• Minja

barn i bilstol/bilkudde i framsätet där det finns airbag

Läst diverse trådar om barn säkerhet i bil och när och hur man skall vända barnen framåt.

Lika många trådar och i verkliga livet ser jag folk som har sina
    barn i framsätet på bilar med airbag.
    För att klara av en krock och en utlösande airbag skall man vara minst 140 cm lång, så alltså inte ens när man vänder barnen framåt kan de ej sitta i framsätet som många tror.

Det gör praktiskt sätt att en vanlig familj på 2 vuxna och 3 barn inte kan åka speciellt mycket i sin bil efter som de flesta bilar endast har 2 punkts bälte i mitten (nyare bilar har 3 punkts bälte)och i mitten på en bil sitter inte ett barn på bilkudde säkert såå vart sätter man barnen??

• Svar på tråden barn i bilstol/bilkudde i framsätet där det finns airbag
  • Tjej 83

men hur vet du att de har airbag? visst står de i bilen. men den kan va urkopplad.

• Tildes mor

Vi har varit tvungna att sätta vår dotter i framsätet redan nu när hon sitter bakvänt. Vi har självklart kopplat ur airbagen. Hon fick verkligen inte plats med sina ben där bak. Men det är inte lätt det här med bil och barn.

• myskatt

Fast en bil som är så ny att den har iarbag borde har 3p bälte i mitten bak?

Vet också en familj som sätter sin sexåring, 128 cm lång, fram på bilkudde. Det står inget i instruktionboken för bilen (Volvo C70) om att barn under 140 cm inte ska sitta på den platsen så då är det ingen fara...

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Minja

tjej83.
    Visst kan den vara urkopplad men oftast så har man den inkopplad när man ändå har barnen i bakåtvända bilstolar i baksätet.
    Hur många kopplar ur airbagen fram för att man har ett barn på bilkudde fram från och till?

Jag tror att många inte vet om detta med 140 cm nämligen och barnen kan även bli allvarligt skadade när de sitter på bilkudde och får en airbag i ansiktet, de har ju "huvudet i en lägre höjd" än en vuxen.

• Dodis

Jag tror att många tror att barnen "blir" lika långa som 140cm när de sitter på en bilkudde fram.
    Sedan tror jag tyvärr att bekvämligheten styr mycket. Tjatar barnen och man har bråttom kan nog göra mycket.
    Själv jobbar jag med utbildning och har sett alldeles för många filmer och prover för att sätta barnen så.

• Minja

Nej det står inte i instuktions boken men hittade detta på ntf hemsida och det var ändå bara Volvos bilkudde och det är ju en vanlig bilkudde som många volvo ägare väljer att köpa

"Volvo bälteskudde 8624052 och ryggstöd 8624054 (justerbart): Bältesstol
    Tillverkare: Volvo Personvagnar AB
    Kommentar: Volvo 200, 300, 400, 700, 850, 900, C70, S70, V70 ÅM -00, S90, V90, V70 ÅM -00, S80, S60, S40, V40, XC90. Godkänd på mittplats i baksätet endast med 3-punktsbälte. Ska inte användas i framsätet på bilar utrustade med krockkudde! "

• myskatt

De har en vanlig kudde från Biltema. De lyssnar inte så jag har slutat bry mig.

Samma barn fick sitta på bilkudde bak när han va tre för att de kör max 50 km/h inne i stan och för att han tjatade.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Minja

Dodis:Ja men det har ju inte bara med längden att göra utan som med de här med bakåtvända bilstolarna och 4 år.. barnets nacke klarar inte en krock framåt innan 4 år.

Tycker det är skrämmande att föräldrar som "predikar" här om hur viktigt det är med bakåtvänt till 4 år och sedan sätter de 5 åringen på bilkudde framför en airbag..

Tycker det är viktigt att alla får veta att det är lika farligt med ett barn på bilkudde framför airbagen.
    Längden på ett barn i framsäte med airbag skall vara minst 140 cm.
    När barnet uppnått en längd på 135 -136 cm (osäker på vilken längd av dessa det var) så behöver de inte bilkudde längre.

Svar på tråden barn i bilstol/bilkudde i framsätet där det finns airbag