• LiLja1980

Jobba på annan ort (ny regel)

Var på arbetsförmedlingen igår och mannen jag träffade pratade om en ny regel fr.o.m. 1 juli i år som innebär att man som arbetslös ska söka jobb i hela Sverige. Jag svarade att jag har man och 2 barn på 4 samt 8 år. Fick som svar att det inte var något hinder!! Menar dom alltså att jag ska jobba i Stockholm men bo i Halmstad på helgerna? (Exempelvis)

♥ ♥ ♥ Desirée och Isabelles mamma ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Jobba på annan ort (ny regel)
  • Felicia6

Är det något nytt? Det sa dom redan till mig då jag blev arbetslös mitten på december..
    Fast då fick man ha dom 100första dagarna och söka i hemlänet om man hade barn under 18..

Det kanske är det dom tagit bort?

• Karpet

Nej, om din man har arbete på orten ni bor så behöver du inte söka i hela landet. Däremot kommer du att behöva söka inom dagligt pendlingsavstånd.

Regeln i sig är inget nytt, det var sossarna som "uppfann" den, det som ändrats är bara att nu måste man söka utanför sin hemkommun snabbare än innan.

• Maraschino

Det där är jag livrädd för när jag ska börja söka jobb efter sommaren...

Är det verkligen så att moderaterna kan styra och splittra familjer på det sättet? Självklart måste man jobba men jag kan verkligen inte flytta från ön för ett jobb någonstans i Sverige. I så fall måste jag lämna min äldsta grabb på Gotland med en pappa som jobbar väldigt skiftande tider..

Jag tror tyvärr att sjukskrivningarna kommer skjuta i höjden om man tvingar familjer att splittras och leva tillsammans under helgerna bara. Ingen normal människa fixar det i längden.

• Tulpanblomman

Detta ämne har diskuterats jättemycket här på FL, Det är ingen ny regel utan det nya är att man från dag 1 i sin arbetslöshet måste börja söka jobb i hela Sverige, idag är det först från dag 200 som du måste börja vidga ditt sökande så regeln finns redan men det kanske är så att AF inte har tryckt så mycket på det.
    Tyvärr verkar det som om det är olika mellan vad handläggarna på AF tycker och tänker om detta en del säger att man ska det medans andra tar hänsyn till familj.

• LiLja1980
    Maraschino skrev 2007-05-08 11:58:54 följande:
    Det där är jag livrädd för när jag ska börja söka jobb efter sommaren...Är det verkligen så att moderaterna kan styra och splittra familjer på det sättet? Självklart måste man jobba men jag kan verkligen inte flytta från ön för ett jobb någonstans i Sverige. I så fall måste jag lämna min äldsta grabb på Gotland med en pappa som jobbar väldigt skiftande tider.. Jag tror tyvärr att sjukskrivningarna kommer skjuta i höjden om man tvingar familjer att splittras och leva tillsammans under helgerna bara. Ingen normal människa fixar det i längden.
    Så här har jag oxå fattat det trots att mannen har jobba där man bor!!
    ♥ ♥ ♥ Desirée och Isabelles mamma ♥ ♥ ♥
  • Karpet

Maraschino

Om du läser på lite om regeln så ser du att du inte behöver vara orolig och moderaterna (antar att du egentligen menar alliansen) har inte som mål att splittra familjer till höger och vänster. Vad skulle de få ut av det?

• Felicia6

en sak jag funderat över är detta..

om jag och flera andra flyttar till tex uppsala för att få större chans till jobb.. då konkurerar vi ju med uppsalaborna om jobben.. sen måste uppsalabor flytta till andra städer där dom krigar mot dom om deras jobb.. så då måste dom personerna flytta vidare till andra städer osv osv osv..

Till slut bor ingen där dom bodde innan och då är det väl lika bra att alla får fortsätta bo kvar där dom ville bo från början?

• Tulpanblomman

Självklart skall ju människor få bo där de vill men frågan är ju egentligen ska man få göra det och lyfta ersättning från a-kassan? Jag tycker att det är en jättesvår fråga, har själv barn och vill inte flytta för hans skull samtidigt ska man ha rätt att få a-kassa i kanske 10 år för att det inte dimper ner några jobb till platsen som man bor på? det är ju i såfall orättvist mot dem som pendlar, eller har flera timmars resor per dag för att försörja sig själv.

• Timotheos

Håller med Tulpanblomman. Å ena sidan är Sverige ett fritt land, ingen tvingas flytta till ett jobb. Men å andra sidan kan man inte räkna med försörjning via a-kassan om man inte följer de i riksdagen fastställda reglerna. Det är en försvinnande liten andel arbetslösa som blir av med a-kassan och knappt någon pga att man vägrar veckopendla till ett jobb.

• Maraschino

Jag tycker oxå det är en självklarhet att man ska söka jobb, men att bo på Gotland där vi inte kan pendla under dagen utan måste veckopendla i så fall, ger en väldigt speciell situation.

Frågan för mig är om de kan tvinga mig att flytta från ön om jag inte får ett jobb här, min sambo jobbar redan i Sthlm varannan vecka så man funderar ju på om det ligger i fatet för mig!? För jag har ju min äldsta son här som har sin pappa på ön som inte kan ha honom boende hos sig pga sina arbetstider. Hur gör man då, jag tänker inte ta min son från hans pappa och vice versa, han kan ju tom neka mig att flytta från ön i så fall och hur blir det då??   Som tur är är vi fortfarande vänner och kommer väldigt bra överrens!

Svar på tråden Jobba på annan ort (ny regel)