• mammact

Mammor till barn med celiaki

HEJ!!

Det skulle vara kul att komma i kontakt med fler mammor som har barn med celiaki för att utbyta tankar och recept. Kanske till och med träffas om avståndet inte är alltför långt.

Min dotter fyller fyra år i juli och fick sin diagnos strax efter att hon fyllt två. Då hade hon på fyra månader hunnit gå ner två kilo och såg ut som ett riktigt biaffabarn. Kräktes mycket och orkade ingenting på slutet.

Vi misstänker att lillebror som blev två i mars också kan ha celiaki, men han har dock inte samma symptom än och vi traggar med läkarna.... Har haft mjölkallergi tidigare.

Ja, ni som är intresserade kan väl skriva lite.

• Svar på tråden Mammor till barn med celiaki
  • tingeling75

Jag har tre barn varav två är glutenintoleranta (han tål inte havre heller tyvärr). Min äldsta dotter är däremot mjölkprotein allergisk.
    Philip är gluten och laktos intolerant, astmatiker och allergisk emot pälsdjur, björkpollen, katt, hund,häst och kvalster. Han reagerar även starkt på dofter.
    Philip fick sin diagnos när han var ca 1 år, han såg helt utmärglad ut innan. Svart under ögonen och svullen buk och under buken hängde ett par kycklingben.

Alva är gluten intolerant (troligen)och allergisk emot mjölkprotein, soja, ägg, fisk och nötter.
    Alva hann aldrig bli så sjuk som storebror utan stod under kontroll ifrån början vilket är skönt.

Själv är jag gluten och laktosintolerant, fick min diagnos i samband med att Philip blev så sjuk.

• tingeling75

Det är Philip som inte tål havre, parantesen hamnade lite fel

• Ajdan

Har tre barn varav min yngste pojke är glutenintolerant. Han fick sin diagnos när han var 6 år, då hade vi frågat BVC i flera år varför han kräktes så mycket, varför han hade en sån svullen mage, varför han så ofta hade ont i magen osv, men inte fått några ordentliga svar. Han var liiiten när diagnosen ställdes, 114 cm, 16 kg och ett HB på 87.
    Nu är han en rääälig 10-åring på 138 cm och 32 kg. Stor skillnad.
    För ett år sen konstaterades astma, och han är allergisk mot katt, hund, kvalster och gräs.
    Ska bli kul att höra lite erfarenheter från andra.

• Family 5

Jag och min dotter fick våran diagnos år 2003. Hon var då 8 år. Det började med att min moster fick ett anfall och åkte akut till sjukhuset. Sen kollade mamma sig. Och hon hade det med. Och när min mamma beskrev sina symptomer, som var hård mage, pendlande vikt, rapar, pruttar m.m Då bestämde jag mig för att kolla. Jodå, det hade jag. Så då testade jag båda barnen. Och då hade min dotter det. Min dotter hade symptom som min moster. Dålig andedräkt, diarre ofta, smal, trött och dåligt humör, åt dåligt. Hon såg oxå ut som ett biaffra barn. Frågade BVC vid olika tillfällen om varför hon var så smal, en annan gång om hennes andedräkt. Dom hade svar på allt. Men inte att det gluten. När jag var och träffade läkaren vid ett tillfälle på BVC för min son så berättade jag för dom att hon hade fått diagnosen Gluten. Dom svarade mig att dom inte kunde förstå hur dom hade missat detta. Sonen tog ett nytt prov förra året, men det visade fortforande negativt. Fick en till son här i februari. Men nu skall risken att man har fört över det på han minimerats tack vare att jag håller mig till en strikt glutenfri kost.

Tycker ni inte att det är svårt att baka med det glutenfria mjölet. Det är många bröd som har slängt för dom har blivit misslyckade. Men jag fick en kanonbra kokbok som bara innehåller glutenfria recept. Accepterar era barn att de är glutenintoleranta? Min dotter har jättesvårt för det. I början så fuskade hon mycket. Och hon gör det än idag. Fast hon nekar till det. Men det märks ibland när hon har varit på toa och det inte luktar gott. Men i början så ville hon inte gå på kalas eller så. Och i bamba så slängde hon sin mat för hon blev så ledsen att hon inte fick samma som dom andra. Men det har blivit bättre nu. Men man känner sig så hjälplös som förälder.

* 1995, 1998 & 2007 *
  • mammact

Vad kul med så mkt respons! Många som har fler allergier. Min son som inte är glutenintolerant (ännu) är också pollenallergiker, främst mot björk och pälsdjursallergiker.

Tingeling: Vad trist att din son inte kan äta havre. Emma äter sempers rena havre ibland och det har fungerat bra. Blir lite godare att göra chokladbollar och äppelpaj!

Ajdan: Varför ska det alltid ta så lång tid innan de reagerar på bvc. Så trist!! Därför ligger vi nu på om lillkillen eftersom det är något som felar i magen och tidigare åt han mjölkfritt, men det fungerar ju med mjölken nu.

Family5: Ja, visst är det trist. Ibland kan jag tycka så synd om Emma, men eftersom hon bara var två år när hon fick sin diagnos så har det fungerat ganska bra med det glutenfria och hon accepterar för det mesta att hon inte alltid kan äta samma som alla andra. När hon ska på kalas frågar vi alltid om vi ska ta med något, men vi har snälla vänner som ofta bakar glutenfri tårtbotten ( blir ju supergott med potatismjöl) eller bjuder på glass.

Jag lyckas inte heller alltid med mina bröd och kakor, men jag fortsätter att prova nya recept. Tyvärr har jag en kräsen dotter som inte vill äta allt utan håller sig mest till två olika bröd.

• Family 5

Jag och dottern äter gärna Fria:s bröd som finns i frysdiksen. Men det är så himla dyrt, så det kan man ju inte alltid köpa. Sen är vissa butiker inte pigga på att ta in så det räcker heller. Vi har stora kvantum här, och en jul fick jag skälla på dom för dom tar in det vanliga partiet pepparkakor. Och det va slut på hyllan i flera dagar.  Så när jag sa att även vi glutenallergiker äter mera pepparkakor i december så fick ett jag ett förvånande Jaha till svar. Varför skulle vi inte hamstra pepparkakor som alla andra?

* 1995, 1998 & 2007 *
  • mammact

Ja, Emma gillar deras thekakor. Jag har provat att bakna egna och det blev uppskattat och billigare! Ja, vi har också skällt på maxibutiken här och nu har de börjat skärpa till sig.
    Vad tror dem att glutenintoleranta inte äter ngt eller? Vi har bakat egna två år i rad, kladdigt, men det blir gott.

• Carro W

*snokar lite* Mammact, tänk att du är inloggad så här på kvällskvisten

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • mammact

Jaha, du hittade mig här också. Jag har till och med lagt ett inlägg på er tråd.

• Eagle

Vår dotter var nästan 15 år då hon fick diagnosen celiaki och även mjölkproteinallergisk...Detta var i november-06.
    Family 5:Vår dotter hade också jättesvårt att acceptera detta i början, bättre nu, men hon fuskar ibland och det får hon surt "betala"...

Svar på tråden Mammor till barn med celiaki