vitlökssmör?
hur gör man enklast ett gott vitlökssmör? Vitlök och smör förstår jag ju :), men ska det vara något mer?
hur gör man enklast ett gott vitlökssmör? Vitlök och smör förstår jag ju :), men ska det vara något mer?
Brukar salta det lite om jag kör på margarin. Iofs så har jag aldrig gjort på smör men smör är ju saltat (oftast) redan, men lite extra salt kanske?
Använd riktigt smör, finhacka vitlök efter mod, salt, svartpeppar och färsk hackad persilja eller oregano.
När vi gör så tar vi (ja, det blir mycket.. ) 500g riktigt smör, pressar 1-1½ vitlök och ett pkt frusen persilja och rör ihop. Man kan micra smöret lite så det blir mjukt, men akta så det inte smälter. Sedan gör man en rulle i bakplåtspapper och in i frysen. Sedan har man så man bara kan ta fram och skiva så mycket man behöver. *smask*
Nelly L
Använd riktigt smör........BRA !
Äkta råvara är alltid bäst !!
Öyvind
Självklart, allt annat går bort...
Jag själv brukar bara ta smör, och pressa i vitlök... Sen in ett tag i frysen. Ibland kryddar jag smöret med lite grillkrydda, och vips - kanongott kryddsmör.
Prova gärna att ungsrostad vitlöksbröd
Super billigt att göra
Helt varnligt rostebröd (färdigskivat)
Vanlig rapsolja ca 1 dl
4 till 5 stor vitlöks klyftor
pressas ner i oljan
bred ut ca 1 till 1.5 vanlig matsked vitlöksolja per brödskiva
salta med grovt salt
Rostas i ugnen ganska hårt till dom blir gyllenbruna!
Gött i Gött Gött till grillat i sommar
Vi gör det pa 250 g riktigt smör, 3 vitlöksklyftor, ganska mycket färsk eller fryst (ett paket) persilja, salt och blandpeppar. Mixar jag alltid i matberedaren och det som blir över fryser jag in i skivor.