dagis vad gäller kläder... Blir så trött... han har ett par jeans som är lappade med vanligt jeanstyg och det funkar.Det här med kläder på dagis... För några veckor sen så fick sonen en allergisk reaktion och fick fullt av utslag på kroppen. När han efter några dagar skulle till dagis så tänkte jag att han kunde ha mjukisbyxor, lite skönare eftersom han fortf var lite känslig i huden.byxorna jag tog fram var ganska nya, raka mjukisbyxor som ser ut som vanliga. Jag lade fram kläderna till sonen och sa "ta på dig kläderna när du är färdig" och så gick jag därifrån. När han inte kom efter en stund gick jag tillbaks till toaletten.Då står han och gråter. Vad är det, frågade jag. "Jag vill inte ha mjukisbyxor på dagis. De andra skrattar åt mig då". Jag blev lite chockad och sa ok men då tar vi ett par (smutsiga) jeans istället.Frågade sen på dagis varför det är så. Uppenbarligen så är det jeans som gäller nu. Personalen försöker lyssna och se till att ingen blir retad men det är inte så lätt när de leker...Han är fem år!! Det ska väl för fan kvitta vad man har på sig!?!?!
    Gud så tragiskt att det är så här i dagens samhälle!
  • Carro W
    versan skrev 2007-05-08 10:09:46 följande:
    Gud så tragiskt att det är så här i dagens samhälle!
    Visst är det tragiskt!

Och den här situationen har satt mig i en lite knivig situation. Jag vägrar följa vad andra tycker och säger om utseende och kläder men på samma gång kan jag inte låta sonen ta smällen.
  • Lady Namárië

Om det är en tillfällig lösning kan du kanske börja med att stryka lim runt kanten på lappen och låta det torka innan du limmar den på byxorna? Då repas den inte upp så lätt.

Annars brukar också vanliga mataffärer ha en hylla med stryka på-lappar/märken ibland.

* Min morfar spelade aldrig TV-spel - www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b3121p584106.html *
  • Carro W

Jag ska prova att limma. Det måste ju hålla ett litet tag iaf.

Tack för era svar

• Lady Namárië

Läste om dagissituationen nu. Om han inte vill ha vanliga lappar på knäna kanske du kan prova att klippa ut dem i någon rolig form (dödskallar, blommor, bilar - vad han nu gillar)? Det kan ju bli ganska snyggt när man limmar på, speciellt om "lapptyget"har en annan nyans än jeansen.

* Min morfar spelade aldrig TV-spel - www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b3121p584106.html *
  • Carro W

Ska kanske prova det. Dödsskallar är ju en favorit just nu *s*.

Det bästa med att svärmor lappar är att hon gör det snyggt. hon sätter stora lappar som ser ut som de var där från början.

Svar på tråden Hur lappar jag byxorna utan att sy?