• Transvestiten

Hur ställer ni er till hemmatransvestiter?

Varför skall det vara så tabubelagt att tycka om att klä sig i sensuella kvinnokläder? Tycker ni kvinnor att vi män som vill i jämställdhetens tid även få har fina kläder är konstiga? Hur skulle du ställa dig till att din man eller sambo berättade att han är transvestit? Vore kul att ventilera frågan eftersom det säkert finns många som inte vågar komma ut ur garderoben och därför mår dåligt i hela sitt liv.

• Svar på tråden Hur ställer ni er till hemmatransvestiter?
  • Sencha

Var och en ska klä sig i det den trivs i. Inget konstigt i det.

• missis

jag har en kompis som är transa o jag tycker det är roligt,starkt o modigt med folk som vågar sticka ut". om min man därimot började klä sig i kvinnikläder skulle han nog få se sig om efter en annan partner eftersom att jag inte har någon snopp

• solsken

Skulle bli vrålförbannad på min make om han kom och berättade en sådan sak.
    Man ska inte ha hemligheter för varann och det skulle innebära att han ljugit i flera år för mig.

• yin yang

Jag tycker inte det är något konstigt alls. Klart du ska klä dig i det du känner dig bekväm i.

• Lequisha

Jag har har haft många transor samt drags som kompisar genom åren och tycker att det är helt upp till var och en.
    Däremot skulle jag inte gilla om min sambo kom och berättade att han är transvestit. Detta eftersom jag är attraherad av just det "manliga" hos honom.
    Alla attraheras ju av olika saker, vissa gillar killar med långt hår, smala kroppar osv. Själv gillar jag typiskt manliga attribut som hår på kroppen, breda axlar etc.
    Sen är det naturligtvis andra kvaliteer som gör att jag älskar honom, men attraktion är viktigt så jag vet faktiskt inte hur framtiden skulle bli i ett sånt läge.

• Anonym

Min sambo är transa.
    Vi träffades i 6 månader intensivt och seriöst,jätte kära.
    Sedan ville vi flytta ihop,och det var då han valde att berätta för mig.

Jag fick först världens chock,jag grät,trodde han var homosexuell..men nej.När allt lagt sig så självklart ville jag fortfarande ha han,mer än nånsin.Att han var transa förändrade en hel del,vi kom varandra närmare.
    Jag försökte lära mig av han,dela hans intresse lite grann,stötta han...min sambo är en helt fantastiskt man och jag älskar han.

Jag är så glad att han berättade för mig.
    Och det var först när han berättade detta för mig som jag insåg att jag älskade han,oavsett vad.
    Visst är han lite små nyfiken ändå på andra män..så nån dag i framtiden när tiden känns bra och personen med så får han absolut testa.

Tryggare och bättre relation kan jag inte hitta.
    Jag gillar transor,homosexuella med mera..många av dem är roliga,men framför allt väldigt öppna och har inte fördommar.

Jag önskar fler kunde träda fram,istället för att dölja för sin fru eller omgivningen.

• jenny99

missis

Att vara en transa behöver inte innebära att man är homosexuell.
    Jag känner till några som är transor och de lever med sina fruar/sambo,och har även barn.

• Transvestiten

Tack alla som svarar. Och tack jennifer06 för klargörandet.

• Anonym (Jes)

Det är väl stor skillnad på att vilja klä sig fint (som inte är något onormalt) och att vara transvestit?

Att en man klär sig i klänning är väl egentligen inte konstigare än att kvinnor klär sig i byxor.
    Men att vara transvestit är inte alls samma sak. Det har väl inte med kläderna att göra utan snarare någon slags prsonlighetsklyvning.

• Anonym

Transvestit är en person som har behov av att klä sig och agera som det motsatta könet. Jämför crossdressing, dragshow och transperson. Vilket kön som prefereras sexuellt påverkas inte av att personen är transvestit, transvestiter kan vara heterosexuella, homosexuella eller bisexuella, som övriga befolkningen.

Det finns både manliga och kvinnliga transvestiter. Det är vanligare man-till-kvinna transvestiter än kvinna-till-man-transvestiter, men det saknas forskning på området och mörkertalen är okända. Kvinna-till-man transvestiter kallar sig inte heller alltid transvestiter, utan säger sig kanske vara boychicks, transkillar, transgender etc istället.

Hur ofta och i vilka sammanhang en transvestit klär om skiftar mycket, ofta beroende på social situation och personlighet. Vissa klär bara om hemma, i hemlighet, medan andra går klädda i det motsatta könets kläder flera gånger i veckan. Om en transvestit själv uppfattar sig som det kön han/hon är klädd som skiftar också. Vissa transvestiter uppfattar sig tydligt som sitt biologiska kön även som omklädda, men menar sig leva ut en kvinnlig/manlig sida av denna identitet. Andra uppfattar att de byter könsidentitet tillsammans med kläder, ytterligare andra menar sig ha en dubbel könsidentitet oavsett hur de är klädda.

Internationella undersökningar gör gällande att 2-20% av den manliga delen av befolkningen är transvestiter, beroende på mätmetod och hur man definierar "transvestit".

Man skiljer på personer med könsöverskridande transvestism, det vill säga de transvestiter som ger uttryck för en annorlunda könsidentitet, och fetischistisk transvestism, där personen blir sexuellt upphetsad av det andra könets kläder. I de senare fallen är behovet ett sexuellt behov som inte behöver vara kopplat till könsidentitet eller sexuell läggning i övrigt.

• Transvestiten

Måste i ärlighetens namn berätta att innehållet i inlägget som anonym skrivit förefaller inte vara dennes egna utan utgör det som anges hos Wikipedia, den fria encyklopedin, (uppslagsverket som finns på nätet). Rätt skall vara rätt och upphovsmannen eller källan bör alltid anges.

• s v e a

wow, vilken fråga..

Om min man hade varit ärlig med mig från första början hade jag ju fått ta ställning då.
    Hade det kommit fram efter flera år tillsammans hade jag nog kännt mig lurad. Att man tror att man känner någon som har gömt en stor hemlighet.

Ärligt talat tror jag inte att jag skulle kunna leva med en transvestit. Jag älskar det manliga hos en man, och tror att jag skulle bli en aning avtänd. Inte pga kläderna, men isåfall på det kvinliga sättet. Det beror ju även på hur ofta man vill klä upp sig? Skulle det vara en varje dag sak hade det nog inte fungerat.. Men sen hade det inte spelat någon roll om det skedde offentilgt, eller bara hemma.

Men för mig hade jag blivit avtänd av kvinligheten...om det skedde för ofta..

• Morticia

Jag tycker det är härligt faktiskt.

Synd att andra ska döma.

Den här raden kostar 20 spänn i månaden
  • Clobberella

Det skulle förvåna mig MYCKET eftersom han verkligen inte är den "typen"... ärligt talat skulle jag ha lättare att acceptera om han var bisexuell, men det kanske är för att jag själv är det

Transor i allmänhet - who am I to judge?
    min sambo som transa - som allt annat i ett förhållande så skulle vi prata igenom det och förhoppningsvis komma fram till något vettigt i slutändan.

Svar på tråden Hur ställer ni er till hemmatransvestiter?