• Rosa Helenae

Hjälp mig med slänten.....

Är i behov av lite tips och råd...

Har en slänt som är sååå jobbig att klippa med gräsklipparen så jag funderar på olika lösningar för att få den fin på annat sätt. Orkar nog helst inte gräva bort allt gräs eftersom det är en stor yta. (Gräset sitter ju som berg!)

En idé var att sätta lupiner med jämna mellanrum och låta de sprida sig. Kanske att man då kan ha gräset kvar men liksom klippa som en kant? Är det någon som gjort något liknande? Sprider sig lupinerna som ogräs sen eller?

Kan ju också odla något annat typ ängsblommor, ettårigt?

Ett tredje alternariv är att täcka hela ytan med plast och kväva gräset för att sedan odla några bra marktäckare nästa år...Vilka i så fall???

Åhhh, hjälp vad ska jag göra? Vill ha massor med tips och råd!

Mvh Ulrika

• Svar på tråden Hjälp mig med slänten.....
  • melker03

Du kan inte kväva gräset på bara en säsong. Och ska du täcka måste det vara en plast som inte släpper genom något ljus alls.

Lupinenkan vara en idé - trivs de växer de som ogräs på gott och ont. De är inte lätta att bli av med om de trivs och du tröttnar...

Har du funderat på stenparti?

• Lola Jämtland

Den här tråden sparar jag!

Jag har oxå en slänt som jag vill göra något med....jag funderar på ett stenparti....

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Rosa Helenae

Hmmm, stenparti var ingen dum idé fast det är lite för stor yta för det tror jag. Plus att slänten är ner från vårat hus mot vår avenbokshäck så vi ser den inte särskilt mycket...
    Nån mer idé?

• Liwa1

vi har en värdelös lång slänt.

Vi har byggt etappmur i 3 steg/våningar. Inte svårt elelr tungt.
    varje mur är 4 blockmurstenar hög och sedan är rabbaten ca 1,20 cm bred. Vid första sitter jordgubbsplantor och rabarber. Andra etappen sitter smultron, kryddor och marktäckande växter. Översta etappen plattas till och lekstuga är på väg dit, marktäckande växter runt om. Mitt i dom tre etapperna från plana tomten upp till lekstugan på etapp 3 har vi en smal trapp.

Så fick vi en snygg och användbar slänt

• olpansfamilj

fick rådet att använda markväv..har nu byggt en rabatt på det.orkade inte gräva upp gräs, rötter osv....har fungerat kanon...

• Friiida

Min granne har gjort iordning sin slänt jätte fint. Marktäckare och så har hon planterat smultron. Fast inte såna som sprider sig. Det ser jättefint ut och gott när smultronen blir klara.!

• Rosa Helenae

olpansfamilj: Hur gör man sen då man planterar? Klipper man hål för växterna eller tar sig rötterna ner?? Verkar ju helsmart för som sagt jag kan bara inte gräva bort allt gräs...

Tips på marktäckare då??? Nån som har bra förslag?

• Minimagen

Penningblad är fina marktäckare

• olpansfamilj

Hanya 72 här har hjälpt mig !! Ett proffs!!! Jag täckte hela marken /området med markväv...öste på torvblock och en jäkla massa jord (2 ton)  från tippen, kostar lite där....
    Hon ger bra tips i min gamla tråd här...läs där...

• rövardotter73

Trodde jag var ensam om hopplösa slänter. Vi har en i sydläge, inget vill leva där. Jorden är torr och inget är snyggt. Var först inne på att göra som någonslags etaapper men har efter mycket funderande fram och tillbaks bestämt mig för något stenpartiaktigt... Kanske med ett litet vattenfall...
    (iofs skulle säkert vattnet dunsta, så jäkla hett blir det där...).

Hinner nog ändra mig igen.

Svar på tråden Hjälp mig med slänten.....