• Ajabaja

Excellista till etiketter

Hej!
    Jag har en excellista med massa namn och adresser. Jag vill printa dessa på etiketter. Hur gör jag? Måste jag först föra över dem till word på något sätt? Finns det någon kunnig datamänniska där ute som har lust att hjälpa mig? TACK! :)

• Svar på tråden Excellista till etiketter
  • Fruochmamma

Se till att formatet är rätt - alltså storleken på mallen & själva etiketterna ska ju matcha.

Sedan printar du bara från Excel och ser till att det etiketterna ligger i rätt "printer-låda/fack". Du behöver absolut inte föra över adresserna till WORD.

• Ajabaja

Vadå? Ska jag bara trycka print och välja etiketter någonstans eller?

• Fruochmamma
    om eran printer har flera fack kollar du vilket fack som ditt papper vanligtvis kommer frånom ni bara har ett fac lägger du etiketterna i det fackettryck print

Namn & adresser printas då ut på etiketterna ..

• Ajabaja

Men om jag bara trycker på print så kommer ju bara adresserna ut i de formatet som de är inskrivna i datorn, en lista rakt upp och ner. Hur får jag datorn att fatta att jag vill ha dem i etikettformat?

• Venusmannen

Jag tror Kikki06:s förslag verkar mer gälla på ett företag, med en stor skrivare med massor av specialfunktioner..

För att skriva ut ettiketter på en vanlig hemmaskrivare, så spara dina adressuppgifter i Excelfilen. Stäng den, och öppna sedan Word och gå till Verktyg > Brev och utskick > Koppla dokument. Sedan finns det instruktioner. Prova att skriva ut ettiketterna på ett vanligt papper först, så du slipper offra ett ettikettblad som kanske blir fel.

Detta gäller Word 2003. Motsvarande funktioner finns i även äldre versioner, men har något annan sökväg/funktion.

• Ajabaja

Nu funkar det! Tack så mycket för er hjälp! :)

Svar på tråden Excellista till etiketter