• Hoppetossan 79

Pastasås med kräftstjärtar?

Någon som har tips på en god pastasås med kräftstjärtar.
    Helst utan alltför krångliga ingredienser (typ humerfond).
    Har redan kollat tasteline...

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Pastasås med kräftstjärtar?
  • Familjen P

Spenat, saffranscremefrech, salt, peppar och kräftstjärtar/ räkor. Super gott!

• azofia

Creme fraiche, hela konserverade tomater som man skurit i bitar och låtit rinna av, dill och kräftstjärtar, enkelt och gott.

• gammeltacka

Bästa pastasåsen

Fräs 2 finhackade scharlottenlökar i smör
    Tillsätt 1-2 msk chilisås, fräs kort
    Häll i 3 dl vispgrädde, 1-2 msk hummerfond
    Smula i 1/2-1 fiskbuljongtärning
    Bubbla en stund, smaka av med salt, i med kräftstjärtar som bara skall bli varma. Servera med bandpasta. Mums!

Ungefärliga mått på det mesta, du får smaka dig fram!

• Pirum

Det finns en lättcremefraiche smaksatt med chili och paprika. Jag hade den som bas till kräftstjärtar och cocktailtomater igår när jag ville ha ett riktigt enkelt recept.

Det blev jättegott!

• Mollymajs

Koka valfri pasat.

Fräs lite valfri lök och champinjoner (ja tycker burk passar bäst till detta) Häll i 2 burkar cremefraiche franska örter och låt koka ihop. I med kräftstjärtat och lite papparmix. Jätte gott och ENKELT. Passar både som vardags mat och till fest.

• Hoppetossan 79

Tack för tipsen. Det blev en liten egen variant. 
    Fräste lite lök och vitlök, i med grekisk yougurt och philadelphiaost (vitlök och örter), lite chilisås för färgens skull. Kokade en stund, salt, peppar och dill.
    Innan servering i med en burk kräftstrjärtar.
    Blev helt ok...

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • EllenYeep

Frikassé med kräftskjärtar:

marinera kycklingfilé i citronsaft och dragon i 10 min.
    Stek dem i smörefter 3 min kan du har en finhackad bananscharlottenlök, går bra med gul lök också.
    Under tiden du steker kycklingen och löken så blandar du 1 burk creme fraiche och två äggulor i en skål.
    Häll ner såsen över kycklingen när den är genomstekt och låt den bli varm, det får absolut inte koka!!
    Sedan ska man hälla i typ 2 dl mousserande vin, vi brukar köpa henkell trocken, billig och den finns på små flaskor.
    Peppra och salta, ha även cayennepeppar på efter smak.
    Såsen ska bli varm men inte koka, när den är varm så ha i en burk kräftskjärtar, färdigt! Tar typ 20 min att göra inkl marineringen av kycklingen. servera med pasta.

Svar på tråden Pastasås med kräftstjärtar?