• Maddelicious

Igångsättning vaginalt pga förlossningsrädsla!? - Någon som vet!

Jag och min sambo bestämde redan i början att min mamma, dvs hans svärmor ska vara med på förlossningen. Mycket för att det skulle lugna mig men mest för att han i vissa situationer blir jätte rädd och nervös och inte vet vad han ska göra. Till saken hör att vi bor i Norrköping och min mamma i Stockholm så det är ju inte säkert att hon skulel hinna hit i tid. Hon jobbar även som operations sjuksköterska och jobbar månaden runt vårt BF datum och när förlossningen sätter igång är det inte säkert att hon bara kan gå därifrån. Jag är även VÄLDIGT rädd för smärta själv & vet att i sådana situationer är hon den enda som kan lugna både mig och min sambo!

Nu undrar jag om jag kan ringa BM imorgon och fråga om ev. samtal med Aurora så man kanske kan få ett bestämt datum för BF. Både för att vi ska veta att min mamma kan vara med men också för att vi båda ska kunna förbereda oss mentalt (så mycket det nu går.) Går det att få bestämd tid för att sätta igång en förlossning vaginalt? (Vill helst inte göra ett snitt!)

Hopppas någon kan svara på dessa frågor! / Madelene

~ I min mage ligger världens vackraste Freja!!! BF 10 Juli 2oo7 ~
  • Svar på tråden Igångsättning vaginalt pga förlossningsrädsla!? - Någon som vet!
  • Maddelicious

Ingeb som vet detta???

~ I min mage ligger världens vackraste Freja!!! BF 10 Juli 2oo7 ~
  • MissWhiskey

undrar oxå det nu när du säger det.....har redan fött en son men denna gången är jag livrädd för att nått ska gå snett...förra gången fick jag havandeskapsförgiftning med sonen men förlossningen var lätt på ett sätt så jag förstår ej varför jag är så rädd men jag kan ej göra nått åt den själv...

Mamma till Casper
  • MissWhiskey

ingen som har varit med om detta?

Mamma till Casper
  • Lisa1980

Hej,
    Jag kan bara säga utefter vad jag har hört. Jag har genomgått 2 förlossningar och har min tredje i sommar. Jag har hört att igångsättning gör mycket mycket ondare än en som sätter igång av sig självt. Kroppen är inte riktigt medveten om vad som sker när det blir igångsättning.
    Jag hade nog inte valt igångsättning utan istället pratat med en Doula om jag kännt som du och genomgått hela förlossningen med din Bm och skriv en ordentlig plan för hur du vill ha allt, lägg upp smärtlindring etc. Förbered er så mycket ni bara kan för det som skall ske och prata mycket om det så att din man är helt medveten om hur du känner och vill ha allt. Skriv ner allt, besök förlossningen och prata med barnmorskor och undersköterskor.
     Hoppas allt löser sig för er......Lycka till //Lisa

• Lisa1980

Kan tillägga att båda min förlossningar att satt igång av sig själva. Jag har förlossnings berättelser på min sida i bloggen om du/ni vill läsa....//Lisa

• MissWhiskey

glömde ju berätta att när sonen skulle ut så blev det igångsättning, jag hade fortfarande kvar på den där tappen och för mig såg det ut såhär: måndagen igångsättning med gel...händer ej mycket, på tisdagen får jag två doser, en starkare på eftermiddagen, kl 18 får jag kraftiga värkar kl 02.07 är sonen född. vet ju ej hur en normal förlossning känns men ja det var väl som jag trodde i värkväg

Mamma till Casper
  • hugomamma3

Jag väntar mitt andra barn och mig kommer de att sätta igång pga att jag inte vill att det ska starta hemma.. Har tolv mil till BB och med mitt första barn gick det så snabbt. Jag vill ju hinna fram innan barnet kommer.. Det sätter inte ut ett bestämt datum utan håller koll på när det börjar mogna och först då sätter de igång så jag gissar att det blir täta kontroller när det börjar bli dags...

• TildisVildis

Jag bor i LInköping och de förlossningsklinikerna hör ju ihop. Jag gick på NIKE-mottagningen under min andra graviditet för att våga föda. Så be din bm om remiss, de borde ju heta samma i Norrköping. NIKE var jättebra. I Linköping finns även privata FREJA mottagningen med samtal, grupper och mammavattengymnastik som förbereder för förlossningen. De ha fantastiskt bra rykte och en av de bm som arbetar där hade jag under min förlossning och hon var kanon! Rekommenderas varmt! De arbetar speciellt med rädda mammor. Under mina samtal emd NIKE så diskuterade vi igångsättning pga av förlossningsrädsla som ett klart möjligt alternativ eftersom många förlossningsrädda kvinnor mår bättre av känlsan av ökat kontroll. Dock är de så att det är bättre för barnet att förlossningen startar själv varför de helst inte planerar in en igångsättning "bara" för att mamman är rädd, utan oftare använder det av andra anledningar. Men det finns som alternativ.

Hör gärna av dig om du undrar mer! Jag har säkert missat något nu eftersom jag ska iväg. Hoppas att du får den hjälp du vill!

• timtom

Man kan få prostaglandin gele uppstoppat i slidan som sätter igång förlossningen.Eller igångsättning med dropp,men är ganska säker på att man börjar med gelen(finns också i tablettform).

• Månsson

Håller med Lisa1980, är du rädd för smärta ska du inte be om igångsättning! Skaffa en doula istället som kommer att vara med dig och din man under hela förlossningen (som din mamma hade varit). Igångsättning ökar dessutom risken för snitt, tång eller klocka, så det är ingen bra idé (tycker jag). Jag blev igångsatt, fick grymma pinvärkar, blev akutsnittad och om det blir en nästa gång ska jag absolut skaffa en doula.
    Obs, det kan gå hur bra som helst att bli igångsatt, men det är ganska vanligt att man får pinvärkar och att det slutar med snitt etc.

Svar på tråden Igångsättning vaginalt pga förlossningsrädsla!? - Någon som vet!