• chantii

Slå huvudet i klinkers?

Min dotter är nio månader och sitter jätte bra, och har ju börjat resa sig osv.
    Men ibland tippar hon baklänges,,inte ofta dock, och än så länge har hon inte ramlat på klinkers golvet i badrum/hall, men det kommer hon säkert att göra,,,

Hur farligt är det för hennes huvud, är jätte rädd för att hon ska bli skadad.
    vad göra?

• Svar på tråden Slå huvudet i klinkers?
  • Busfröken blir mamma

ALLA barn ramlar och slår sig. barn är dock väldigt tåliga. Om du bara håller koll på din dotters almänntillstånd efter ett fall och ser så att hon inte verkar vimsig, trött etc. så är det nog ingen fara.
    Du kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen och rådfråga dem.

LÅT ALDRIG ETT BARN SOVA INOM 2 TIMMAR OM DE SLAGIT HUVUDET!!!!!!

Lycka till

• Lukas Alexander

Vi har klinkers i köket och hallen och där har storebron varit hjälpsam och sett till att lillebron har slagit sitt huvud. Det har inte har inte blivit några skador, dock har lillakillen "bara" blivit puttat när han har suttit på golvet. Tror att det skulle vara mkt värre om de ramlade från stolen eller liknande och slog huvudet.

• M26

Min son (iofs 2,5 år) ramlade ner för trappan för ett tag sedan och på akuten sa de så här:
    Om det blir en rund bula som inte fylls på är det oftast ingen fara. Är bulan däremot avlång och fylls på (blir större) kan det vara en fraktur.
    Ett barn som får hjärnskakning börjar oftast, men inte alltid, att kräkas inom någon timme. Så länge barnet inte kräks osv får det sova, men man bör väcka barnet då och då för att se att barnet är ok. Vi behövde bara väcka honom ett par gånger under natten (han ramlade på kvällen) och ha honom i vår säng alt. sova i hans rum ifall han skulle kräkas.
    I övrigt är det ju alltid allmäntillståndet som avgör hur barnet mår.
    Tips: När jag tar dottern in i badrummet sätter jag alltid henne på en dubbelvikt filt som jag har liggande i hallen. Den dämpar ju den värsta smällen om olyckan skulle vara framme.

• bigmacoco

Sjukvårdsupplysningen sa en gång att om ett barn är otröstligt i mer än 20 s efter att det slagit huvudet, och inte går att trösta med avledande manöver (exv. skratta tillsammans framför en spegel) - då ska man uppsöka läkare. Plus att de inte får bli dåsiga, sömniga.

• bigmacoco

Det här gäller iaf små barn som inte kan prata ännu.

Svar på tråden Slå huvudet i klinkers?