• 13Januari

Kort bebis - kort som vuxen?

Jag undrar om bebisar som är korta för sin ålder ofta blir korta som vuxna också? Inte för att det är nått fel att vara kort, men jag undrar bara.
    Min dotter är 6 månader och 64,5 cm. Hennes pappa är ganska kort (1,69) men jag är ganska lång, eller iaf normallång (1,67).
    Nån mer som har ett barn som är litet för sin ålder?

• Svar på tråden Kort bebis - kort som vuxen?
  • Såpan

Vet inte hur det är men min dotter var kort som bebis. Vid 1 år var hon 70 cm lång. Men hon har växt till sig nu senaste året. Nu är hon 3 och mäter 95 cm vilket var normalkurvan.

• Louise H

Jag har oxå funderat på om dessa kurvor på ngt sätt indikerar hur barnen blir som vuxna. Ngn som vet?

• Mamma och Mor

Min längd som barn var då ingen indikator på min längd som vuxen. Som ettåring var jag väldigt lång, men idag mäter jag endast 161 cm i strumplästen Cool

• Kålrot

Mellan flickan var liten och kort som bebis. Barnläkaren sa att hon säkert skulle bli lite kortare än oss som är rätt långa.

Men nu är hon 4 år och lång och smal fär sin ålder. Jag tror det har mer att göra med vilka anlag de har, dvs hur ni föräldrar är, korta eller långa.

• K24yrs

som barn var jag kort, folk gissade alltid att jag var ett ar yndre än jag var, men nu r jag ganska lang (172cm)

jag har oxsa hört att korta barn bir langa när dom blir stora sa det stämde det pa mig

• Jiie

Jag föddes 45 cm lång och är 168 idag
    Hyfsat nöjd...

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • zazla

min dotter var 67cm när hon var 6 månader och 75 cm när hon var ett år. Nu är hon 1,5 år och jag vet inte riktigt hur lång hon är men det är många som säger att hon är kort. Hon har fortfarande 74 i byxor tex. Jag är typ 168cm och hennes pappa är 191com så jag skulle gissa på att hon kommer bli hyfsat lång ändå. Många i min mans släkt har varit små som barn och sedan exploderat vid puberteten ungefär

• zazla

Ja jag var förresesten längst i klassen tills högstadiet, sedan växte alla om mig så där var det tvärtom haha

• Kålrot

Jag kan ju skriva hur lång hon var också kom jag på nu.
    När hon föddes var hon 46 cm.
    Vid 6½ månader var hon 64 cm.
    Och vid 1 år var hon 72,5 cm lång.
    Nu på 4-årskontrollen var hon 104,2 cm.

Både jag och pappan är rätt långa.

• lillvilda

jsg var 44cm när jag föddes, 150cm dag så jag vart kort hela livet
    ska bli spännande att se för sonen min var 52 cm när han föddes.

• m3ssy

Min tjej var 48 cm när hon föddes, men är nu 10 månader senare hela 74,5 cm och ligger över medelkurvan. Hon beräknas iof bli ganska lång då hennes pappa är 1,88.

• MaryM

Någon sa att om man dubblar ett barns längd när de är två år så får man deras "vuxenlängd". Det är förvisso inte alls svaret på din fråga , men kanske intressant ändå .

• Lynette

Som jag förstått brukar kurvorna indikera om man blir lång som vuxen. Men sedan spelar det också roll när man kommer i puberteten. Även om man legat på överkurvor under barntiden så blir man inte så lång som vuxen om man kommer puberteten tidigare än genomsnittet.

Svar på tråden Kort bebis - kort som vuxen?