• brookley

ang Underhållsplikt

En av mina kompisar bad mig kolla upp en sak tidigare idag, så jag satte mig och sökte överallt men hittar inga svar.

Hon som har försörningsplikt över sin 19 åriga son, dom har problem så han kan inte bo kvar. Soc har beviljat att han ska få lägenhet, men efter som att hon är försörjningspliktig (han pluggar) så har dom räknat ut att hon ska betala 2400 i underhåll till honnom.

Nu till problemet, hon fick höra att dom inte kan kräva henne på så mycket pengar för att det överskrider ett fullt underhåll, och det mesta hon ska behöva betala är fullt underhåll 1273.
    Hans pappa är arbetslös så han kan inte betala något

Jag har själv letat efter svar på myndigheternas hemsidor men inte hittat några, kan det värkligen vara så illa så att hon ska betala 2400 i underhåll efter deras uträkningar? eller försöker dom bara kräva in pengar som dom inte har lagstöd till som i många andra fall.

• Svar på tråden ang Underhållsplikt
  • annbom

brookley: Man är bar försörjningspliktig för barn över 18år om de bor hemma och går i skolan. Men de räknar kanske att han bor hemma iallafall... Fullt underhåll är INTE 1273kr utan det är bara det staten går in och garanterar om den betalningsskyldige tjänar lite. Om hon tjänar mer ska hon betala mer, men pappans inkomst ska också räknas in. Gå in på Famratt.com så ser ni hur man ska räkna ut underhåll.

• Anonym (Mamma)

TS

Man är underhållsskyldig tills dess barnet har gått ur skolan el barnet tagit sig ett jobb.

Varför ska vi skattebetalare betala för att 19 åringen ska få ha egen lgh på vår bekostnad?

Jag anser att mamman och pappan ska betala allt för sonen.
    Om de inte kan får väl sonen rätta mun efter matsäcken och bo hemma hos sin mamma el pappa.

En bekant till mig lät sitt barn skaffa en egen lgh pga studier på annan ort.
    Hon och fadern betalade det som krävdes för det, utan att ligga samhället till last. De fick ju självfallet skära ned mycket på sina egna utgifter & leva så billigt de kunde när det gällde tex mat.
    Skolan ifrågasatte att de betalade allt utan soc inblandning & hade tagit reda på att de kunde söka bidrag från socialtjänsten för delar av hennes boende och själva betala ca 2500:- för hennes uppehälle.

Det är väl inte illa att socialtjänsten beviljar honom lgh!

• brookley

Det var uniefär så jag sa till henne, men hon bad mig kolla upp det.

• Anonym

Av vad jag kan läsa på fk.se så är man bara skyldig att försörja sitt barn om det bor hemma alt underhållsskyldig om barnet bor hos den andra föräldern. Så länge barnet går i grund eller gymnasieskola men längst till man fyller 20 år.

Fast detta kanske är något slags specialfall.

• Anonym

Rättelse inlägg 4: 21 år.

• Anonym (Lottis)

Jepp, föräldrarna är försörjningsskyldiga tills barnet har fyllt 21 år om barnet studerar på gymnasienivå.

Föräldrabalken 7 kap 1 §: 0m underhållsskyldighet

Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga.

• Anonym (Lottis)

Underhållsstödet på 1.273 kr gäller bara om barnet fortfarande bor hos en av föräldrarna, man kan inte få underhållsstöd via försäkringskassan när man har flyttat hemifrån. Då får föräldrarna betala själva till barnet.

Se lag om underhållsstöd, 3 § 1 stycket:

Ett barn har rätt till underhållsstöd, om föräldrarna inte bor tillsammans. Det krävs dessutom att barnet varaktigt bor hos endast en av föräldrarna och är folkbokförd hos den föräldern (boföräldern) samt att boföräldern bor här i landet och, om barnet är underårigt, är vårdnadshavare för barnet.

Svar på tråden ang Underhållsplikt