• jenn06

torra & spruckna fingrar

Min man har fått på senare tid spruckan och typ självsprickor på fingrarna och detta ger inte med sig oavsett vad vi smörjar med ex, helosan har t.o.m. haft händerna i olja för det skall tydligen vara bra, men inget hjälper.. Kan/vet någon något bra sätt för att bli av med dem nu??

• Svar på tråden torra & spruckna fingrar
  • LRX

Jag har samma problem, det blev lite bättre sedan jag började tvätta händerna i kallt istället för varmt vatten. :-|

• jenn06

Okej, då skall han få göra det :9 tusen tack för tipset

• Ann Lee

Prova att innan du går och lägger dig, smörja in händerna med en fet fotsalva, tex apotekets fotvårdsalva.

• LRX

Apropå det: jag var på apoteket och bad om den bästa och fetaste krämen för självsprickor och torra händer - och fick hjälp av en expedit som valde ut apotekets egna (CCS) till mig. När jag kommer hem läser jag på förpackningen: "Prova gärna CCS Vårdande handcreme som vårdar riktigt torra händer som behöver lite extra omsorg. >

• jenn06

Annlee - vi har provat med helosans fotsolva men det börjar att bli bättre.. :)

• jenn06

LRX- okej, får nog avvakta lite för det har börjat bli bättre nu men då vet jag vad vi kan köpa, faan va surt när de "lurar" en så :( hoppas att den salva du köpte hjälper iallafall..

• LRX

Hör nu även hört att honung ska funka bra - smörj in på kvällen och dra på ett par tunna handskar (sexigt! ).

• mom2twinz

Har själv haft samma problem. Prova "miniderm" - finns att köpa receptfritt på apoteket. Det könns inte som om krämen ska kunna hjälpa då den är ganska lös men kladdig men den har hjälpt mig! Jag smörjer in händerna ett par ggr per dag. Krämen är även fantastisk på torr bäbishud! Lycka till!

• Cocarola

När jag var på fotvård så rekommenderades jag Försvarets Hudsalva (gröna lilla röret med vit topp) mot självsprickor. Den fungerar jättebra tycker jag, om man bara kommer ihåg att smörja in sig....

Har även sett plåster mot självsprickor på apoteket, men ej provat så jag vet inte om de fungerar.

• jenn06

okej, tusen tack för alla tips...skall testa dem allt eftersom.. Men det har blivit mycket bättre sedan vi använt helosans fotsalva, den gjorde susen.. så den får hålla ett par dagar till sedan får vi börja med nästa kur :)

• tyla

HTH creme, för extra torra och utsatta partier, med karbamid, är GULD för mina torra händer.
    de brukar var helt spruckna på vintrarna, men använder jag HTh så är de lena och mjuka!
    ( det är den i tub)

• cleopatra2

Jag har samma problem,stora självsprickor,jag brukar använda idomin,och man kan också har ister på handen och sen stoppar dom i plastpåsar över natten,men egentligen är det enda som riktigt hjälpar att inte använda och tvätta händerna så ofta,tyvärr går det inte för min del.

• Loreen

Jag kan verkligen rekomendera tummeli. Den har funnits i finland sen urminnes tider och finns nu i sverige på www.tummeli.se.

Svar på tråden torra & spruckna fingrar