• Kay T

Röda kinder och knottriga utslag över hela kroppen. Vad är det?

Vår lilla 1,5 åring har sedan en vecka tillbaka utslag över hela kroppen. De flesta är ofärgade, men några är lite röda.
    Kinderna är röda och där är även utslagen röda. På övriga kroppen syns utslagen inte så mycket (förutom på insidan av armarna där prickarna är döra) men däremot känns hon alldeles knottrig på huden. Hon har inga andra symptom, ingen feber och har inte nyligen varit sjuk.

Finns det någon som känner igen symptomen?

• Svar på tråden Röda kinder och knottriga utslag över hela kroppen. Vad är det?
  • Boel1

Låter lite som något allergiskt - visa upp det på BVC, de ska ju veta!

• Kay T

Har pratat med BVC, de tyckte inte vi behövde komma in...

• BaraPyssel

Kliar dom? Nässelutslag? Har ni djur?

//Joanna

• Kay T

Nej, inga djur och fram tills nu har hon inte haft nån allergisk reaktion mot någonting tidigare. Jag funderar på om det kan ha att göra med mögelsaneringen på dagis? Det verkar inte klia direkt, men någonting stör henne lite när hon sover, för hon vaknar till betydligt oftare än vanligt.

• Uskus

Låter som Dinas utslag, hon fick dom när hon var 10 månader. Det var för att hon badade för mycket och jag inte tvättade hennes kläder när de var nya. Fick rådet att ha badolja i vattnet och bara bada en gång i veckan och hydrokortisonkräm och en annan kräm.

• Kay T

Vår lilltjej har alltid varit lite, lite torr, så vi har aktivt smörjt in henne med kräm, så jag tror inte att det är problemet heller tyvärr (om hon inte helt plötsligt blivit allergisk mot krämen vi använder?)
    Nä, jag vete katten vad det kan vara för något.
    Vi misstänkte Femte sjukan ett tag, men nu är vi osäkra på om det verkligen är det.

• darkeyes

har samma symptom här...Upptäckte det imorse...

• BCM

Vi har precis samma symtom på vår kille (1år). Han har haft detta i 3 veckor. Läkaren säger att det kan vara värmeutslag(!), eller ev. ngn allergi. Vi har fått en kräm att smärja med som inte hjälper något särskilt. Efter att ha läst andra inlägg funderar vi på om det kan vara mjölkallergi...hans pappa mår dåligt av mjölk...
    finns det ngn mer som har dessa symtom?

/

• Mosaik

det låter exakt som min sons atopiska exem. han e alltid knottrig på armar o ben. hudfärgade knottror, de kallas bara piggig hud. han har mer flammiga utslag på kinder o haka, de finns nog egentligen alltid där men just vid väder omsalg blir det mer rött o irriterat. när det blir kallt, blåser, varmt, solit så får han jätte mycke exem på kinderna. vi smörjer med miniderm varje dag o varvar med mildison. bardar bara en gång/vecka o undviker våtservetter i ansiktet

• Smurfen

Anton hade något liknande för ett tag sen å när jag pratade med de på bvc trodde de att det var så kallade virusprickar...påminner lite om det du beskriver...

Svar på tråden Röda kinder och knottriga utslag över hela kroppen. Vad är det?