• Annica71

Torsk/Vichyvatten?

Någon som vet om det just måste vara Vichyvatten man tar för att försöka få bort torsken eller går det lika bra med typ Loka??

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Svar på tråden Torsk/Vichyvatten?
  • miababia

någon sa till mig att det går lika bra med 2 tsk bikarbonat och 1 dl vatten

• J essica

Till oss sa bvc att det går lika bra med vilket kolsyrat vatten som helst.

• Aengelgirl

Hej vännen!
    Det ska vara det som heter vichyvatten. Själv har jag aldrig hittat det när jag behövt det, så jag gör alltid min egen blandning.
    Ta ca 2tsk bikarbonat i 1½-2dl vatten. blanda om och färdig att använda. Jag brukar ta en ren hörna på en frottéhandduk och doppa ner i blandningen och så in i munnen på bebis och runt om i munnen på honom. Gör så kanske 4ggr om dagen så har ni ingen torsk efter ett par dagar. Detta är helt ofarligt och innehåller i princip samma sak som i vichyvatten.

Lycka till!

Mamma till 4!! Är du med i KÅRV www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • Pallas

J essica skrev 2007-05-08 16:38:30 följande:

Till oss sa bvc att det går lika bra med vilket kolsyrat vatten som helst.
    Nej nej, det är inte sant. Det är natriumbikarbonatet man vill åt och olika drycker innehåller olika mycket eller inget alls. Vichyvatten (med gul etikett) innehåller mest medan tex Vichy Nouveau inte innehåller något natriumbikarbonat alls.
  • L J K

säger som Pallas det ska vara just DEN och det FUNKAR verkligen....

• J essica

Pallas:
    Hmm till mig sa dom att det är en myt att det just är biklarbonatet som gör effekt utan att det är kolsyran.

• sladdmiraklet

det ska alltså vara vishy vattnet med den gula ettiketten?? eller bikarbonaten+vatten, min lilla tjej har fått svamp och jag har använt vishy nouveau. inte undra på att det aldrig försvinner utan bara ökar... tack o lov för familjeliv...

• sara gerdrup

Hampus hade lite svamp på tungan och det försvann fort efter att han börjat suga på en handuk med vichy vatten. Det tog bara några dagar.

• sladdmiraklet

var till bvc idag, hon sa att det skulle vara vattnet med den gula ettiketten eller bikarbonatet+vatten..

• Pallas

sladdmiraklet: Hoppas ni blir av med svampen! Behandla gärna dina bröstvårtor med vichy också, så minskar du risken för att bli smittad. Tvätta alla bh:ar och sånt som kommer i kontakt med brösten coh lillans mun i minst 60 grader, då för svampen. Har barnet napp så koka den med jämna mellanrum, detsamma gäller om du har amningsnapp eller matar med flaska.

• Pallas

då DÖR svampen skulle det stå (vårt ifoga dataspelande har nött bort bokstäverna på F och D-tangenterna...)

• sladdmiraklet

pallas: jag kokar napparna och flasknapparna för jag ammar inte längre.. en undran, min 1.5 åring tog en av emmas nappar och stoppade den i munnen finns det stor risk att hon även får svamp??? ska man ge henne vattnet också i förebyggande syfte???

• Pallas

Sladdmiraklet: Ja, risken finns, men en 1½-åring har en bättre balans i sitt immunförsvar och däför inte lika mottaglig som en bebis för svamp. Man har alltid svampsporer på huden och slemhinnorna, och om man får balansen störd så kan svampen breda ut sig och ta över. Nyfödda är känsliga och därför drabbas de oftare.

Du kan ge 1½-åringen vichyvatten om hon går med på det, det är inget farligt och skadar inte.

• sladdmiraklet

hmm jami bubbelvatten, säger hon till det. hahahaha. tack för din hjälp.....

• Loppeloppan

Fick tips från vår bvcsköterska om Kamomillte. Efter 4 dagars resultatslöst försök med vichyvatten så försvann torsken på ½ dag med kamomillte. Doppa en tops i teet och stryk på tungan. Anledningen till att de inte "får" gå ut med det är att det anses vara för sött. Men som min bvcsköterska sa - Bröstmjölken är också söt i så fall Det finns salva till bröstvårtorna, fråga på bvc.

• sladdmiraklet

okej, kamomill te måste jag ta och prova, blir en tur till affären då....

Svar på tråden Torsk/Vichyvatten?