• smulan 75

Vilken ålder började ni använda cykelsits till era barn?

Undrar hur gamla era barn var när dom började åka bak på cykeln i cykelsits? samt tips på ngn bra modell o var ni köpte dom o gärna pris oxå Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 09:10:09:
    Min son är nu 7 månader o väger 10kg

• Svar på tråden Vilken ålder började ni använda cykelsits till era barn?
  • melker03

Vi började när vår lilla tjej var tio månader och det gick hur bra som helst. Cyklsitsar finns från typ 400 kronor. De dyrare modellerna har möjlighet att luta ryggstödet, men det tycker inte jag behövs.

• JuniMammaLKPG

Vi började vid 9,5mån och köpte vår på Ica Maxi för 349kronor. Jättehärligt att kunna ha honom där bak! Det är lite bökigt med hjälmen dock, den är ju så stor trots att det är minsta storleken...

• mammatillpojkar

vi började cykla med nicolas när han va 9 månader, men hade jag haft cykel innan så hade börjat tidigare.. han älskar att cykla, vi köpte en cykelstol på city gross för 299 och den är vi jätte nöjda med (men har sett nu att dom även har för 199)

• Maria70

Vi började vid 1,5 år och cyklar varje dag med vår son. Vi har två olika cykelsitsar, en hamax som var ganska dyr (ca 600) och en cykeltrack (tror den heter så) som vi köpte för 199 på Coop. Båda fungerar på samma sätt, fästs på ramen och vi tycker de är lika bra.

• JuniMammaLKPG

Skulle tillägga att jag innan vi började cykla var inne på NTF:s hemsida (tror jag det var) och läste deras rekommendationer. Där stod att barnet bör ha uppfyllt 9 mån ålder _eller_ väga minst 11 kilo. Vi valde en sådan som man fäster på pakethållaren eftersom det var lätt att flytta över den mellan våra båda cyklar.

• Orkiden80

Bra tråd det här! Min dotter är 8 månader och jag tänkte köpa en cykelsits (och en cykel...) till sommaren.

• Maria70
    JuniMammaLKPG skrev 2007-05-08 19:58:26 följande:
    Vi valde en sådan som man fäster på pakethållaren eftersom det var lätt att flytta över den mellan våra båda cyklar.
    Vi köpte en som man fäster på ramen av samma anledning. Vår Hamax är jättelätt att flytta. Trycker på en knapp och drar loss den. Men vi var ändå tvungen att köpa varsin stol då vi turas om att hämta och lämna vår son hos dagmamman.
  • elli26

Hej!
    Började för ett par veckor sedan, dottern är 11 månader. Köpte en sits på coop för 199 kr, funkar hur bra som helst!
    Dock så väger bara min lilltjej 8 kg än så länge...
    Fast det kanske var 9 mån ELLER 11 kg förresten..!

• Ireth of Dorthonion

Vid 1,5 började vi.

JuniMammaLKPG: Det där med 11 kg gäller väl inte om de är över 9 månader? Vår dotter är 2,5 och väger fortfarande knappt 11 kg... Men det är väl ingen fara?

• JuniMammaLKPG

Ireth of Dorthonion: Nej nej, då gäller det inte. Det är antingen ålder eller kilo det hänger på enligt vad jag läste. Sen tror jag nog man märker själv om de klarar av det eller ej.

• mammatillpojkar

mammma:
    min son har inga problem alls med å ha hjälm på sej, tvärtom så blir han jätte sur på alla som inte har då.. jag har alltid hjälm när jag cyklar! jag är ju rädd om hans huvud så varför itne vara rädd om mitt eget oxå!

• Max mamma

HAde HAMAX-sits till Max.Han var 8 mån. när vi började cykla.

Svar på tråden Vilken ålder började ni använda cykelsits till era barn?