• Caliza

Ta bort fästing.....

Usch vad ja hatar dessa små vidriga kryp..... Skrikandes Kan ingen utrota alla fästingar, gör de någon nytta överhuvudtaget????

På tre dagar har vi tagit tre fästingar.... eller rättare sagt tagit bort 2....  1 sitter just nu fast på hunden o sambon jobbar (det e alltid han som tar bort dem av nån konstig anledning har det blivit så.... Fundersam o nu har ja alltså upptäckt en fästing på hunden o skulle väldigt gärna få bort det krypet.....

Men ja e så nojig att klorna ska bli kvar i honom..... sambon lyckas inte alltid han heller men då kan ja hålla i hunden så han verkligen han få bort dem... men nu e ja som sagt ensam o ingen som kan hålla hunden så ja verkligen kan se att allt försvinner....

Har ni några snabba tips till mig
    Hur är det egentligen ska de bara dras rakt ut eller ska man vrida på dem?

Eller e det nån som älskar o plocka fästingar o kommer hit i ilfart o hjälper migFlört

• Svar på tråden Ta bort fästing.....
  • Rauur

Det är ju som sagt huvudet som inte får stanna kvar
    Men sätt dig och gosa med hunden och så har du pincetten eller vad du nu använder och tar tag nedanför huvudet och så drar du.
    Jag har plockat bort många fästingar på min fd katt, fast jag hade ingen pincett, ja tog bara vanligt papper och drog bort dom

• flixflax

Köp en fästingborttagare! Då går det enormt mkt smidigare. Men alla sådan hjälpmedel Jag testat snurrar man i alla fall.

Rekomenderar kofoten (apoteket) el pennan(dogman).

• raspberryrevolution

I affären bland djurgrejer finns en suverän fästingborttagare, den ser ut som en penna och så är det en liten nylontråd man trycker ut som en ögla runt fästingen och sen vrider man bara loss den, så slipper man att ta i dem med händerna

• Caliza

haha... e det huvet som inte får va kvar.... okej där ser manFlört vilken koll ja har.....

• Dofilus

Finns smidiga "pincetter" för att plocka bort fästingar. Utan pincett finns risken att man klämmer på fästingen och trycker in dess maginnehåll i hunden. Du ska dra långsamt rakt ut (fästingen skruvade ju sig inte när den skulle dit).

• Majia

Tror inte att man behöver vara orolig om huvudet blir kvar. Enligt "min" veterinär så gör det inget. Min hund har fått en del huvuden kvar och de har ramlat bort efter någon dag.

• Spindelskratt

Köp fästingmedel på apoteket, finns både halsband o annat. Funkar bra. Kör det på våra tre hundar o de får max 3 fästingar om året.

Men annars så nyp tag så långt ner du kan där fästingen sitter, tryck inte på kroppen på den då kan du vid otur spruta in giftet i kroppen på hunden. Dra sedan ett krot ryck rakt ut, du ser om den sprattlar då har du huvudet. skulle huvudet fastna så tvätta med jodopax o håll utkik så det inte blir rött, oftast trillar huvudet ut av sig själv.
    Krossa den sedan med foten, de överlever om man spolar ner dem.

Ett annat tips är att undvika dagggräset o träskmarker där de trivs mest. Håll även gräset så kort klippt som ni kan på tomten.

Pennan är suverän, den rekomenderar jag varmt

• Spindelskratt

Dofilus: Har jag aldrig varit med om. Har alltid ryckt ett kort sådant o fått med hela. Beror nog på om man har rätta knycken eller ej

• Caliza

Ja måste nog köpa något slags "verktyg" iaf för ja tycker de e riktigt läskiga att ta i...
    Sen har vi pratat om nått fästingsmedel...  så vi får nog investera i det.... hade nått förra året som man droppade i nacken, det var rätt ok...
    Men det e ju själva plockandet av de som sätter sig som e problemet....

Tror ni den kan sitta till sambon kommer vid 16 ?

• Anna 69

Vi har också en hund. Köp en fästing halsband och den kan du köpa på apoteket. Det har funkat jätte bra för oss. Efer det så har vi inte behövt plocka fästingar.

• Sandra83

Vi köpte en "penna" på apoteket som man plockar bort fästingar med. Fungerar som en snara.

Funkar skitbra på våra katter.
    Tycker själv att fästingar är asvidriga!

• Spindelskratt

Calizia: Verkar hunden besvärad av den? Om inte så kan den lugnt sitta kvar. Men ta en tur till apoteket :)

• Dofilus

Vet katter och hundar som har blivit dåliga av fästinghalsband så det fungerar inte på alla tyvärr.

• Caliza

charro... ne, han verkar inte besvärad av den...  tror den inte har suttit så länge,,, typ sen kl 0730 (morronturen me husse) för då ja kollade honom efter "sovafm-turen" me sonen vid 9,30 det var då ja upptäckte den.....Fundersam

Tack för alla tips!!!

• LeWi

Jag brukar bara ta tag med naglarna så nära huden jag kommer åt och rycka loss f**nskapet
    Ibland lossnar hela och ibland blir nån liten del kvar - kroppen stöter bort det ganska fort!

Det viktiga är att man tar tag om huvudet och inte om fästingens kropp. Klämmer man på kroppen finns det som sagt risk att man "injicerar" smutsigt/smittat blod tillbaka in i djuret.

De är äckliga men man vänjer sig ju när man får plocka ett par om dagen mellan maj och september

• Caliza

Tack för alla tips Glad

Den e borta, veck, kaputt....  sambon fick bort den direkt Förvånad 
    Ja måste verkligen lära mig det där...  men de e ju såååå äckliga Fundersam

ja röstar för en fästingfri sommar Flört

Svar på tråden Ta bort fästing.....