• AnetteGunnarsson

Te mot magknip???????????????

Hej!

Har läst lite kring detta ang magknip.....
    Vår dotter bajsar mycket och ofta, men hon har mycket magknip.... Vi började igår med att nu testa med minifom, skall testa detta i någon vecka.....
    Men har läst om fänkålste och kammomillte eller något sådant... ?? Vart kan man köpa dessa teer??? Skall jag dricka det själv eller ge till henne med tesked????

Är det en vanlig te, eller köper man dessa på hälsoaffär..??

Tack för svar!

Vänlig hälsning
    Anette

• Svar på tråden Te mot magknip???????????????
  • Öyvind

I hälsokost affärer har många olika sorters the mot olika magproblem ....som funkar !!
    Hör med dom ?dom kan säkert hjälpa dig

• Mamma till Rasmus och Amanda

Du kan även göra eget te:

1 tsk hel fänkål,
    1 tsk anis
    1 tsk kummin.
    Koka upp 2 dl vatten, dra ifrån värmen, lägg i kryddblandningen, låt dra ca 5 minuter, sila och förvara i kylskåp. Hållbarheten är 1 dygn.
    - ge barnet 2 tsk före varje matning.
    - för bäst resultat bör även mamman dricka av fänkålstéet.

Lycka till!!

• Bulten

Hej,
    Fänkålste funkade jättebra för mig och min dotter, även min syster och hennes son.
    Du kokar upp 1 liter vatten, häller i 2 tsk fänkål, 2 tsk kummin och 2 tsk anis. Låt det dra 10 min och sila sen bort det. Sen dricker du tet när det svalnat. Drick det under dagen, du behöver inte värma på det utan du kan dricka det rumstempererat. Inte så gott, men det hjälper verkligen, men tänk på att det kan ta ett par dar innan det har effekt.
    Kryddorna köper du på vanliga mataffärer. Tror även att det finns som färdigt te i hälsokostbutiken, men det är nog dyrare.
    När det gäller minifom så använder vi det också, men vi tar mer än 10 droppar för det hjälpte inte alls. Minst 30 droppar, fast numer pytsar jag bara ut på en tsk på ett ungefär.
    Ha det bra!

• Bulten

Ja just , det man kan ge nån tsk till barnet också, men för allra bäst effekt så drick det du också. Jag provade att göra uppehåll några dagar och då fick hon ont i magen igen.

• Little Wing

Detta låter ju jättebra. min dotter har jättemagknip och tar i när hon bajsar så att hon blir jätteröd. vi provar också minifom, men tycker inte det hjälper så mycket.. har också testat att äta mjölkfritt i en vecka nu, för att se om mjölken kunde vara en orsak, men det har inte märkts någon skillnad. ska absolut testa fänkålste.

• Mimmis74

Jag har börjat ge tillägg åt min dotter i en Dr Brown flaska,hoppas att det hjälper.

Stolt mamma till Elsa
  • AnetteGunnarsson

Hejsan och tack för svaren!

Men varför hjälper detta imot magknip egentligen..?? :) Om man inte har magknip eller problem med magen, kan detta göra att man istället får motsatt effekt och blir dålig eller värre i magen?? Eller är det bara som något slags nyttigt te? :)

Tycker detta låter som det nästan borde vara bättre än minifom.. Men det är väl olika för alla bebisar förståss..?

Fänkål, Anis och kummin är alltså vanliga kryddor???
    Så jag skall gå till kryddavdelningen och köpa anitingen i burk eller i påse?? :) Hehe.

Tack så mycket för svar!

• Mamma till Rasmus och Amanda

Japp, det är vanliga kryddor!! Så gå du till kryddavdelningen, så hittar du det!! Jag köpte i påse, men det tog slut ganska fort. Så köp burk om det finns!

• AnetteGunnarsson

FRÅGA!!

Hehe okej, skall genast bege mig till affären och köpa kryddor :)

MEN detta kan inte göra att man får något problem med mjölkproduktionen????
    Jag har sedan hela början haft väldigt mycket mjölk och har det fortfarande, så vill ju inte att det skall försvinna eller få sådandär mjölkstockning eller något???????

Tack för svar!!

• Lydia07

köp kamomillblommor på hälsokosten (inte "kamomillthé" på vanliga affären, det är inte samma kvalité, och inte lika gott).

Svar på tråden Te mot magknip???????????????